Varför ska man läsa din bok Svartsjukeakuten?
För att det är en intressant, modig och viktig bok som lär oss hantera och bota svartsjuka - ett känslotillstånd som nog 99 % känner igen sig i, antingen som sin egen eller som andras. Det är dags att ta itu med svartsjuka nu i Sverige och här finns mycket kunskap i ämnet, många berättelser och en metod att bota denna svarta sjuka.
Vad läser du själv just nu?
Jag ska just börja läsa Joyce Carol Oates "Vilda gröna ögon", efter att jag precis har avslutat "Aldrig som hon" av Lotta Thorsén, en skrämmande bok.
Kommer du med någon ny spännande bok framöver?
Ja, nu har Svartsjukeakuten precis kommit ut, men jag har redan börjat skriva på en bok om smärtsamma upplevelser och förluster. Om hur vi faktiskt kan hantera det vi har varit med om så att vi kan lägga det bakom oss och gå vidare i livet utan smärta, utan att bli bittra, vara offer eller känna sorg. Det handlar om dödsfall, sjukdom, separationer, svek, avsked från jobbet, flytt, övergrepp och annat. Det är oerhört spännande, eftersom vi ofta har svårt att hantera våra egna och andras förluster. Jag är själv utbildad inom sorgbearbetning, så det finns mycket i den här boken som kommer att kunna hjälpa människor.
Vilken är din favoritförfattare?
Joyce Carol Oates fyller en hel rad i min stora bokhylla, så hennes böcker gillar jag förstås, men jag har också alla Mari Jungstedts böcker och längtar efter nästa direkt när den senaste är färdigläst. Jungstedt är en skarp deckarförfattare men har ett annat djup än de flesta.
Vilken är din första starka läsupplevelse?
Samtal med Gud-böckerna av Neale Donald Walsch, del 1 till 3, är kanske den starkaste läsupplevelsen, och en upplevelse på så många plan. Han skriver om oss människor och hur vi reagerar och agerar utifrån rädsla eller kärlek i alla val vi gör. Mitt intresse för beteendevetenskap och människor blir stillat där. Annars har jag många stora läsupplevelser med mina tre barn som alla läser massor! "Bröderna Lejonhjärta" och "Mio min Mio" har vi läst många gånger med stor behållning.
Har du fått någon respons från läsare som har gjort stort intryck på dig?
Jag är verkligen glad för alla läsare som mejlat och kontaktat mig på olika sätt, det ger mig energi att skriva mer! Starkt intryck har bland andra den kvinna gjort som kom fram till mig och berättade att hon hade min bok som ett slags uppslagsverk för livet, boken ligger på hennes nattduksbord och hon läser i den varje kväll. Men jag blev också starkt berörd av en annan kvinna, som kastade sig gråtandes runt min hals på Åhléns en dag, hon ville aldrig sluta kramas. Hon berättade att hon sträckläst boken tre gånger på raken och sen gjort upp med en massa relationer som inte gav henne nåt gott.
Välj ett av alternativen:
Pocket eller inbundet - Pocket och inbundet (vill ha båda)
Pappersbok eller audiobok - Pappersbok
Läsa på stranden eller i soffan - I soffan
Strindberg eller Lagerlöf - Lagerlöf
Astrid Lindgren eller Elsa Beskow - Astrid Lindgren
Deckare eller skönlitteratur - Deckare
Drama eller lyrik - Drama
Svenska författare eller utländska - Svenska författare
Glassigt magasin eller dagstidning - Dagstidning
Skriva för hand eller på datorn - På datorn
För Forum Bokförlag/Christina Enell-Eriksson