|

|
Varför har du skrivit den här boken?
För att det är otroligt viktigt med visdom. Det är inte bara så att vi som individer tjänar på att vara visa i vardagen. Hela mänskligheten behöver utveckla sin visdom, om vi ska överleva resan in i framtiden. Men detta är inte en vis bok utan en bok om visdom, och det är viktigt att understryka skillnaden. En vis bok förmedlar kloka råd om hur vi ska leva våra liv, medan denna bok om visdom har som syfte att lära ut hur vi kan bli allt visare. Målsättningen är att lära ut grunderna och därefter är det läsarens sak att använda sin visdom på bästa sätt
Kan man verkligen bli vis?
Jag menar att visdom är något som vi alla har tillgång till – det är en mänsklig egenskap bland andra, som vi kan utveckla under livets gång. Det är inget konstigt med det. Vi kan alla bli visare.
Finns det genuint visa människor?
Människor är mer eller mindre visa, det är sant. Jag har emellertid aldrig mött en genomvis person. Alla har nog sina svaga punkter när det handlar om visdom, men visst skulle det vara roligt att träffa någon som visade att jag har fel.
Är du en vis person?
Jag är som folk är mest, ibland glimmar det till och ibland är jag riktigt dum i huvudet.
Vem tycker du särskilt borde läsa den här boken?
Naturligtvis skulle jag kunna svara ”alla”, så tänker nog de flesta författare. Men realistiskt tror jag att denna bok faktiskt kommer att nå även de som tidigare inte trodde att de hade förutsättningar att bli visa. Det är faktiskt sant – alla kan växa i visdom. Det handlar om att anta utmaningen.