Några pressröster om Tistelblomman:
”Amanda Hellberg är en briljant författare, men just därför blir man nervös: klarar hon det igen? Ja! Det blir ännu bättre! I ”Tistelblomman” har hon blivit imponerande säker ... Det blir precis lagom otäckt och lagom charmigt, en skotsk spökhistoria med ett pärlband av skräckupplevelser. När man minst anar det dyker det upp en alldeles verklig och högst trovärdig mördare.”
Dagens Nyheter
”Amanda Hellbergs böcker om Maja Grå är i grunden skräckromaner men de har också klara inslag av klassisk pusseldeckare. ... Amanda Hellberg hittar precis rätt i balansen mellan skräck- och deckarinslag utan att behöva gå till överdrifter. Det är i stället med små medel hon skickligt lockar fram en väl fungerande skräckstämning och Maja Grå är perfekt som en klassisk amatördetektiv med förmåga att lösa så väl övernaturliga som högst realistiska gåtor.”
Skånska Dagbladet
”Här finns en psykologisk spänning och en suggestiv känsla som jag föredrar framför mer blodiga och spektakulära spänningsberättelser. ... Paret flyttar in i ett gammalt hus på landet, Tistelblomman. En charmig idyll, tror de. Men det verkar inte ortsbefolkningen tycka ... Läskigt!”
Aftonbladet
”Hela tiden har man känslan av att de mest ohyggliga monster väntar på nästa sida, men Hellberg har lärt sig att hålla sina läsare på sträckbänken nästan bokstavligen in på sista sidan. Med hjälp av korta kapitel och högt tempo piskar hon upp stämningen; det här är en roman som bygger på atmosfär, och just atmosfär är Hellbergs starkaste kort.”
Helsingborgs Dagblad
DARK PLACES:
”Amanda Hellberg levererar återigen den där beroendeframkallande och ovanligt lyckade hybriden av spänning, skräck och hudlös relationsskildring. … Det är bitvis så ruggigt att jag frestas att sova med tänd lampa. Samtidigt finns det alltid en lätt anstrykning av mysrys …”
BOKOMATEN:
”Jag vet ingen som är så bra på att bygga upp spänning som Amanda Hellberg. Jag kan i alla fall inte komma på någon just nu. Man sugs in i historien och sedan dras alla skruvar runt hjärtat åt så man inte vet om man vågar fortsätta läsa för att det helt enkelt är för spännande. Samtidigt kan man inte sluta. Hon är verkligen oerhört skicklig.”
CALLIOPE BOOKS:
” … det är just i stämningen som den stora behållningen med Tistelblomman ligger. Jag, som gärna hade sett lite mer skräck-skräck i den något snällare Döden på en blek häst, får här mitt lystmäte. Tistelblomman är skruvad några varv hårdare än Döden ... , och stackars Maja får knappt en lugn stund. Perfekt, tycker jag. Jag gillar det där andlösa, när någon drivs från läskig scen till läskig scen. Naturligtvis måste det göras med finess för att fungera, men det gör det här. Det finns gott om scener som framkallar rysningar. Jag gillar! Vågar man gissa att ytterligare en bok med Maja är på väg?!
LINGONHJÄRTA:
”Amanda Hellberg har verkligen förmågan att pricka in de skönlitterära miljöer som får mig att slänga mig över en bok. … Detta tillsammans med osaliga andar och jag är såld. … Jag älskar det långsamma tempot i den här boken, jag älskar att Tistelblomman utspelar sig mestadels i huset och att Hellberg använder så enkla saker som nyckelhål, tapeter och växthus för att skapen den där långsamma krypande psykologiska stämningen. Jag älskar också att Tistelblomman kom ut som e-bok samtidigt som den inbundna utgåvan så att utlandssvenskar som jag kan få tillfälle att läsa boken utan att behöva vänta i evigheter. För böckerna om Maja Grå vill man inte vänta på.”
ENLIGT O:
”Ruskig, läskig och välskriven … Egentligen är det lite för läskigt för en fegis som jag, men jag absolut älskade den. Miljön är underbar, ett stort, gammalt hus i Skottland som alla i den närliggande byn är livrädda för att besöka. … Maria Gripe var en barndomsfavorit och Tistelblomman påminner om hennes böcker i serien som inleds med Skuggan över stenbänken. Gränsen mellan verklighet och fantasi, mellan det oförklarliga och det logiska är flytande. Stämningen är helt underbart mystisk och jag läser med skräckblandad förtjusning i ett rasande tempo.”
PROJEK TETTE:
”Tistelblomman – en spöklik pageturner - Betyg 5 av 5
Jag har precis läst ut Amanda Hellbergs ’Tistelblomman’ och kan konstatera att hon har gjort det igen; skrivit en spännande roman med ryslig inramning. … De exakta miljöbeskrivningarna gör sitt till för att förstärka den kusliga stämning som ligger över varje sida som en skugga, och det är just den där skuggan som Maja med sin speciella förmåga försöker belysa. Historien runt huset Tistelblomman nystas upp i takt med att nackhåren reser sig. Vad har hänt bakom husets stenmurade väggar. Varför är lokalbefolkningen så ovilliga att berätta vad de vet? Man vill veta mer mer MER. …. Jag längtar redan efter nästa. Efter mer mer MER.”