Vilda vägar

Författare: E. Annie Proulx

Utgivningsdag: 2006-09-27
Recensionsdag: 2006-09-27

Dessa elva berättelser om ensamhet och kärlek, våld och död utspelar sig mot bakgrund av det storslagna landskapet i Wyoming: den väldiga, dammiga slätten och Klippiga bergens toppar och dalgångar. Den nya Västern är lika vild som den gamla.        Här möter vi bland andra viltvårdaren Creel Zmundzinski, som i ”Helveteshålet” upptäcker en ny metod för att ta hand om de tjuvskyttar som gör livet surt för honom. Creel växte upp som fosterbarn, och när han ertappar en frikyrkopastor som har skjutit ihjäl en älgko låter han inte nåd gå före rätt. Pastorn får stifta personlig och handgriplig bekantskap med den svavelosande plats som han så gärna predikar om. Metoden – som dessutom innebär minimal pappersexercis – blir sedermera ytterst populär bland Creels kolleger.        I ”Tävlingen” bestämmer sig stamgästerna på Pee Wee’s bar i den lilla hålan Elk Tooth för att låta skägget växa från den dag då den första snön faller till nationaldagen den 4 juli. Verkligt fina priser vinkar till den som då kan ståta med den längsta ansiktsbehåringen. Men så en dag träder en utsocknes mc-förare in på Pee Wee’s ... Snacka om skägg.        Men det är inte alltid som främlingar accepteras. Den framgångsrike arkitekten och hans köksdesignande hustru från New York slår sig ner på en avstyckad ranch bara för att upptäcka att såväl landskapet som grannarna är ogästvänliga och fientliga.        Gestalterna i Vilda vägar tillhör Västerns lite buttra, kärva släkte – här är det handling och inte ord som talar, och det gäller även i Annie Proulx berättelser. De är ofta skrivna i en lakonisk stil som lämnar mycket osagt och låter läsaren tänka själv, och den råbarkade realismen utesluter inte en burlesk humor med fantastiska inslag.        Med sin stilistiska briljans, osvikliga tempobedömning och skarpa blick för mänsklig svaghet och styrka visar Annie Proulx att hon behärskar det lilla formatet till fulländning. Att hon är det stora formatets mästare framgick tydligt redan i Sjöfartsnytt och Dragspelsbrott. Annie Proulx slog igenom med den stora romanen Sjöfartsnytt – älskad av läsarna, hyllad av kritikerna – för vilken hon tilldelades både Pulitzerpriset och National Book Award, USA:s två mest ansedda litterära priser.

Recensionsdag: 2006-09-27 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Lena Fries-Gedin Originalutgåvans titel: Bad Dirt Originalutgåvans utgivningsår: 2004 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 194 Mått: 163 x 234 x 18 mm Vikt: 482 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137128207 (2006-09-27)

Vilda vägar

Författare: E. Annie Proulx

Utgivningsdag: 2006-09-27