» 2013
» 2012
» 2011
» 2010
» 2009
» 2008
Bläddra i våra kataloger
MOR, MAMMA, MORSAN TAR
RECENSENTER MED STORM

2012-05-30

Antologin Mor, mamma, morsan, som är sammanställd av författarna Roberth Ericsson och Sonja Schwarzenberger, har tagit recensenterna med storm. Boken utkom lagom till morsdagen.

Roberth Ericsson och Sonja Schwarzenberger bad elva kulturpersonligheter och framstående författare att skriva om sitt förhållande till sin mor.

- Att skriva sin mammas historia innebär oundvikligen att man skriver sin egen.

Så här skriver recensenter:

”En fin morsdagspresent. Skribenter i toppklass...Vad texterna har gemensamt är ärlighet, egenart och spännande språk.”
Amelia

”Uppenbart är väl att jag tappat all kritisk strävhet inför den här antologin. Den är så rik, så fint blandad och många gånger så modig att jag bara kan höja handflatorna och kapitulera inför att så många lyckats skriva så väldigt bra om det enda livslånga förhållande jag är helt säker på finns: som dödsdans och som kärlekssaga.”
Dagens Nyheter

”En av de fyra bästa böckerna just nu! Tretton författare och kulturpersonligheter skriver djupt personligt om det kanske viktigaste förhållandet vi har i livet - det med våra mödrar.”
Aftonbladet

”Antologins två starkaste bidrag...Fredrik Strages ljuvliga vittnesmål om mamma konstnären. Dels Martina Montelius laddade kärleksförklaring om mamma, författaren och akademiledamoten, Kristina Lugn... Den läsare som lägger ifrån sig boken där är inte född.”
Sydsvenska Dagbladet

”Är du mamma och tycker att du inte firats ordentligt i dag? Då tycker jag att du ska gå ut och köpa den här antologin till dig själv... Texterna andas harmoni och tacksamhet, men även ilska och olycka. Resultatet är personligt, men har också en hel del att känna igen sig i... Passar alla som är intresserade av familjerelationer.”
Aftonbladet

”Det är svårt att inte tilltalas av skribenternas kamp med det både så enkla och komplicerade ordet mamma... De hittar i de allra flesta fall, det rätta tonfallet i sina försök att ringa in det svårgripbara, och det gör antologin både personlig och läsvärd.”
Svenska Dagbladet

”Detta har bokens författare tagit fasta på och deras texter är precis så varierade och laddade med intimitet som en antologi om människan och myten bakom modern måste vara.”
Upsala Nya Tidning

”Det är med fascination jag läser berättelserna i Forum-antologin Mor mamma morsan. De flesta av dem är ovanligt bra, öppenhjärtiga och rörande texter...” Borås Tidning

”Fredrik Strages text är en av de bästa i antologin. Augustin Erba lyckas också verkligen få sin sjuka och otillräckliga mamma att kliva fram ur sidorna och stanna kvar.”
Borås Tidning

”Jag läser boken som en hyllning. Inte som ett morsdagskort med intetsägande formuleringar om gullighet och snällhet utan något mycket ärligare. Men tacksamheten lyser starkast, tacksamheten över det man faktiskt fått, över det som faktiskt blev.”
Södermanlands Nyheter

”... isärplockade och sedan hoppusslade igen uppnår texterna något som inte alla de pappa-skildringar jag läst har lyckats med - de ger en bild av en epok, där kärnfamiljerna på gott och ont utgick från hemmets kök för att skapa det funktionella samhället. Det är förstås galet att en bok om mödrar som individer får den effekten. Men det gör samtidigt Mor Mamma Morsan till ett intressant dokument.” 
Helsingborgs Dagblad

Bokförlaget Forum AB    Box 3159    103 63 Stockholm    Besöksadress Sveavägen 56    Telefon 08-696 84 40

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Stäng popupfönstret

Close this notice
Warning!
Du använder en gammal webbläsare
För att se denna webbplats korrekt måste du uppgradera till en nyare webbläsare.
Get Firefox 3.5
Get Internet Explorer 8
Get Safari 4
Get Google Chrome