Inga gudar jämte mig

Författare: Caroline Eriksson
Köp boken Provläs

Utgivningsdag: 2014-08-06
Recensionsdag: 2014-08-20

Länsman Lidéns hud knottrar sig av obehag. För första gången har han tvingats ge order om en gravöppning med efterföljande obduktion. I den värmländska socknen Silbodal har rykten länge florerat att den begravde handelsmannen inte dött av naturliga orsaker, och nu står det klart att han har blivit mördad med arsenik. Det visar sig snart att han inte är den ende församlingsbo som blivit förgiftad. Lidén börjar utreda dödsfallen och tvingas inse att spåren leder rakt in i prästgården.När kyrkoherden Anders Lindbäck år 1861 anländer till det problemtyngda Silbodal är han efterlängtad. Han tar tag i det utbredda fylleriet, är generös mot fattiga och är en skicklig predikant. Att Lindbäck lever med två kvinnor, hustrun Charlotta och husmamsellen Johanna, är något man har överseende med.Trots prästens framgångar gör hans alltmer nyckfulla beteende att Johanna och Charlotta blir oroliga. Är det problemen i socknen som jagar Lindbäck eller är det något annat, något mörkare?Inga gudar jämte mig är andra delen i Caroline Erikssons serie spänningsromaner, ”Svenska mord”, som bygger på verkliga brott. Det är ett psykologiskt drama om kärlek, makt och fanatisk gudstro. En skönlitterär skildring av verkliga men otroliga händelser, om försvarslösa människor som aldrig förstod att hotet mot dem kom från det håll de minst anade.

"'Inga gudar jämte' mig har ett drivet språk och är en psykologiskt driven berättelse."
Aftonbladet söndag

”Historiska referenser brukar vara populära. Caroline Eriksson dramatiserar historiska mord och landar i Värmland 1865 i sin utmärkta thriller ’Inga gudar jämte mig’.”
Upsala Nya Tidning

”Eriksson lyckas förmedla psykologin bakom förövaren och det han gjort på ett alldeles utmärkt sätt. Hon får fram mänskligheten bakom grymheterna när hon skönlitterärt beskriver hans psykopatiska tankegångar. Dessutom blir hans fru Charlotta och älskarinnan Johanna levande varelser och inte enbart bihang till huvudpersonen. Genom denna drivna gestaltning blir på sätt och vis berättelsen ännu otäckare.”
Dast Magazine

”Här finns mycket att göra bok på och det gör Caroline Eriksson med den äran. … En välskriven bok som levandegör en annan tid och den märkliga relationen mellan en kyrkoherde och kvinnorna som levde med honom.”
Borås Tidning

"Caroline Erikssons bok om prästen som blev berömd för att han blandade gift i nattvardsvinet är högst läsvärd."
Wermlandiana

”Jag tror inte att det finns någon svensk skönlitterär författare som är bättre på att beskriva psykologin bakom människors beteenden än Caroline Eriksson. Hon har hittills tagit sig an ett par av Sveriges mest kända kriminalfall och i skönlitterär form lyckats göra dem levande och karaktärerna mänskliga. … Eriksson är lysande när hon porträtterar kyrkoherden Lindbäck. Som läsare får man ta del av de ibland komplexa tankegångar som snurrar i hans huvud, en logik som inte är som min egen, vilket ger en otäckt verklig upplevelse av hur det kan vara att tänka och fungera som en psykopat. Jag tycker också hon skildrar Lindbäcks kvinnor på ett väldigt sympatiskt sätt.”
Bibliophilia

”Det är skickligt skrivet, det är spännande och det är – min historielöshet till trots – intressant. ... Speciellt bra tycker jag att den långsamt framväxande bilden av ett psyke i totalt sönderfall som Caroline Eriksson skildrar i Anders Lindbäck är. Denna aspekt är, för att uttrycka mig lite fånigt, Gudomligt bra.”
Den döda zonen

”’Inga gudar jämte mig’ har ett drivet språk och är en psykologiskt driven berättelse.”
Aftonbladet söndag

Upsala Nya Tidning

Dast Magazine

”Här finns mycket att göra bok på och det gör Caroline Eriksson med den äran. ... En välskriven bok som levandegör en annan tid och den märkliga relationen mellan en kyrkoherde och kvinnorna som levde med honom.”
Borås Tidning

Wermlandiana

Bibliophilia

”Det är skickligt skrivet, det är spännande och det är – min historielöshet till trots – intressant. ... Speciellt bra tycker jag att den långsamt framväxande bilden av ett psyke i totalt sönderfall som Caroline Eriksson skildrar i Anders Lindbäck är. Denna aspekt är, för att uttrycka mig lite fånigt, Gudomligt bra.”
Den döda zonen

Recensionsdag: 2014-08-20 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Boktyp: true crime, Platser: Silbodal, Värmland, prästgårdar Tidsperioder: 1861, 1860-talet, 1800-talet Thema-kod: Deckare Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137141848 (2014-08-06); E-bok, epub2, 9789137141855 (2014-08-06)

Inga gudar jämte mig

Författare: Caroline Eriksson
Köp boken Provläs