I barmhärtighetens namn

Författare: Julie Garwood

Utgivningsdag: 2005-05-11
Recensionsdag: 2005-05-11

I Julie Garwoods förra roman, Hjärtekrossaren, spelade den charmfulle men rastlöse FBI-agenten Nick Buchanan en av huvudrollerna. I uppföljaren I barmhärtighetens namn möter vi hans bror Theo, som är änkling sedan några år och jurist till yrket. I likhet med brodern drar sig inte Theo för riskfyllda uppdrag, och när handlingen börjar har han just rott i land en utredning om den organiserade brottsligheten åt justitiedepartementet.     Bokens kvinnliga huvudperson är läkare och heter Michelle Renard. Hon är en kvicktänkt, handlingskraftig och humoristisk kvinna med skinn på näsan. Då hon träffar Theo står hon precis i begrepp att lämna storstaden och återvända till sin barndomsstad Bowen, Louisiana, för att där öppna eget.     Deras möte blir lika dramatiskt som oväntat. Theo och Michelle är båda gäster på en stor välgörenhetstillställning i New Orleans när Theo plötsligt blir akut sjuk. Michelle uppmärksammar hans belägenhet och för honom i ilfart till sjukhus. När deras vägar så småningom skiljs är Theo helt på det klara med att han inte vill förlora sin vackra rädderska ur sikte.     Då han en kort tid senare söker upp henne i Bowen har Michelles nyöppnade mottagning just vandaliserats. Lokalpolisen tror att det är traktens ungdomar som ligger bakom dådet, men Theo får en obehaglig känsla av att det handlar om något helt annat. Det verkar som om gärningsmannen målmedvetet har letat efter något hos Michelle. Men vad? Och varför? Snart förstår Theo att Michelle är en bricka i ett mycket farligt spel. Ett spel vars drivkraft är girighet.     Det handlar om pengar. Om ett blint och hänsynslöst intresse för pengar, och om fyra män som bildat en klubb för att främja och skydda sina intressen – med vilka medel som helst. Under de senaste tjugo åren har de genom illegala transaktioner tillskansat sig en förmögenhet, men tillgångarna är frysta till den dagen den äldste av dem fyller fyrtio år. Nu har dock situationen komplicerats för några av klubbens medlemmar och de har tvingats bli alltmer hänsynslösa. Av en grym slump kommer Michelle Renard omedvetet i vägen för deras intressen.   Fartfylld, humoristisk och kryddad med heta känslor – barmhärtigetens namn är en oavbrutet spännande läsning i färgstark sydstatsmiljö och med många charmiga bifigurer. Julie Garwood har skrivit en lång rad framgångsrika romaner, varav flera har legat på de amerikanska bestsellerlistorna. Forum har tidigare utgivit Hjärtekrossaren.

Recensionsdag: 2005-05-11 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Anna Sandberg Originalutgåvans titel: Mercy Originalutgåvans utgivningsår: 2001 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Deckare Antal sidor: 405 Mått: 165 x 235 x 32 mm Vikt: 735 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137124216 (2005-05-11)

I barmhärtighetens namn

Författare: Julie Garwood

Utgivningsdag: 2005-05-11