INTERVJU MED CARIN

Carin Hjulström är journalist och programledare. Hon har lett Melodifestivalen, Carin med C, TV-Huset och Carin 21:30, och skriver regelbundet krönikor i Aftonbladet och Göteborgs-Posten. Hösten 2009 debuterade hon med den mycket omtyckta Finns inte på kartan, en roman om en liten ort som är på väg att försvinna. Ett år senare kom den fristående fortsättningen om huvudpersonen Frida Fors, Hitta vilse. Nu är hon akutell med Kajas resa. Här nedan kan du läsa en intervju med Carin om den nya boken.



Hur kom du på idéen att skriva Kajas resa?
Jag kom i kontakt med historien genom en man jag blev förälskad i. En dag berättade han om sin släkts mörka hemlighet. Fyra av de åtalade var släktingar till honom. Ett foto av general de Gysser hängde till och med på väggen i hans föräldrahem. Inledningsvis tyckte jag att historien lät för osannolik för att vara sann. Jag förstod inte heller varför jag aldrig hade hört talas om den tidigare. Men allt visade sig vara just så osannolikt som det lät.

Du väver skickligt in spänning i romanen på flera nivåer och känslor och agerande hos personerna. De parallella händelserna ger variation utan att bli rörigt. Har personerna funnits i verkligheten? Eller är det fiktiva personer?
Romanens huvudperson, Kaja, och hennes man, Arvid, är helt fiktiva. Jag har länge burit på en tanke om att skriva om ett äktenskap där synen på kunskap och öppenheten inför att förändras och förkovra sig påverkar maktförhållandet i relationen, så som det har varit för många kvinnor de senaste hundra åren.  Men kosacköverste Mohammed Beck Hadjetlaché, den unga Dagmar de Gysser och alla andra som ingår i Militärorganisationen för det ryska rikets återupprättande har funnits i verkligheten. Offren, merparten av de beskrivna myndighetspersonerna och Arvids partikamrater har också funnits på riktigt. I bokens efterord finns en mer utförlig beskrivning om vad som är sant och påhitt. 
  
Hur har ditt researcharbete sett ut?
Jag har läst allt jag kommit över, både i bokform och på nätet. Många uppgifter har varit svåra att hitta. Ofta presenteras motstridiga fakta. Jag har också grottat ner mig i allt det material som finns om fallet på Riksarkivet i Stockholm. Där finns dokument, foton, teckningar, protokoll och mycket annat sparat i olika pärmar och dossierer. I kunskapsglappen har fantasin fått fritt spelrum.

Din arbetsprocess?
Jag provade först att skriva helt i dåtid. Men efter ett par månader insåg jag att ett kronologiskt historiskt berättande inte tog tillvara berättelsens sprängkraft på bästa sätt. Jag behövde, vilket min pappa påpekade när han hade läst manuset, ett nutidsplan för att kunna ”hoppa” mellan händelser, kliva in och ut där det är som mest spännande. ”Du behöver någon som är som du” sade han, och då uppfann jag frilansjournalisten Helena Åkerström. Jag gjorde henne femton år yngre, lite konstnärliga friheter får man ta sig. Sedan började jag i stort sett om från början. Men det jag skrivit inledningsvis kom till användning en bit in i berättelsen.

Hur växer personerna fram, ”pockar de på dig” med tankar och känslor? - Det känns om de varit väldigt närvarande för dig, som så att de trängt in i ditt eget privatliv? Inte bara i journalisten Helenas i romanen?
Jag försöker att vara ”i” mina karaktärer, sätta mig in helt och hållet i hur de tänker och känner och uppfattar olika situationer. Jag pratar för mig själv när jag skriver, och läser alltid texten högt för att höra hur den låter.

Hur länge har Kajas resa upptagit dig? Romanen har ju krävt mycket research med all historisk fakta.
Det här är det mest omfattande projekt jag någonsin arbetat med. Det har tagit över ett och ett halvt år, nästan två, med all research och alla bearbetningar.

Vad var svårast – kontra lättast att skriva?
Svårast är att hitta det bästa sättet att berätta en historia på, att börja i rätt ände så att man får ut mesta möjliga spänning och framåtrörelse av ett visst skeende. Det lättaste, och roligaste, är att skriva dialog. Att lyssna på karaktärerna och skriva ner vad de säger är helt fascinerande.

Du har skrivit ett efterord där du förklarar lite om boken. Intressant att då man som läsare tänker att Kan det verkligen stämma? nu har författarens fantasi skenat iväg så skriver du att det verkligen inträffat i verkligheten. Bygger det mesta på faktiska händelser?
Hela ramverket bygger på faktiska, sanna händelser. Även om Kaja är en påhittad karaktär har alla uppdrag hon skickas ut på i tjänsten sin bakgrund i det som hände i Stockholm vid den här tiden. Jag har varit mycket noggrann. Allt gällande ligan, platser, personer, tidpunkter, är helt sant. Däremot kan ju ingen veta vad människorna i verkliga livet sade till varandra i slutna rum.

Har du några författarförebilder?
Jag är väldigt förtjust i norrmannen Jo Nesbö. Hans tempo och uppfinningsrikedom utöver en oemotståndlig dragningskraft på mig. Den här gången har jag också inspirerats rent språkligt av amerikanen Jonathan Franzen och låtit mina meningar bli lite längre och brokigare här och där. Formmässigt måste jag nämna Helena Henschen. Hennes roman I skuggan av ett brott fick mig att inse att man kan blanda fakta och fiktion relativt fritt.

Har du något nytt bokprojekt på gång?
Jag har idéer! Jag vill gärna skriva en saftig relationsroman om livets stora frågor. Jag längtar redan efter att höra mina karaktärer prata med varandra och få skriva ner vad de säger.

KajasResa

Bokförlaget Forum AB    Box 3159    103 63 Stockholm    Besöksadress Sveavägen 56    Telefon 08-696 84 40

 
Stäng popupfönstret

Pressbilder på

Klicka på bilden för nedladdning av högupplöst bild!


« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Copyrightinnehavare/fotograf måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Bildmaterial ur

av

Klicka på bilden för nedladdning av högupplöst bild!


« »

Får endast publiceras i anslutning
till redaktionellt material om .

Fotograf/copyrightinnehavare måste anges
i anslutning till bilden vid publicering.

Vid all annan användning av bilden kontakta
först

The picture cannot be used without a copyright request.
Please contact

Stäng popupfönstret

Stäng popupfönstret

Close this notice
Warning!
Du använder en gammal webbläsare
För att se denna webbplats korrekt måste du uppgradera till en nyare webbläsare.
Get Firefox 3.5
Get Internet Explorer 8
Get Safari 4
Get Google Chrome