Meny
Sök på forum
Välj ålder
Alla genrer
Alla serier
Format

Intervju med Mons Kallentoft om Jordstorm

2014-10-29

Nu är den här, Mons Kallentofts "Jordstorm", den åttonde boken om kriminalinspektör Malin Fors och den tredje delen i en svit inspirerad av de fyra elementen. Jag ringde upp Mons Kallentoft för att gräva i hans tankar om boken och vad som driver honom som författare.

En bok skriver inte sig själv, den är ett resultat av hårt arbete och jobb, jobb, jobb, menar Mons Kallentoft. Som journaliststuderande kunde jag inte låta bli att fråga honom om orden, författarens viktigaste verktyg: vad har de för betydelse idag? Och finns det inte risk att bli för bekväm som författare, där han bor på det soliga Mallorca? Här är hans svar på de frågorna och en rad andra. 

Den här gången tar du dig an elementet jord. Vilket element har hittills varit lättast respektive svårast att skriva om?
Det var svårast att skriva om vinden, eller luft som ju är elementet. Det är så abstrakt jämfört med jord, vatten eller eld. Men det var inte så svårt det heller.

Varför har du valt att ha övergripande teman för din serie om Malin Fors? Först var det årstiderna och nu elementen.
Jag ville ha ett enkelt tema för böckerna som alla kan begripa. En tydlig och stark symbolik. Det hjälper läsarna att hitta fram till böckerna, och rent konstnärligt är det bra att ha något att hänga upp böckerna på. Jag låter dessa teman genomsyra boken, exempelvis hur morden utförs, färger och dofter.

Din nya roman Jordstorm handlar en del om rasism och extremism, är det något du sett på nära håll?
När jag växte upp i Linköping var det relativt nytt att det kom invandrare, men visst var det så att de sågs med oblida ögon av vissa. Samtidigt kom det väldigt många italienare till Sverige på sextiotalet och dem tyckte alla bra om, de spred en italiensk flärd över staden. Sedan dess har rasismen och extremismen ökat i Sverige, men det är ingenting jämfört med hur det ser ut i övriga världen och vi har ett bra utgångsläge för att minska de strömningarna.

Tycker du att andra deckare står för långt ifrån det som händer i samhället?
Nej, det tycker jag absolut inte. Jag tror inte att fiktion kan stå för nära eller långt ifrån det som sker i samhället. Det är ju fiktion. Sedan finns det deckare som är samhällskritiska i sin utgångspunkt. Men sådant har jag aldrig brytt mig om. För mig är det viktigaste att fånga känslor, det som rör människors liv. Jag tror inte på författeri som plakatskrivande, det är det sämsta litteratur kan vara.

Varför ska man läsa dina böcker?
Därför att de är nyskapande kriminalromaner som håller en för genren väldigt hög kvalitet, och för att de är sjukt spännande. Så säger jag om mina böcker (skratt) men det har andra också sagt, så det är lugnt. Det är sanningen, därför ska man läsa dem.

Jordstorm handlar en del om orden och deras betydelse. Hur ser du på ordens betydelse och ställning idag?
Den är devalverad. Man slänger sig med ord hit och dit. Ta ordet kränkt, till exempel. Många människor säger sig ha blivit kränkta trots att det som sagts inte kommer i närheten av en kränkning utan snarare handlar om hur vi människor interagerar med varandra. Jag skulle vilja se hårdare hud och en mer realistisk inställning till mänskligt samvaro.

Är du ovarsam med orden?
Nej, det tycker jag inte, tvärt om. Jag snackar inte så mycket skit och försöker vara rak. Jag tycker att man ska tänka på hur man uttrycker sig. Man ska vara varsam. Och rak.

Malins och hennes pojkvän Daniels relation känns ibland ganska kylig, hur ser du på deras framtid?
De försöker hitta fram till varandra. De har varit med ett tag och känt på varandra och andra och de har ganska hård hud. De håller garden och därför kan relationen uppfattas som kylig, men det är bara ett uttryck för en enorm längtan efter kärlek. Det kan gå åt två håll, antingen kapitulerar de under vikten av sin egen rädsla eller så lyckas de ta sig igenom isen de lagt runt sig själva. Jag vet inte svaret.

Malin uppfattas lätt som lite cynisk. Varför är hon det?
Hon har sett vad människan är kapabel till och vad världen gör med människor. Hon är ganska svartsynt och en produkt av vart livet fört henne. Hon gör sig inga illusioner om att människan är något annat än ett hyperegoistiskt djur och därför kan det komma en del frätande ord ur hennes mun. Det är inte vackert, men det är sant. Om du frågar henne.

