Pojken som fann en ny färg

Författare: Oskar Skog

Utgivningsdag: 2013-02-27
Recensionsdag: 2013-03-13

Pojken som fann en ny färg är en berättelse om en kärlek som är så stark att allting stannar. Om två människor som träffar varandra, som blir förälskade och som får en son tillsammans.
Men det dröjer inte länge förrän pappan upptäcker att någonting är annorlunda med sonen. Att han verkar höra en melodi som ingen annan hör, att han kryper i ett mönster på golvet som ingen annan ser, att han vill måla i en färg som är osynlig för alla andra. Pappan försöker förstå vad det är som händer, men när frågan är ”kan man se en ny färg?” är det svårt att ställa den. För det finns väl inga nya färger?
Eller?
Pojken som fann en ny färg handlar om att man måste hitta något för att kunna förlora det. Om att våga tro på att det finns saker som man inte förstår. Och på varandra.
Oskar Skog debuterar med en smärtsam, vacker och stark skildring av de små magiska ögonblicken i vardagen där det som händer när man blundar blir sant. I korta texter, som en rad polaroider, får vi möta familjen och komma så nära som det någonsin går på vägen mot ögonblicket när allt börjar gå sönder. Det här är en berättelse om det som betyder något. Bilder som tillsammans visar en man som letar efter svar.

”Det är väldigt fint, det är bara antytt. Det är så ordknappt att det nästan börjar närma sig lyrik. ... Det är så smärtsamt, så drabbande och så starkt så det liknar inte mycket. ... Är det så att man vill läsa en bra bok som är drabbande och som också tar upp någonting som väldigt många familjer lever med, nämligen barn som inte är som andra barn, då är det en underbar bok. Det är en väldigt, väldigt vacker bok. En jättefin debut - en fyra! Läs den!”
Yukiko Duke, SVT

”Det här är en riktigt stark debutroman. Det var faktiskt länge sedan jag läste något så oväntat, så drabbande ... till sist blir det till och med så spännande att jag hetsläser. Men det är dumt. Jag saktar upp och läser om. ... Och så pojken. Honom glömmer man inte i denna extraordinära debutroman.”
Östgöta Correspondenten

Oskar Skogs debut består av verbala ögonblicksbilder av en fullkomlig lycka som sakta trasas sönder. Det är en vacker berättelse i all sin melankoli. Det tillgängliga språket gör dessutom att man med lätthet sträckläser denna roman. Betyg 4 av 5
Damernas värld

Oskar Skog mejslar varsamt fram en smärtsam berättelse och en sinnesstämning som påverkar läsaren på djupet. Pojken som fann en ny färg berör utan att för den skull falla i den sentimentala fällan. ... Oskar Skogs debutroman imponerar på undertecknad. Under vissa perioder tror man sig vara opåverkad av litterära texter men ibland slår den rakt mot solar plexus. Pojken som fann en ny färg är också en mycket vacker kärleksförklaring från en far till en son.”
Dala-Demokraten

”jag sitter och fulgråter, stort och hulkande och snorigt ... en bok som annars med få ord och ett återhållet lugn lyckas skildra en vansinnig smärta.”
Borås Tidning

”Om den överväldigande kärleken som resulterar i ett barn som inte är som alla andra. Om kärleken till det barnet och de kluriga vindlingarna livet kan ta. Fragmentariskt berättad på ett spännande och svart vis.”
Metro

”Det är en starkt berörande berättelse ... De är de små vardagsdetaljerna som är romanens styrka; om hur kärleken manifesteras och om pojken och det som gör honom annorlunda, som att han ser saker ingen annan ser. Pappans försök att förstå och framförallt tro honom, blir en vacker skildring av det sköra och fantastiska i en relation. Genom korta prosatexter på ett knapphändigt språk kommer vi nära tankar, beröringar, lycka och förtvivlan. Ett laddat språk som både döljer och avslöjar. Det finaste står inte mellan raderna, det finns där i orden, i formuleringarna.”
BTJ

”Det är så smärtsamt, så drabbande och så starkt så det liknar inte mycket. ... Är det så att man vill läsa en bra bok som är drabbande och som också tar upp någonting som väldigt många familjer lever med, nämligen barn som inte är som andra barn, då är det en underbar bok. Det är en väldigt, väldigt vacker bok. En jättefin debut - en fyra! Läs den!”
Yukiko Duke, SVT

Östgöta Correspondenten

För mig handlar boken om kärlek. Både om sådan kärlek som sakta vittrar sönder och om sådan kärlek som överlever allt. ... här är det snarare riskerna med att älska som skildras. Förlusten som väntar bortom förälskelsen, tvåsamhet som blir ensamhet, värme som blir kyla, glädje som blir sorg. Det är hjärta och svärta i koncentrerad och ganska skoningslös form.
Kvällsposten

Damernas värld

”Tänk Lille Prinsen, tänk Tistou med de gröna fingrarna. Det namnlösa barnet i Oskar Skogs debutroman är deras bror. En nåd som kommer, ler och vänder om.”
Dagens Nyheter

Dala-Demokraten

Borås Tidning

”TV-spelsrecensenten Oskar Skogs debutroman är en liten roman om man räknar antalet bokstäver men en stor roman om man ser till läsupplevelsen ... Allt är nerskalat till en sådan nivå att vi inte ens vet vad personerna heter, men genom att vara sparsam med text så blir det som står skrivet istället så relevant att inte en enda bokstav är ovidkommande. ... Det här är en roman om kärleken inom en familj och om smärtan när kärleken tynar bort, och dess minimalistiska formspråk finns inte till för att skapa en vacker yta utan för att det är den form som mest effektivt återger historien. ... En lika intensiv läsupplevelse som Pojken som fann en ny färg har jag inte upplevt sedan Cormac McCarthys Vägen ... Pojken som fann en ny färg är värd sin fullpoängare, helt av sig själv. Intensiva läsupplevelser av detta slag är alldeles för sällsynta för att belönas på något annat sätt.”
Dagens Bok

”Oskar Skog berättar avskalat om en familj med en pojke som inte är som alla andra. ... I ett underbart kortformat får vi läsa om band som inte går att klippa och färger som binder ihop livets väsentligheter.”
Varbergs Posten

Metro

BTJ

Recensionsdag: 2013-03-13 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137138213 (2013-02-27); E-bok, epub2, 9789137140629 (2013-02-27)

Pojken som fann en ny färg

Författare: Oskar Skog

Utgivningsdag: 2013-02-27