Vi har gjort en liten sommarintervju med Mons Kallentoft inför lanseringen av Vattenänglar. Läs intervjun här.
Du är aktuell med Vattenänglar, som är första delen i en ny serie om kriminalinspektör Malin Fors, inspirerad av de fyra elementen.
• Kan du berätta lite mer om spänningsromanen. Sidotemat med adopterat barn från Vietnam?
Jag var i Vietnam och läste en artikel i Vietnam Post om barn som stulits från föräldrarna av korrumperade myndighetspersoner. Forskade vidare i ämnet. Det visade sig vara en riktig varböld som varit föremål för stora CIA-utredningar. Både USA och Sverige har stopp för adoptioner från Vietnam.
Du har tidigare skrivit de populära spänningsromanerna i den så kallade årstidsserien: Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer, Vårlik och Den femte årstiden med Malin Fors.
• Hur fick du inspiration till att skriva på temat årstider och nu en ny serie på temat de fyra elementen?
Det fungerade väldigt bra med att ha årstiderna, att ha något att hänga upp berättelserna om Malin på. Färger, ljud, dofter och annat. Jag ville hitta något liknande och det skulle vara enkelt och allmänt, så elementen kändes helt rätt.
• Överhuvudtaget hur får du inspiration till dina böcker? Vad gör du för researcharbete?
Väldigt lite research. Jag skriver om människor och känslor så det är viktigast med människor, och dem får jag inspiration till och av under alla mina resor, men också i vanlig tråkig vardag.
• Hur ser din skrivarprocess ut?
Jag är väldigt disciplinerad. Nio till fyra i skrivperioder, som är i princip jämt. Jag tror inte på inspiration vad gäller författeri, snarare sittfläsk…
Det är inte enbart mord du skriver om, det är ena framgångsrika spåret. - Utan du har även gastronomiska intressen. Du har skrivit en reportagebok om mat, mord och myter: Food noir, som blivit internationellt uppmärksammad.
Du har visst en ny bok om mat och gastronomi på gång nästa år, Food junkie, där läsaren får följa din passionerade och maniska jakt efter världens bästa matupplevelser. - Jakten på den ultimata smakkicken.
• Kan du berätta lite mer om din passion för mat och hur det återspeglas när du är ute och reser.
Jag söker ständigt nya matkickar, och upplevelser. Jag reser mycket och ofta men alltid för att skriva på något vis, i jakt på berättelser.
Min mormor var kockerska så jag har maten i blodet. För mig är gastronomi ett underbart uttryck för det människan är förmögen till i sina bästa stunder. Jag söker det goda i livet med hjälp av gastronomin. Och då blir det ett rastlöst flackande runt jorden.
• Går det att kombinera mord och mat och smakupplevelser? Någon gemensam nämnare?
Det ligger nära livets kärna, både våldet och ätandet. Men jag kombinerar det inte i berättelserna om Malin. För henne är mat bränsle, något som ska intas snabbt.
Böckerna i årstidsserien är översatta till över 25 språk och har legat på topplistor i ett flertal länder, däribland Frankrike och England.
• Hur känns det att dina böcker nått sådan internationell spridning?
Kul! Inget jag planerade eller förväntade mig. Vi får se hur långt jag kan ta det, hur mycket utländska läsare är beredde att ta till sig.
• Vad kan det bero på att de är så uppskattade utanför Sverige?
De är välskrivna och har en egen ton. Att sedan skandinaviska deckare är i ropet har ju hjälpt till…
• Vad gör du då du inte skriver?
Är med familjen. Och mina vänner. Äter och dricker vin. Samt läser. Och reser förstås, men det är mer ett normaltillstånd för nomaden jag är.
• Har du gjort något speciellt i sommar?
Jag har varit i Spanien och skrivit och ätit! I Baskien och Katalonien. Många bra ord, många goda måltider. Som det ska vara!