» 2010
» 2009
» 2008
Ladda ner vår katalog
INTERVJU MED KARIN FOSSUM

2010-01-28

Hej Karin, du är nu aktuell med din tionde Konrad Sejer-deckare, Döden skall du tåla.

Hur skulle du beskriva Konrad Sejer – vad för slags person är han?
-Konrad Sejer är en vuxen, klok och tålmodig man. Han gillar människor och han förstår sig på dem. Han är empatisk och jovial, har bra självtillit och tycker om livet. Men han kan även vara lite blyg och butter, till och med orubblig. Ibland är han ängslig men för det allra mesta har han situationen helt under kontroll.

Vad har hänt under dessa 10 böcker – hur har han utvecklats?
-Han har blivit äldre. För övrigt är han densamme. Lite vemodig över livets förfall men samtidigt stark och tålig.

Vad läser du själv just nu?
-Många saker. Böcker. Dagstidningar och tidskrifter. Läser alltid och ser mycket på nyheterna på TV.

Kommer du med någon ny spännande bok framöver?
-Jag skriver på något nytt. Men jag tycker inte om att prata om ofärdiga projekt - prat dödar kreativiteten.

Vilken är din favoritförfattare?
-Annia Proulux från Wyoming USA. Hennes obärmhärtiga och brutala version av verkligheten.

Vilken är din första starka läsupplevelse?
Robinson Crusoe. Jag blev så förtjust i Fredag.

Har du någon/några karaktärer i dina egna böcker som du tycker extra mycket om. Eller någon som du alls inte gillar?
-Min favorit är Gunder Jomann i Älskade Poona.

Har du fått någon respons från läsare som har gjort stort intryck på dig?
-Jag har fått mycket respons från läsare. Det brev som har berört mig starkast kom från en man som läste mina böcker för sin döende hustru. Då blev jag andäktig och rörd.

//Christina Enell-Eriksson

Bokförlaget Forum AB    Box 3159    103 63 Stockholm    Besöksadress Sveavägen 56    Telefon 08-696 84 40

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Stäng popupfönstret

Close this notice
Warning!
Du använder en gammal webbläsare
För att se denna webbplats korrekt måste du uppgradera till en nyare webbläsare.
Get Firefox 3.5
Get Internet Explorer 8
Get Safari 4
Get Google Chrome