Spökskrivaren

Författare: Robert Harris

Utgivningsdag: 2008-03-12
Recensionsdag: 2008-03-12

Mediakontakt: Annelie Eldh

”I samma ögonblick som jag hörde hur McAra hade dött skulle jag ha tagit mig därifrån. Jag förstår det nu …”       Berättaren i Robert Harris nya roman är professionell spökskrivare – cynisk, på jakt efter snabba pengar, med vass penna. Han är van vid att arbeta åt avdankade rockstjärnor och diverse halvkändisar, men en dag får han i uppdrag att skriva den nyligen avgångne brittiske premiärministern Adam Langs memoarer.        Han ska efterträda den förre spökskrivaren Michael McAra som har påträffats drunknad i närheten av förlagets ägor på ön Martha's Vineyard i USA. Adam Lang och hans fru Ruth befann sig där för att samla pengar till en stiftelse, och det var Adam Lang själv som identifierade kroppen.        Spökskrivaren kan inget om politik, men han kan inte motstå erbjudandet om en kvarts miljon dollar, även om han blir lite nervös då han får reda på att han bara har en månad på sig. Han reser till förlagets anläggning på Martha's Vineyard, som visar sig vara en nog så dyster plats.        När han börjar bearbeta det gamla manuset upptäcker han att det är opublicerbart: bara ett torrt uppradande av fakta. Han får i alla fall god kontakt med Adam Lang, som på ett personligt och öppet sätt berättar om sin bakgrund.        Han skriver entusiastiskt på till en början, men bakom hörnet väntar kaos. Någon raderar hans manus från datorn …        I samma veva riktas allvarliga anklagelser mot Adam Lang – han påstås ha överlämnat fyra pakistanskfödda brittiska medborgare till CIA, som i sin tur förde fångarna till Guantánamo, där de torterades.        Anklagelserna är så väl underbyggda att internationella domstolen i Haag kopplas in. Spökskrivarens situation kompliceras ytterligare av att han går i säng med Ruth Lang. Men det är när han upptäcker att hans företrädare McAra kan ha mördats som han blir riktigt rädd. Han börjar undersöka saken och hittar samband mellan CIA och Adam Lang.        Han inser att McAra dog för samma upptäckt. Så småningom förstår han också att paret Lang anar att han känner till för mycket.        Snaran dras åt kring spökskrivaren … Robert Harris har med sina tidigare romaner – Faderland, Enigma, En ängel i Archangelsk och Pompeji – etablerat sig som en av världens främsta författare av högklassig spänningslitteratur. Med Spökskrivaren befäster han sin ställning.

"Spökskrivaren är en ovanligt smart, intelligent politisk thriller, med flera, rejält överraskande vändningar - till och med på bokens sista sidor! Kort sagt, Spökskrivaren är riktigt bra, riktigt underhållande och riktigt angelägen litteratur."
Kristianstadsbladet

Kristianstadsbladet

"Harris vet man aldrig riktigt var man har. Hans förra bok var en utmärkt historisk roman med miljön förlagd till vulkanutbrottet vid Pompeji år 79, tidigare har han bland annat skrivit en tänk-om-historia om en värld där Tyskland vann världskriget och nu levererar han en skicklig och spännande thriller på ett så högaktuellt tema man gärna kan önska sig."
Sydsvenskan

"Skarpsinnigt, flyhänt. Suverän underhållning."
Östgöta Correspondenten

"... vansinnigt spännande och mitt i spänningen ställs intressanta frågor om förhållande mellan USA och Storbritannien, om Irakkriget och kriget mot terrorismen. Och slutet är minst av allt förutsägbart."
Skånska Dagbladet

"Spökskrivaren nystar i det förgångna, hittar skumrask, flyr, jagas, kämpar med sitt samvete - och läsaren svettas. Inget blod och inget pangpang, men en massa hjärnarbete. Det är värt en eloge. En annan sorts verklighet."
GT

"Robert Harris har med sina tidigare romaner – Faderland, Enigma, En ängel i Archangelsk och Pompeji – etablerat sig som en av världens främsta författare av högklassig spänningslitteratur. Med Spökskrivaren befäster han sin ställning."
Webfinanser

Recensionsdag: 2008-03-12 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Anders Bellis Originalutgåvans titel: The Ghost Originalutgåvans utgivningsår: 2007 Nomineringar: Svenska deckarakademien: Bästa översatta kriminalroman Thema-kod: Deckare Antal sidor: 263 Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137132112 (2008-03-12); Pocket, 9789170016714 (2009-02-20)

Spökskrivaren

Författare: Robert Harris

Utgivningsdag: 2008-03-12