Nattfjäril

Författare: Jessica Kolterjahn

Utgivningsdag: 2012-05-16
Recensionsdag: 2012-05-30

”Det har sakta börjat skymma, den tunna linjen mellan hav och himmel suddas långsamt ut av det fallande mörkret. Hon vänder ryggen mot havet och går tillbaka upp mot hotellet. Hennes steg fördröjs av den tunga, blöta sanden. Hon sjunker längre och längre ned för varje steg hon tar. Framför henne flyter den vita byggnaden ut över stranden som en hägring.”
Torsdagen den 24 november 1892 tar en ung, vacker kvinna in på Hotel del Coronado i Kalifornien. Hon uppträder märkligt, verkar mycket sjuk och frågar upprepade gånger efter sin bror som aldrig kommer.Fem dagar senare hittas hon död i en stentrappa utanför hotellet. Bredvid sig har hon en revolver. Coroner Henry Stetson rubricerar snabbt dödsfallet som självmord, men i arbetet med att säkerställa kvinnans identitet börjar frågetecknen hopa sig. Har den döda skrivit in sig under falskt namn? Var finns brodern hon väntat på?Långsamt sugs han ner i en spiral av död, hämnd och åtrå. Samtidigt insjuknar hans hustru hastigt, och han slits mellan ett fall som påverkar honom mer än han önskar och sin hustru som snabbt tynar bort.
Nattfjäril är en fri fantasi om ett verkligt fall som utspelade sig på Hotel del Coronado, San Diego, Kalifornien. I några veckor i slutet av 1892 höll händelsen en hel nation trollbunden. Än i dag publiceras det böcker med teorier kring självmordet, och gäster på hotellet fascineras av den spöklegend som skapats kring den döda kvinnan. På en förtätad och tonsäker prosa, och med en sällsynt förmåga att skildra en svunnen tid, levandegör Jessica Kolterjahn den hemlighetsfulla berättelsen.

"Kolterjahns korthuggna, lyriska prosa sitter som en smäck runt de känsligt utskurna, brutalt omedelbara detaljerna. Här finns något kroppsligt och hårt, en påträngande sinnlighet, som går direkt in i läsarköttet."
Aftonbladet

"Det handlar ytterst givetvis mindre om en enahanda dödsgåta och mer om åtrå och besatthet, kärlekens och sexualitetens gränser och pris, alltså ungefär som i denna författares debut, men Nattfjäril är ännu starkare, än mer gripande. ... Kolterjahn har utifrån ett autentiskt dödsfall ... slipat en pärla till roman som med utsökt språkbehandling och tids- och persongestaltning, men samtidigt och på ett befriande sätt utan större åthävor, med sin gåtfullhet kommer att dröja länge kvar i läsarens minne."
Göteborgs-Posten

"Nattfjäril lever med råge upp till de högt ställda förväntningarna som Ut ur skuggan skapade. Det här är alltigenom njutbar läsning, så stämningsfull att jag nästan känner doften från havet och det unkna hotellrummet. ... Jag längtar redan efter nästa roman."
Bokhora

"Ett av de mer kända verken som är uppbyggt på samma sätt är Joyce Carol Oates succé Blonde. Även där levandegörs en mytomspunnen legend på ett sådant skickligt sätt att läsaren inte kan annat än tro på den. Kolterjahns Nattfjäril når nästan upp till den nivån.”
Skånska Dagbladet

"Litteratur är magi. Litteraturen känner inga gränser i tid och rum. Som i Jessica Kolterjahns nerviga passionsdrama Nattfjäril. Plötsligt är man där, på Hotel del Coronado i Kalifornien torsdagen den 24 november 1892. ... Kolterjahn har gjort en roman av ett verkligt fall. Och den sedan länge döda lever igen." (4 hjärtan av 5)
Femina

"Visserligen förekommer inga vålnader, men författaren frammanar i alla fall suggestiva stämningar i skildringar av erotisk glupskhet på farans knivsegg, äventyrliga kortspelsbedrägerier på tåg och febrig desperation vid avgrundens rand."
Helsingborgs Dagblad

"Det enkla och det begåvade språkbruket och den skickliga berättartekniken placerar Kolterjahn på en nivå som få samtida unga författare når upp till. ... Scenerna målas upp så levande att man nästan kan ana doften av konjak, ljudet av tågen och den tunga doften av cigarrer. Detaljerna är få, men väl valda och spänningen ligger och pyr från första till sista sidan."
Skånska Dagbladet

"Själv läser jag Jessica Kolterjahns andra roman som en magnifik liten pärla som glänser obehagligt. Nattfjäril bygger på en händelse som Kolterjahn gjort till en klassiskt välskriven spänningsroman med dubbelt berättargrepp. ... Det här är så skickligt berättat att flera associationer fladdrar genom mitt medvetande när jag läser: som Joyce Carol Oates och David Lynch (Wild at heart). Kolterjahn bygger upp stämningar som är både obehagliga och mystiska och det med ett bildrikt, detaljerat och strävt språk. ... Det här är ett författarskap som man blir nyfiken på."
Smålandsposten

"Jessica Kolterjahn har fått massor av välförtjänt beröm för denna roman om ett spöklikt dödsfall i USA i slutet av förra seklet. ... En läsvärd roman av enförfattare att hålla ögonen på, hon kan bli en av våra stora berättare."
Amelia

Aftonbladet

" ... i hennes nya roman ser jag en påtaglig utveckling från debuten. Rösten har blivit säkrare, ämnena har vässats och gestaltningen är djärvare ... Det hade varit lätt för Jessica Kolterjahn att göra en lite småruggig feelgood-roman av det här tacksamma stoffet. Det gläder mig att hon har valt en slingrigare väg än så."
Svenska Dagbladet

Göteborgs-Posten

Bokhora

Skånska Dagbladet

Femina

Helsingborgs Dagblad

Skånska Dagbladet

"... en magnifik liten pärla som glänser obehagligt. Nattfjäril bygger på en händelse som Kolterjahn gjort till en klassiskt välskriven spänningsroman med dubbelt berättargrepp. ... Det här är så skickligt berättat att flera associationer fladdrar genom mitt medvetande när jag läser: som Joyce Carol Oates och David Lynch (Wild at heart). Kolterjahn bygger upp stämningar som är både obehagliga och mystiska och det med ett bildrikt, detaljerat och strävt språk. ... Det här är ett författarskap som man blir nyfiken på."
Smålandsposten

Recensionsdag: 2012-05-30 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2009 Omslagsformgivare: Sara R. Acedo Platser: San Diego, Kalifornien, Hotel del Coronado, USA, hotell, tåg Tidsperioder: 1892, 1800-talet, 1890-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137135090 (2009-08-19); Pocket, 9789170017926 (2010-08-13); E-bok, epub2, 9789137139111 (2012-05-16)

Nattfjäril

Författare: Jessica Kolterjahn

Utgivningsdag: 2012-05-16