Samlarna

Författare: Gunnar Lindstedt

Utgivningsdag: 2014-04-09
Recensionsdag: 2014-04-23

I Samlarna blottlägger Gunnar Lindstedt en bransch där mäktiga smakdomare, rika samlare, trendiga gallerier och expansiva auktionshus i symbios trissar upp priser och bygger luftslott av konstnärskap.Den internationella konsthandeln är idag en mångmiljardmarknad. Medan den ekonomiska krisen brett ut sig i världen tävlar en ny superrik överklass om status och inflytande genom investeringar i konst. Men trots höga konstpriser går galleribranschen allt mer knackigt. De stora auktionshusen tar över såväl i Sverige som internationellt.Gunnar Lindstedt beskriver hur den moderna konstmarknaden skapades i andra världskrigets kölvatten. Han berättar om Andy Warhol-drygripar och Bukowskis affärsmetoder, om att fynda Picasso och Matisse och om hur det trots allt finns de som ser andra värden än pengar i den moderna konsten.

"Gunnar Lindstedt lyckas ta sig in i denna hemlighetsfulla värld gör Samlarna till en riktigt intressant läsning. Resultatet blir en bok med inlevelse där både samlare, gallerister, auktionshus och andra viktiga aktörer kommer till tals... Vi möter även samlare som gjort konsten till sin passion. En passion som ibland slutar med att man donerar hela samlingen till ett museum. Under läsningens gång förstår man också att priserna på konst inte alltid behöver vila på rent spel. Att en marknad som omsätter så stora belopp tillåter sig själv att arbeta med så lite transparens i affärsmetoderna är en av bokens viktigaste tankeställare." Civilekonomen

"För den som intresserar sig för hur ekonomin har fungerat sedan decennier, med det rörliga kapitalet och transaktioner som i ett invecklat mönster styrs runt jorden, och för den som vill veta varför Abu Dhabi och Hongkong seglat upp som konststäder med nya enorma museer, är Samlarna en bra introduktion... Samlarna är en både underhållande och bitvis spännande läsning."Aftonbladet

"Gunnar Lindstedts har med nyfikenhet och vetgirighet försökt förstå sig på hur konstvärlden fungerar. Han ger en tankeväckande inblick i en bransch som i goda tider lätt rusar iväg. Författaren har rest och pratat med konstmänniskor i Sverige och utomlands. Han har haft särskilt fokus på den internationella konstmarknaden. Det är en personligt hållen bok som med fakta, analyser och reflektioner öppnar dörrarna till en värld som är sluten och hemlig för många. Boken är högst läsvärd." Aktiespararna

"Samlarna är utan tvekan en av årets bästa reportageböcker... Gunnar Lindstedt är en sällsynt skicklig berättare... och i sina bästa stunder är han en suverän humorist med sinne för de små, men ack så viktiga detaljerna." Östgöta Correspondenten

"Gunnar Lindstedts enträgna researcharbete har gjort att han trängt längre in i de kommersiella konstlagren än någon annan journalist före honom." Svenska Dagbladet

"Det mest anmärkningsvärda med boken är att Lindstedt bevisar att auktionsfirman Bukowskis använder sig av så kallade garantipriser, vilket man tidigare har förnekat." Antikvärlden

"Och han förvaltar förtroendet väl - mycket tack vare en omfattande research. Läs och häpna." Skaraborgs Läns Allehanda

"En omfångsrik och dessutom förskräckligt underhållande undersökning av dagens konstmarknad. Lindstedt orienterar sig skickligt mellan spekulationernas alla nivåer, avkodar branschens hysch-hysch och outtalade överenskommelser, avslöjar att Bukowskis ibland använder sig av garantiavtal, vilket innebär att säljaren lockas med garanterad ersättning oavsett auktionsresultat - och att medlemmar av ägarfamiljen Lundin gärna handlar själva, av sig själva." Göteborgs Posten

"Den internationella konsthandeln har utvecklats till en mångmiljardindustri och vill man veta mer om vad som pågår i denna, för de flesta av oss, dolda värld gör man klokt i att köpa den här initierade boken." Inga-Lill Mosander, Aftonbladet

"Inte så upplyftande läsning, men som alltid när Gunnar Lindstedt skriver så blir det intressant." Nerikes Allehanda

"Lindstedt följer pengarna och upptäcker en sluten och delvis ljusskygg värld som omgärdar sig med sekretess och mystik och där personliga kontakter och nätverk spelar en avgörande roll. Här ställer man inte självklart upp för journalister. Men Lindstedt lyckas ta sig in bakom kulisserna och ge en inblick i en marknad som i många avseenden agerar på egna villkor utan insyn och regler. Märkligt, men väldigt spännande att läsa om." Norra Skåne

"Den mest spännande berättelsen om hur pengar kan användas för att förändra värdet på ting har Gunnar Lindstedt skrivit... En spännande bladvändare som ingen bör missa om du har det minsta intresse för hur priserna på konsten styrs. Det är så mycket som sker i konstens värld som vi andra inte har någon kunskap om. Missa inte berättelsen om berömmelse och ganska mycket tjuv och rackarspel." Norrländska Socialdemokraten

"Tycke och smak naturligtvis, men konst kan också vara en investering, och det man investerar i vill man skydda, ibland genom att manipulera priset. Om detta har Gunnar Lindstedt skrivit en intressant bok."Journalisten

​"Lindstedt har lyckats tränga bakom den anonymitet som många av konstbranschens aktörer vill omge sig med och på så vis lyckats nå på djupet i ämnesområdet. Det avslöjas bl.a. att konstvärlden numera styrs av mycket stora kapitalägare, till nackdel för den konstnärliga friheten. Intresseväckande intervjuer belyser flertalet kända svenska och internationella stora konstsamlare och hur dessa ser på konsten som investeringsobjekt. Ingående analyseras bakgrunden till den stora konstkraschen 1990-1992. Den oreglerade auktionsmarknaden belyses med särskild granskning av det numera Lundinägda Bukowskis. Bokens innehåll är omfattande och djupgående och omspänner efterkrigstidens internationella konstmarknad." BTJ

"För den som intresserar sig för hur ekonomin har fungerat sedan decennier, med det rörliga kapitalet och transaktioner som i ett invecklat mönster styrs runt jorden, och för den som vill veta varför Abu Dhabi och Hongkong seglat upp som konststäder med nya enorma museer, är Samlarna en bra introduktion... Samlarna är en både underhållande och bitvis spännande läsning." Aftonbladet

Recensionsdag: 2014-04-23 Genre: Samhälle och samhällsvetenskap Thema-kod: Samhälle och samhällsvetenskap Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137136974 (2014-04-09); E-bok, epub2, 9789137142487 (2014-04-09)

Samlarna

Författare: Gunnar Lindstedt

Utgivningsdag: 2014-04-09