Anna Fredriksson debuterade 2011 med romanen Sommarhuset, som hyllades av både kritiker och läsare. Anna är nu aktuell med romanen Lyckostigen. Vi har gjort en kort intervju med henne.
Berätta om romanen Lyckostigen! Boken handlar om tre personer: Johanna, Calle och Fanny. Johanna bor i en småstad och är ensamstående med två tonårsdöttrar, och hon tycker inte att hennes exman Calle har tagit tillräckligt ansvar sedan skilsmässan för nio år sen. Han har flyttat till Stockholm, gjort karriär och blivit sambo med Fanny som kommer från en välbärgad familj. När Johanna vinner en storvinst på Lotto köper hon en vindsvåning i Calles fastighet, och när hon och barnen flyttar in får han sitt livs chock. Det hela blir omvälvande för alla tre huvudpersoner.
Hur fick du idén till Lyckostigen? Grundtanken kom för flera år sedan när jag funderade på att skriva en tv-serie om en styvfamilj och hur de inblandades klassbakgrunder skapade problem. Av olika skäl blev det sedan ingen tv-serie, det kom en massa annat emellan. |
 |
När jag skulle skriva min andra bok såg jag en tv-intervju med en sociolog som skrivit en avhandling om hur storvinnare reagerar på sin vinst, och då kände jag att det skulle vara intressant att äntligen få utveckla den här historien på allvar.
Är det något speciellt du vill lyfta fram?
En röd tråd i boken är pengar, både att ha och att inte ha. Sedan handlar det mycket om kärlek också. Men det mest centrala temat är nog klassresor och identitet.
Du är erfaren manusförfattare och har skrivit manus till en rad tv-serier och filmer i olika genrer. Vad är skillnaden mellan att skriva böcker och att skriva tv-serier och filmmanus?
Största skillnaden är nog att när man skriver för film och tv vet man att det är ett teamwork och att vi är ett helt gäng som ska samarbeta för att det ska bli en slutprodukt. När man skriver böcker är man helt ensam och måste själv vara både manusförfattare, regissör, fotograf, samtliga skådespelare, kostymör, scenograf, ljussättare, scripta… ja, allt. På sätt och vis svårare men också väldigt roligt! Sedan kan man också som bokförfattare skriva om vad folk tänker och känner inuti, men på film eller tv kan man bara skriva det som publiken kan se eller höra.
|
Hur ser din skrivarprocess ut? Varje skrivdag är i stort sett den andra lik, jag går upp tidigt och börjar skriva efter frukost. Håller på till kvällen med lunch- och fikapaus däremellan. När det gäller metod så är jag absolut inte sorten som bara sätter mig ner och skriver utan att veta vart jag ska – jag planerar först handlingen i stora drag och ägnar ganska mycket tid åt att utforma mina karaktärer. Sedan handlar det bara om att skriva och skriva om, hur många gånger som helst, och hela tiden vara öppen för nya infall och idéer så att man inte klamrar sig fast för hårt vid ursprungsplanen. Vad gör du då du inte skriver? Jag tränar på gym några gånger i veckan, ser på tv eller film, umgås med familj och vänner, läser böcker. Hinner inte så mycket mer. För mig är skrivandet både yrke och hobby så det fyller ut dygnet ganska bra ... Vad gör du i sommar? Jag ska vara i Barcelona en vecka och i Kivik på Österlen en vecka. Resten av tiden ska jag sitta i min pappas sommarhus i Stockholms skärgård och skriva på min tredje roman.
|
 |