Meny
Sök på forum
Välj ålder
Alla genrer
Alla serier
Format

”Jag älskar att vara själv med de som älskar att vara själv”

2016-03-10

Nu kommer Linus Jonkmans nya bok ”Själv - Kraften i egentid”. Här kan du läsa ett utdrag ur boken.

Uppföljaren till succéboken Introvert

Linus Jonkmans nya bok Själv - Kraften i egentid är uppföljaren till succéboken Introvert - den tysta revolutionen, som utsågs till årets HR-bok 2014.

I Själv - Kraften i egentid gräver Linus Jonkman ännu djupare ner i det mänskliga behovet av att få vara för sig själv. Han skriver om konsten att njuta av sitt eget sällskap, självsamhet, och att det är en plattform för dagdrömmar, grubblerier, kreativitet, och analys. Men att självsamhet huvudsakligen är känslan som gör att det blir en njutning med egna stunder och att det är en källa ur vilken vi hämtar våra bästa tankar. 

Linus Jonkman är författare, föreläsare, verksamhetskonsult, trebarnspappa, filmälskare och träningsfreak. Den 17 mars medverkar han i Gomorron Sverige i SVT och den 4 april gästar han Fråga doktorn i samma kanal, där han pratar om boken.

Vilken självsam typ är du? Högerklicka och ladda hem din favorithund, till Instagram eller profilbild!

Utdrag från Själv - Kraften i egentid:

”Vem är jag?”
Kanske är det mänsklighetens äldsta fråga. Den är ofta svår att besvara. Men det finns en annan fråga som jag har funnit vara kraftfull i sökandet efter vårt ”äkta jag”. Den frågan skalar bort år av masker och tar oss till en neutral punkt från vilken vi kan se oss själva med ärliga ögon.

Det är sannerligen inte lätt att bedöma sin egen personlighet. Krav på oss utifrån bygger anpassningar utanpå vår egentliga personlighet. Dessa anpassningar är som masker. Efter flera års användande kan dessa bli så ingångna att de är svåra att plocka bort.

Vad är det då för fråga jag tänker på? Den lyder så här i all sin enkelhet: Vad gör du när du inte behöver göra något? Fundera på den frågan. Rannsaka dig själv. Den tunna skiva av fritid som en människa har och hur vi investerar den är oerhört ärlig. Den ”fria fritiden” säger mer om oss än hundra test i Veckorevyn. Vare sig du trivselringer en vän, vaskar en flaska skumpa, tittar på krasse (klart underskattat) eller filosoferar kring vad Sokrates hade tyckt om World of Warcraft så är dessa stunder ärliga. De visar vad vi gör när vi i ordets rätta bemärkelse är fria.

Till skillnad från axeln introvert−extravert är det inte fråga om en skala där du är närmare den ena eller andra sidan. Det handlar snarare om två olika skalor. En för hur social du är och en för hur självsam du är. Du kan vara mycket av båda.

Att vara självsam är en färdighet, inte ett personlighetsdrag. Jag känner en mycket utåtriktad personalchef som älskar att titta på hav. Han kan sitta en hel söndag på sin brygga och bara tänka. Att ha social kompetens är också en färdighet. Du kan födas som extravert eller introvert, vilket innebär att du har en medfödd dragning åt att bli social eller självsam.

Även miljön kan påverka dig. Du kan som introvert hamna i en social miljö med sju pratsjuka syskon som inte låter dig upptäcka det självsamma. Som extravert kan du hamna i en isolerad uppväxtmiljö som hämmar det spontana och motarbetar det sociala: ”Låt maten tysta mun!”

All självsamhet bygger inte på att fly från andra. En av de bästa former av självsamhet jag känner till är när mitt hus innehåller människor jag gillar som gör sin egen grej. Det första citatet i denna bok tål att upprepas i all sin klarsynthet: ”Jag älskar att vara själv med de som älskar att vara själv.”

Läs mer på linusjonkman.com

Följ @linusjonkman på Twitter

Utgivna böcker

• Själv - Kraften i egentid

Linus Jonkman gräver sig nu ännu djupare ner i det mänskliga behovet av att få vara för sig själv: Självsamhet är konsten att njuta av sitt eget sällskap. Det är en plattform för dagdrömmar,...

• Introvert - den tysta revolutionen

Tänker du först och talar sen eller talar du först och tänker sen? I vår tid verkar ”utåtriktad och flexibel” vara de mest eftersökta egenskaperna på arbetsmarknaden och social kompetens...

• Bokförlaget Forum AB
  • Box 3159
  • 103 63 Stockholm
  • Besöksadress: Sveavägen 56
  • Telefon: 08-696 84 40