Isbarnet

Författare: Elizabeth McGregor

Utgivningsdag: 2002-08-28
Recensionsdag: 2002-08-28

När den unga framgångsrika journalisten Jo Harper får i uppdrag att gräva i Douglas Marshalls försvinnande blir hon inte överdrivet glad. Hon har aldrig träffat Douglas som är en känd marinarkeolog och har ingen som helst förståelse för hans brinnande intresse – att undersöka Franklinexpeditionens försvinnande. För vad hände egentligen med expeditionens manskap som försvann spårlöst i Arktis år 1847 under ett försök att finna nordvästpassagen?      När Jo väl finner Douglas är det sista hon förväntar sig att hon ska bli handlöst förälskad i honom – en äldre man med fru och barn. Hon är inte heller beredd på de tragedier som ska komma att drabba henne och hur hennes liv tar en märklig vändning som påverkas av den dramatiska expeditionens ekon från det förgångna.     Två år senare är hennes son Sam det enda som finns kvar som påminnelse av hennes kärlekshistoria med Douglas. När sonen blir svårt sjuk är hennes enda hopp att finna Sams halvbroder John som kanske skulle kunna rädda livet på honom. Men John är försvunnen. I jakten på att för egen del försonas med sin fars för tidiga död och deras olyckliga relation har John gett sig iväg på en livsfarlig färd för att uppfylla Douglas dröm.     Allt eftersom dessa parallella öden sammanlänkas med den dramatiska berättelsen om Franklinexpeditionens sista fruktansvärda dagar, kastar sig Jo in i en kamp mot tiden för att rädda både sin sons liv och sin styvsons själ.     Kunnigt, fascinerande, spännande och romantiskt – Isbarnet har allt man längtar efter hos en riktigt underhållande och bra roman! Det är på samma gång en episk kärlekshistoria och ett spännande  äventyr med en autentisk historisk skildring. En suggestiv roman som är svår att släppa. Elizabeth McGregor har i hela sitt liv älskat och fascinerats av böcker. Tidigare har hon skrivit flera psykologiska thrillers. Det var ett antal motgångar i hennes privatliv – en svår skilsmässa och att hennes mor blev sjuk och gick bort – som ledde till att hon började skriva Isbarnet. Arbetet med boken hjälpte henne vidare och framgångarna med romanen har enligt henne själv vänt hennes liv upp och ner på ett mycket positivt sätt. Själv tycker Elizabeth McGregor om att läsa författare som Anita Shreve, Robert Goddard, Bill Bryson och Laura Zigman. Hon lever med sin dotter i Dorchester, England.

Recensionsdag: 2002-08-28 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Eva Haskå Originalutgåvans titel: The Ice Child Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 372 Mått: 162 x 235 x 23 mm Vikt: 676 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137119977 (2002-08-28)

Isbarnet

Författare: Elizabeth McGregor

Utgivningsdag: 2002-08-28