All makt åt medierna - eller ge folk vad folk vill ha

Författare: Robert W. McChesney

Utgivningsdag: 2001-04-24
Recensionsdag: 2001-04-24

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Just nu, i början av 2000-talet, håller ett nytt världskrig på att inledas. Den här gången handlar striden om makten över våra tankar. På ena sidan står yttrandefriheten och på den andra ett litet antal extremt mäktiga mediekonglomerat som i praktiken vill privatisera yttrandefriheten och avskaffa demokratin.     Under de senaste 20 åren har i stort sätt all mediemakt koncentrerats i ett fåtal händer. De femtio dominerande mediebolagen har ägnat 80- och 90-talet åt att köpa upp varandra så att det idag bara finns nio stycken extremt mäktiga mediejättar kvar. Dessa giganter är huvudägare av den samlade globala medieindustrin och deras omsättning är i vissa fall lika stor som ett mindre lands bruttonationalproduktion. Bolagen är transnationella och saknar i praktiken egna hemländer. Robert W. McChesney är en av världens främsta massmedieforskare och är verksam vid institutionen för kommunikationsforskning vid University of Illinois.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2001-04-24 Översättare: Hans O Sjöström Originalutgåvans titel: Rich Media, Poor Democracy Omslagsformgivare: Conny Lindström Antal sidor: 369 Mått: 163 x 235 x 30 mm Vikt: 800 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789175883922 (2001-04-24)

All makt åt medierna - eller ge folk vad folk vill ha

Författare: Robert W. McChesney

Utgivningsdag: 2001-04-24
Recensionsdag: 2001-04-24

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Just nu, i början av 2000-talet, håller ett nytt världskrig på att inledas. Den här gången handlar striden om makten över våra tankar. På ena sidan står yttrandefriheten och på den andra ett litet antal extremt mäktiga mediekonglomerat som i praktiken vill privatisera yttrandefriheten och avskaffa demokratin.     Under de senaste 20 åren har i stort sätt all mediemakt koncentrerats i ett fåtal händer. De femtio dominerande mediebolagen har ägnat 80- och 90-talet åt att köpa upp varandra så att det idag bara finns nio stycken extremt mäktiga mediejättar kvar. Dessa giganter är huvudägare av den samlade globala medieindustrin och deras omsättning är i vissa fall lika stor som ett mindre lands bruttonationalproduktion. Bolagen är transnationella och saknar i praktiken egna hemländer. Robert W. McChesney är en av världens främsta massmedieforskare och är verksam vid institutionen för kommunikationsforskning vid University of Illinois.

Ladda ner omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2001-04-24 Översättare: Hans O Sjöström Originalutgåvans titel: Rich Media, Poor Democracy Omslagsformgivare: Conny Lindström Antal sidor: 369 Mått: 163 x 235 x 30 mm Vikt: 800 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789175883922 (2001-04-24)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare