Bara vara Martha

Författare: Ulrika Jonsson

Utgivningsdag: 2012-08-15
Recensionsdag: 2012-08-29

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

När Marthas make Austin plötsligt dör en morgon på en buss är det som om hennes eget liv också stannar upp. Men egentligen har hon stått stilla i fyrtio år, instängd i ett känslokallt äktenskap. Det konstiga är att fastän hindret är borta känner sig Martha fortfarande fångad.Hennes döttrar är en gåta – den ena taggig och kontrollerande som sin far, den andra känslig och ruvande på en stor hemlighet – och de har svårt att nå varandra. Vänner är sällsynta eftersom Austin inte var intresserad av att ha människor nära. Hur ska en änka kunna hitta sig själv när hon är ensam och osäker på sin plats i tillvaron?Så dyker Gianni upp, den vänlige mannen som råkade sitta bredvid Austin på bussen när han föll ihop och dog. Och den nyfikna grannen Dorothy vägrar låta henne vara ifred. Dessa två blir viktiga för Marthas återinträde i det verkliga livet och de lär henne livets goda, att unna sig saker och inte bara göra sin plikt. Men för att kunna gå vidare måste hon göra upp med sitt förflutna. Varför har hon fogat sig i alla dessa år och känt att hon står i tacksamhetsskuld till Austin? Sanningen ska fram, även om den kan få förödande konsekvenser för Martha och hennes döttrar.Bara vara Martha är en fin och känsloladdad roman om familjerelationer, försoning och att få en andra chans i livet.

"´Bara vara Martha´ är en känslosam bok skriven med mycket värme för sina karaktärer. Och den känns jordnära. ... För den totala upplevelsen av läsningen är en varm känsla i hjärtetrakten."
Nerikes Allehanda

”Hennes debutroman, om ett djupfryst äktenskap och en stor familjehemlighet, är rörande, rolig och utmanande.”
The Daily Mirror

Nerikes Allehanda

The Daily Mirror

”Det här är en varmhjärtad bok med mysig stämning ... Personerna är levande och relationerna som reds ut får bladen att vändas snabbt. Man blir engagerad och hoppas att familjen ska klara ut sina svårigheter, och att Martha ska blomma ut och bli lycklig med Gianni vid sin sida.”
Sunday Express

”Vi får en skildring inifrån familjen och det är en mycket trevlig historia. Perfekt för en slapp helg med en chokladbit i ena handen och ett glas välkylt i den andra. Njut!”
The Bookbag

”En livsbejakande läsupplevelse.”
Woman & Home

Recensionsdag: 2012-08-29 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Lisbet Holst Originalutgåvans titel: The importance of being Myrtle Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Omslagsformgivare: Studio E Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 325 Mått: 160 x 235 x 26 mm Vikt: 604 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137137384 (2012-08-15)

Bara vara Martha

Författare: Ulrika Jonsson

Utgivningsdag: 2012-08-15