Skulle hon må bra av att mjukna lite?
Det vet jag inte, det är nog en omöjlighet, men hon kanske skulle må bra av miljöombyte och av att spänna av och slappna av. Låta livet flöda.

I Jordstorm ställs Malin inför svåra prövningar. Hur orkar hon?
Ja, hur orkar en människa som är med om vedervärdiga saker, eller som bara uthärdar livets leda? Det finns väl inget val, hjärtat fortsätter att slå och andningsreflexen finns där. Hon måste orka och därför blir hon lite mer cynisk, tröttare och äldre för varje dag som går. Så hon orkar inte, men fortsätter ändå. På ett sätt är berättelsen om Malin en berättelse om någon som åldras och om hur världen äter upp människor successivt. Jag tror inte att man egentligen orkar, men man biter ihop.

Hur länge kommer hon att orka?
Ingen aning, jag är långt ifrån färdig med Malin. Jag tycker att hon är en intressant studie av hur det är att vara människa. Jag gillar att hon är antitesen till käcka Facebookstatusar, glada barn och solsken. Det älskar jag. Hon är inte det minsta falsk, utan hon försöker göra rätt och det är otroligt svårt. Hon kan inte vara falsk hur mycket hon än försöker, för hon vet när hon snackar skit.

Hur går din skrivprocess till?
Oj, den är väldigt disciplinerad. Jag skriver boken från början till slut på kontorstid. Jag vill vara väldigt mycket ifred, även om min fru och jag har lite diskussioner. Men jag börjar bli mer öppen för att diskutera hur man kan förnya berättelsen igen och igen, så att man ligger steget före läsaren.

Hur kommer det sig att du blivit mer öppen?
Jag har blivit äldre, slappnat av lite. Jag har skrivit väldigt många böcker och nu har jag lättare för att vara öppen och att arbeta med andra människor, att släppa på kontrollen. Jag har alltid tackat nej till filmatiseringar av mina böcker, men nu känner jag att jag är redo för det.

Händer det att du får svackor i ditt skrivande?
Faktiskt inte, peppar, peppar. Jag är väldigt disciplinerad, det är kanske inte kul alla dagar men det är inte samma sak som en svacka. Jag gillar ju att skriva och det kanske inte alla deckarförfattare gör (skratt).

Vad gör du när det inte är roligt?
Jag fortsätter ändå, det är bara att skriva. Det tror jag skiljer författare med internationell framgång från kammarskrivare. Kammarskrivarna accepterar inte det konstnärliga motståndet. Man ska inte kapitulera utan bara arbeta vidare. Man måste skriva och jobba, jobba, jobba. Konstnärligt arbete är ju dels struktur, dels ögonblick. Du måste arbeta för konsten kommer aldrig av sig själv. Inspiration å andra sidan är något helt annat. Den är för amatörer. Att skapa konst handlar om metodik och arbete, och om att ha en utgångspunkt. Då och då kanske man känner sig inspirerad, men det är bara en känsla bland andra i arbetsprocessen. Jag har inte träffat en enda sann bildkonstnär, författare eller regissör som arbetar utifrån inspiration. Jag tror att många människor missuppfattar inspiration som något nödvändigt för konstnärligt arbete. Det är i grunden tvärtom.

Tycker du själv att dina böcker blir bättre och bättre?
Jag hoppas att de blir bättre rent formmässigt. De blir stramare och stramare och rappare och rappare, vilket man märker i och med att varje bok blir lite kortare, men det finns också lite mer i varje bok.

Hur gör du för att hela tiden utvecklas som författare?
Jag jobbar. Jag skriver mer och mer, läser och reser och försöker ta in världen och ifrågasätta mig själv och mina utgångspunkter. Jag försöker förändra givna strukturer. Men framför allt handlar det om att försöka hålla hårt på arbetsmoralen.

Finns det risk för att du blir för bekväm?
Jättebra fråga. Jag lever ett sjukt bekvämt liv och jag har det fruktansvärt bra på planeten jorden. Men jag försöker att jobba istället för att ligga på beachen, vilket inte är min grej ändå. Det är hela tiden en kamp mot att bli bekväm. Man ser på många författare att de blivit just det, när de inte orkar med och ger ut en bok vart fjärde år.
Jag har skrivit ända sedan jag var femton år gammal och kom på att jag ville bli författare, och jag fortsätter skriva för att det är det jag vill göra. Tjäna pengar kan man göra på hundra andra sätt som säkert är enklare.
Du måste ta dig själv som utgångspunkt. Det kanske är skrämmande att skriva om mord, brutalitet och våldtäkter, men man måste någonstans inse att alla människor är kapabla att göra i princip vad som helst, och det gäller även en själv. Du måste hitta de värsta bottnarna i dig själv och göra dem till konst. Det är inte ett jobb för alla.

