» 2013
» 2012
» 2011
» 2010
» 2009
» 2008
Bläddra i våra kataloger
SE TRAILERN TILL LAGLÖST LAND AV
HÅKAN ÖSTLUNDH

2012-05-07

Se trailern till Håkan Östlundhs nya deckare Laglöst land där Fredrik Boman och hans kolleger på Visbypolisen får ta itu med ett fall där en man som hjälpt att smuggla in estniskt amfetamin, hittas mördad. För de två kusinerna som trott att de har drömlivet inom synhåll med två miljoner kronor på konto i ett land där man inte ställer frågor, blir livet till en kamp för överlevnad på ett novemberkallt Gotland.

På det första videoklippet berättar Håkan Östlundh om bakgrunden till Laglöst land.

Håkan Östlundh berättar här som gästkrönikör på Boktispet hur inspelningen av trailen till Laglöst land gick till:

Det syns kanske inte på bilderna men det var svinkallt och blåste när vi spelade in den här videon i slutet av oktober förra året. Vi stod ute i snålblåsten flera timmar i sträck och jag var redan grymt förkyld när vi kom dit, så jag var väldigt glad att jag lånat min yngste sons norska dunjacka.

Jag hade skrivit manus, Staffan Julén producerade och stod bakom kameran tillsammans med sin son som skötte andrakameran. Under inspelningarna fungerade jag som scripta (kladdade blyertsanteckningar i marginalen på inspelningsschemat) och som något slags co-regissör: fick plötsligt frågor om bildvinklar och bildflöde som jag inte alls var beredd på, men jag tror jag hade svar på det mesta.

Jag har skrivit manus och fungerat som redaktör för många timmar tv (ca 35) men aldrig tidigare varit med under inspelningen av det jag skrivit, så det var lärorikt och riktigt kul, trots förkylning och snålblåst.

Delar av materialet spelade vi in på en gård nere på Sudret hemma hos Mange, även känd som Mange Diesel. Händelsevis finns det en karaktär i boken som kallas för Mange Fisk, men det är alltså en ren slump. Mange har blivit en riktig linslus och syntes också i förra årets "Så mycket bättre" som ju är inspelat på ett litet pensionat i samma område.

Slutligen fick vi hjälp av kompositören Jean-Paul Wall med musiken. Eftersom det mesta av jobbet är andras kan jag ju kosta på mig att säga att jag är mycket nöjd med resultatet.

Bokförlaget Forum AB    Box 3159    103 63 Stockholm    Besöksadress Sveavägen 56    Telefon 08-696 84 40

Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Vänsterklicka (PC) eller Ctrl-klicka (Mac) på bilden för nedladdning av högupplöst bild!

« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Stäng popupfönstret

Close this notice
Warning!
Du använder en gammal webbläsare
För att se denna webbplats korrekt måste du uppgradera till en nyare webbläsare.
Get Firefox 3.5
Get Internet Explorer 8
Get Safari 4
Get Google Chrome