» 2012
» 2011
» 2010
» 2009
» 2008
Bläddra i våra kataloger
INTERVJU MED JOSEFINE SUNDSTRÖM

2010-09-03

Hur kom du på idén till Vinteräpplen?
Jag har alltid fascinerats av hur människor hanterar förtryck. När jag förstod att min starka mamma en gång levt med en psykopat fick jag liksom inte ihop det i skallen. Men när jag begrep att förtrycket gått i arv mellan generationerna klarnade bilden. Det blev självklart att ge dessa kvinnor en röst.

Berätta om titeln!
En av romanens kvinnor jämför kärleken med vinteräpplen. Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge, säger hon.

Kan man säga att det är bokens budskap?
Även om det är en karaktär i boken och inte jag som säger detta så finns det något tänkvärt i frasen. Men bokens budskap är snarare att alla kan ta kommandot över sitt liv.

Hur är det att debutera som författare när man redan är känd från TV?
Alla som närmar sig examen efter drygt fyra års arbete är nog lika nervösa som jag. Men om jag ska gissa så tror jag att folk som sett mig i TV kommer att få en annan bild av mig när de läser boken.

Vilka hoppas du nå ut till med Vinteräpplen?
När jag skrev såg jag hela tiden framför mig att läsaren skulle vara en kvinna, kanske till och med en mogen kvinna. Men nu har jag förstått att även män och ungdomar tycker att boken är spännande att läsa.

Hur nära verkligheten ligger boken?
Det är ingen hemlighet att jag inspirerats av min mammas mörka historia. Men jag har tagit mig stora friheter i skrivandet och under arbetet fick karaktärerna alldeles egna sköra liv. Det var viktigt att det blev så med tanke på min familj. Min mamma har sagt att hon läste Vinteräpplen som en spännande saga som påminde om hennes eget liv.

Bokförlaget Forum AB    Box 3159    103 63 Stockholm    Besöksadress Sveavägen 56    Telefon 08-696 84 40

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Stäng popupfönstret

Close this notice
Warning!
Du använder en gammal webbläsare
För att se denna webbplats korrekt måste du uppgradera till en nyare webbläsare.
Get Firefox 3.5
Get Internet Explorer 8
Get Safari 4
Get Google Chrome