Ett enkelt uppdrag

Författare: Tom Cain

Utgivningsdag: 2008-05-21
Recensionsdag: 2008-05-21

Mediakontakt: Annelie Eldh

Samuel Carver ser till att onda människor får vad de förtjänar. Han fick sin utbildning i den brittiska marinkåren. En utbildning som han ofta har fått användning av under sin karriär som frilansande lönnmördare. Hans specialitet är att arrangera morden så att de ser ut som olyckor. Nu vill hans uppdragsgivare att han arrangerar en ny olycka. Det är ett enkelt uppdrag som ger väldigt bra betalt -- misstänkt bra betalt.

Carver låter sig övertalas att utföra uppdraget. Med pengarna det skulle ge kan han nästan pensionera sig, eller åtminstone ta en väldigt lång semester. Måltavlan är en ansedd arabisk affärsman som misstänks stödja islamistiska terrorgrupper. Carvers uppdrag är att se till att affärsmannen råkar ut för en bilolycka med dödlig utgång i Paris.

Med en blixt bländar han affärsmannens chaufför så att bilen kör rakt in i ett betongfundament i en tunnel under floden Seine. Men direkt efter attentatet anfalls Carver av någon som försöker döda honom. Han undkommer med nöd och näppe. När han sedan ser teverapporterna från olyckan i biltunneln inser han att han har blivit lurad. Den arabiske affärsmannen är död -- liksom den populära brittiska prinsessa som var hans flickvän.

Plötsligt är Carver den mest eftersökta mannen i världen. Hela den franska poliskåren vill ha tag på honom och hans uppdragsgivare vill röja honom ur vägen. Han har inget annat val än att fly undan såväl myndigheterna som de mäktiga, hemlighetsfulla fiender som vill ha honom eliminerad.

Den rafflande färden för honom för honom via en isande uppgörelse i en segelbåt på Engelska kanalen till slutstriden högt uppe i ett svårtillgängligt näste i de schweiziska alperna. På vägen inser han att han ställts mot fiender med enorm makt och till synes outsinliga resurser. Bakom alltihop lurar en hemlig organisation, mäktigare än någon enskild stat, som gör vad som helst för att uppnå sina illvilliga mål.

Det som verkade vara ett enkelt uppdrag visar sig bli en mardröm och kanske Samuel Carvers allra sista uppdrag ...

Tom Cain är en pseudonym för en ansedd prisbelönt journalist som skrivit för prestigefyllda tidingar och tidskrifter i såväl Storbritannien som USA. Han har intervjuat världsberömda politiker, affärsmän, idrottsmän, filmstjärnor och rocklegender. Cain har varit bosatt i Moskva, Washington DC och Havanna. Han har tidigare skrivit ett dussintal böcker under sitt riktiga namn och blivit översatt till runt tjugo språk. Ett enkelt uppdrag är hans första thriller.

"Ja, okej, jag kapitulerar. Det här är en roman av det där slaget som höll liv i äventyrstidskrifterna förr i tiden och som man numera sällan stöter på: ren, ogrumlad och professionellt skriven underhållning utan nämnvärda psykologiska, filosofiska, sociala eller litterära pretentioner. Men varför inte? För nyckelordet är "professionellt": pseudonymen Cain berättar skickligt, snabbt och underhållande och hans stil är driven utan att vara utarmad."
Sydsvenskan

"Ja, okej, jag kapitulerar. Det här är en roman av det där slaget som höll liv i äventyrstidskrifterna förr i tiden och som man numera sällan stöter på: ren, ogrumlad och professionellt skriven underhållning utan nämnvärda psykologiska, filosofiska, sociala eller litterära pretentioner. Men varför inte? För nyckelordet är "professionellt": pseudonymen Cain berättar skickligt, snabbt och
underhållande och hans stil är driven utan att vara utarmad."
Sydsvenskan

"... bedömd utifrån sin genre är Tom Cains thriller 'Ett enkelt uppdrag' av ovanligt hög klass. Det är rafflande. Det är verkligen spännande."
Helsingborgs Dagblad

"Tom Cain har skrivit en riktigt spännande bok. Han håller ett högt tempo och berättelsen känns inte helt otrolig. Det är faktiskt riktigt svårt att lägga boken ifrån sig. Språkligt är det välformulerat."
Dagbladet Sundsvall

"En klassisk katt-och-råtta-lek med spektakulära miljöer och smarta hjältar. Som gjord för en film."
Damernas Värld

Recensionsdag: 2008-05-21 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Gabriel Setterborg Originalutgåvans titel: The Accident Man Originalutgåvans utgivningsår: 2007 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Deckare Antal sidor: 368 Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137131573 (2008-05-21)

Ett enkelt uppdrag

Författare: Tom Cain

Utgivningsdag: 2008-05-21