Jonas Joelson är superaktuell med sin debutroman Tabula Rasa Hotels. Boken beskrivs som en samtidsroman, utvecklingsroman och kärleksroman i ett och har fått strålande recensioner. "Tempot är rasande, utan att tappa i nyanser. … jag bara måste läsa vidare." Skriver Aftonbladet. I den här intervjun berättar Jonas om hur idén till boken kom till, varför egot är vår tids rovdjur och ger sina bästa lästips.
 |
Vem är Jonas Joelson? Jag? Jag är som alla andra moderna varelser – vill ha allt, samtidigt. Bryr mig inte och bryr mig jättemycket. Kräver ha både frid och extas, jag nöjer mig aldrig. Vill vara fri men trygg. Känd men anonym. Om jag ska säga något specifikt tror jag att jag är en person som kräver alldeles för mycket av livet. Det är nog därför jag skriver – drömmarna får inte plats i verkligheten. Det är för trångt här.
Hur fick du idén till Tabula Rasa Hotels? Min bok är skriven ur en själslig desperation, ett slags oförmåga att hantera livet utan att gå till ständig överdrift. Jag är intresserad av andlighet. |
Vår värld står inför enorma utmaningar, på alla plan – ekologiskt, ekonomiskt, socialt – och jag tror att vi behöver hitta djupare mening med vår existens på den här planeten för att kunna bemöta dem. Just nu dansar vi dödsdans till two step. Vi behöver något djupare men i princip allt som andas spiritualitet är lamt, könlöst och moralistiskt.
Tabula Rasa har varit ett sätt för mig att närma mig något djupare utan att det blir alltför newagigt. Det mest radikala jag kunde tänka mig var då att tala om självets utveckling (eller avveckling) utifrån en reklamares cynism. Jag tänkte att om jag kunde skriva reklamrappt om behovet för djupare mening så kunde jag komma förbi allt självhjälpstjafs och beskriva vad som verkligen utspelar sig i folks liv.
Själva hotellkonceptet kom till för sju år sedan. Jag och tre kompisar från skolan jag gick på åkte till Berlin och byggde ett hotellrum. Vi hade massa idéer om ett själsligt spa, som ett slags renande plats. Allt var mycket naivt och romantiskt. Det blev ett rum men inte så mycket mer. Men själva kärnan av ett vitt, rent rum fanns kvar i mig. Den har grott i mig medan jag varit upptagen med att jobba i reklamvärlden och springa runt i en, minst sagt, imperfekt värld.
Själva Tabula Rasa Hotels kom till liv först när jag satte mig ner och började skriva på riktigt. Jag trodde länge att jag aldrig skulle få ihop det, att boken skulle ta livet av mig. Men jag vann. Den tog slut.
Boken beskrivs som en samtidsroman, en utvecklingsroman och en kärleksroman, hur skulle du själv beskriva Tabula Rasa Hotels?
I ett ord: ego. Boken handlar om ett slags modernt rovdjur. Vinnaren, kreatören och narcissisten David Skoglund. Han gör allt för att vinna, i varje läge. Lämnar brutna människor efter sig överallt. Boken handlar också om hur reklambranschen konsumerar kreatörer och hur folk klättrar på varandra för att nå uppmärksamheten och syret högst uppe i rummen. Det jobbiga är att de har ganska roligt och ser väldigt bra ut medan de slåss. David är också briljant på sitt sätt. Men jag hoppas man förstår hur ensam han är, att det inte är värt det. Sorgen och tomheten bakom ytan gör så fruktansvärt ont. Särskilt när man måste dölja den hela tiden. Allt blir teater.
När man läser Tabula Rasa Hotels är det svårt att inte fundera över om boken innehåller scener hämtade från verkligheten, är allt i boken fiktion?
Ehh... nej, det är det inte. En hel del är sant. Men jag kan tyvärr inte avslöja vad. Däremot kan jag berätta att i princip alla reklamare som läst boken sagt att dom varit med om mycket värre saker.
Har du inspirerats av några andra författare? Vilka?
Oj! Hur många får jag svara? Stig Larsson för sin språkliga genialitet. Alejandro Leiwa Wenger för att han placerar språket här och nu. Hasssan Lo Sattarvandi för sin rytm. Paul Auster för att jag ännu inte kommit över att läsa New York Triogin som 21-åring. Murakami för hans tålamod och magiska närvaro. Amanda Svensson för att hon är så rolig. Cormac McCarthy för att allt han skriver känns som att det var hugget i sten. Och Mishima, Agneta Pleijel, Jonathan Frantzen och Hunter S Thompson.
Vad gör du när du inte skriver?
Jag försöker meditera varje dag. Zenbuddhismen dök upp i mitt liv för tre år sedan och den förändrar allt, på sitt långsamma sätt. Sedan hänger jag med mig tjej. Typ jämt. Kärleken kom om våren förra året. Att spela wordfeud i soffan och laga mat i flera timmar är det bästa som finns, om man gör det med någon man älskar. Jag har haft otrolig tur.
Vilka böcker läser du helst själv?
Språkligt perfekta böcker som underhåller och hanterar både ett andligt djup och ett större berättande och som låter glimta en värld jag bara anat men aldrig förmått formulera för mig själv. Om jag får välja alltså. Jag gillar mest av allt romaner. Helst samtida. Bara det inte är deckare – jag förstår mig inte på varför mord och död är intressant. Livet är konstigt nog som det är.
/Boktipset.se
VILL DU VETA MER?
Läs om Tabula Rasa Hotels
Se film från Jonas Joelsons releasefest
Besök tabularasahotels.com
Läs recensioner av Tabula Rasa Hotels