Vilken/vilka författare har inspirerat dig mest? Varför?
F. Scott Fitzgerald och Raymond Carver. Det finns ett slags poetisk enkelhet hos dem. De är extremt teknikdrivna författare, som jag. Jag är väldigt intresserad av hur man på så liten yta som möjligt kan skapa spänning, och då menar jag inte ”vem är mördaren?” utan i själva texten. När man läser de här författarnas skildringar av hur någon öppnar en dörr eller dammsuger eller dricker en dry martini, kan man känna sig både djupt berörd och känna ett djupt obehag. Utan att texten röjer något om sådana känslor. Raymond Carver har haft otroligt intressanta saker att säga om sådan gestaltning och är väldigt trogen hantverket. En annan författare som inspirerat mig är Cormac McCarthy.

Intervju av Elina Holmgren Tyskling

Utgivna böcker

• Bödelskyssen

En ung flicka blir utsatt för sexuella trakasserier på sociala medier efter en fest. Ett plan kapas på Linköpings flygplats. En tonåring hittas mördad i en bilpress. Och det är bara början på den...

• Djävulsdoften

Efter succén med årstids- och elementserierna, inleder Mons Kallentoft en ny svit inspirerad av de fem sinnena. Malin Fors har lämnat Linköping för arbetet som sambandsofficer i den myllrande...

• Årstiderna

Alla titlar i Mons Kallentofts årstidsserie om kriminalinspektör Malin Fors. Samlingen innehåller titlarna Midvinterblod, Sommardöden, Höstoffer, Vårlik och Den femte årstiden.

• Elementen

Alla titlar i Mons Kallentofts serie om de fyra elementen och kriminalinspektör Malin Fors. Samlingen innehåller titlarna Vattenänglar, Vindsjälar, Jordstorm och Eldjägarna.

• Eldjägarna

Vem vet hur vägar korsas och människor möts? Hur hamnade jag själv här? Malin Fors står som förstenad. Skogen är mörk i den tidiga morgonen, från ett industriområde utanför Linköping sprids...

• Vårlik

Vårsolen skiner över Linköping och de ännu vinterbleka människor som vågat sig ut på serveringarna runt torget. Några svalor kretsar i skyn, färgglada tulpaner lyser från stånden och en mamma med...

• Den femte årstiden

En barnfamilj på skogspromenad hittar det svårt sargade liket, otäckt välbevarat, med tydliga spår efter tortyr. Kriminalinspektör Malin Fors tycker sig omedelbart se likheter med fallet Maria...

• Jordstorm

En tidig majmorgon hittas en ung man mördad i ett dike intill Göta kanal. Han är naken och en märklig tystnad vilar över platsen. Samma kväll anmäls en 16-årig flicka saknad, troligen bortförd,...

• Sommardöden

Det är den varmaste sommaren någonsin i Östergötland. Linköping dallrar i hettan och i de omgivande skogarna rasar de värsta skogsbränder trakten sett. Tidigt en morgon hittas en fjortonårig...

• Midvinterblod

Det är den kallaste vintern i mannaminne och ute på den blåsiga, snötäckta Östgötaslätten hittas en man hängd i ett ensamt träd. Hans frusna kropp är illa tilltyglad. Hela tillvägagångssättet...

• Höstoffer

Regnet öser ner över slottet Skogså och i vallgraven flyter dess ägare Jerry Petersson, advokaten som är känd för sin hänsynslöshet. Hur har han hamnat i vallgraven och vem har lämnat honom där?...

• Vindsjälar

Luften vibrerar av hetta. En ovanlig sensommarstorm närmar sig Linköping och på ett vanskött äldreboende har en man hittats hängd i sladden till sin larmknapp. Det mesta tyder på självmord, men...

• Food Junkie

Efter en urspårad kväll på Operakällaren förs Mons Kallentoft akut till sjukhus. Medan läkarna kämpar för att rädda hans liv ställer han sig frågan: Varför har jag levt mitt liv på det här viset?...

• Vattenänglar

Kriminalinspektör Malin Fors är våldsrotelns stjärna. Envis och skicklig, intuitiv och intelligent. Besatt. Ständigt på flykt från sig själv, uppslukad av arbete. En septemberonsdag kallas hon...

• Bokförlaget Forum AB
  • Box 3159
  • 103 63 Stockholm
  • Besöksadress: Sveavägen 56
  • Telefon: 08-696 84 40