Valda verk av T.S. Spivet

Författare: Reif Larsen
Provläs

Utgivningsdag: 2010-04-14
Recensionsdag: 2010-04-14

Mediakontakt: Annelie Eldh

T.S. Spivet är ett tolvårigt underbarn som är besatt av att rita kartor och diagram över allting i sin omgivning. Han bor på en ödsligt belägen ranch i Montana tillsammans med sin minst sagt ovanliga familj. Hans pappa är en tystlåten cowboy, hans mamma har ägnat de senaste tjugo åren åt att försöka hitta en mytomspunnen skalbagge, hans bror är död, hans storasyster Gracie är någorlunda normal men jobbig och hans hund håller på att bli galen. T.S. Spivet försöker skapa ordning i sin kaotiska värld genom att i oräkneliga, färgkodade anteckningsböcker avbilda alltifrån landskapet runt ranchen, familjens vanor och beteenden till djur och växter i omgivningen. Han är en naturbegåvning och hans illustrationer är så vackra att de uppmärksammas av det prestigefyllda Smithsonian Institute i Washington. Fast när de ringer med de glada nyheterna att han har vunnit ett stort vetenskapligt pris har de ingen aning om att han bara är tolv år gammal …Så börjar T.S. Spivets äventyr. Utan att säga något till sina föräldrar beger han sig till Washington för att ta emot priset. Men när han väl kommer dit, efter att ha tjuvåkt på godståg över större delen av den amerikanska kontinenten, upptäcker han att framgången har en baksida. Berömmelsen och äran hade låtit så lockande, men är det verkligen vad han vill ha? Och kan kartor och listor förklara världen? Eller har de bara varit en flykt från verkligheten?Valda verk av T.S. Spivet är en bok som inte liknar någon annan: spännande, rolig och omtumlande, med oförglömliga illustrationer. Om en pojke som försöker lösa livets små och stora mysterier.

"Det här är en bok som lyckas med det omöjliga: den är som en blandning av Mark Twain, Thomas Pynchon och filmen Little Miss Sunshine. Bra romaner underhåller, fantastiska romaner är som gåvor till de läsare som har turen att upptäcka dem. Denna bok är en skatt."
Stephen King

"
En mycket imponerande debut …”
Entertainment Weekly

"… fängslande och enastående originell ... en otroligt rik roman."
Elle

"Lika mycket ett konstverk som en varm, fängslande historia om familjeband, vetenskap och vikten av att förstå världen – och hur det att vara människa."
The Miami Herald

"Larsens fascinerande och humoristiska äventyrsroman är bland mycket annat också berättelsen om ett mysterium. ... Den norskättade Reif Larsen har skrivit en encyklopedi kryddad med samhällskritik, fantasieggande kartor, teckningar och metaforer. ... Läs "Valda verk av TS Spivet" och låt dig förföras!"
Svenska Dagbladet

"En ovanligt vacker bok med breda marginaler där tolvårige T S Spivet ritar sina kartor och skisser. Över sitt rum, över olika djur, över allt han är med om. Noggrant dokumenterar han sin värld, så skickligt att han blir bjuden till Washington för att motta ett stipendium från Smithsonian Institution - som inte vet att han är ett barn. Rolig och underfundig barndomsskildring, som givetvis slutar i det vita området utanför kartorna."
Dagens Nyheter

"Den förmår liksom i förbifarten, alltmedan godståget kränger sig vidare från Montana och Idaho till Nebraska, att gjuta nytt liv i den slitnaste av alla slitna genrer – den klassiska äventyrsromanen."
Sundsvalls Tidning

"Fängslande och enastående bok ... Det är en högst ovanlig roman, inte minst grafiskt då dess marginaler är fulla av Spivets tabeller och ofta mycket roliga utvikningar. Enklast kan kanske boken karakteriseras som en sorts vetenskapligt orienterad och modern version av Mark Twains "Huckleberry Finns äventyr". Men det är framför allt en berättelse som väcker liv i den magi som en gång fick oss alla att börja läsa, som fick oss att trotsigt fortsätta läsa sedan det för längesedan var dags att släcka och sova för natten.
Det är en bok som man inte kunde längta efter då man inte visste att den fanns, men när man väl läst den så säger den just det, självsäkert och övertygande: Visst, visst har du saknat mig?! ... en alldeles underbar bok!"
Tidningen Kulturen

"En märklig och drömsk läsupplevelse är denna roman ... en bok som är väldigt djup för att vara så underhållande eller kanske tvärtom." (aaaa)
Amelia

"Reif Larsen leker med boksidornas formmässiga begränsningar och skapar något nytt och spännande. ... kärleksfullt och riktigt roligt."
Tara

"En alldeles underbar, halvgalen och mycket snygg bok om en tolvåring i den amerikanska delstaten Montana, som betvingar sitt inre kaos med hjälp av sina anteckningsböcker."
Dagens Industri

Recensionsdag: 2010-04-14 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Niclas Hval Originalutgåvans titel: The Selected Works of T. S. Spivet Originalutgåvans utgivningsår: 2009 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 392 Mått: 200 x 237 x 30 mm Vikt: 1031 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137134901 (2010-04-14)

Valda verk av T.S. Spivet

Författare: Reif Larsen
Provläs