De vilseförda

Författare: Kate Atkinson

Utgivningsdag: 2005-04-06
Recensionsdag: 2005-04-06

I De vilseförda berättas parallellt tre historier som utspelar sig från 1970-talet fram till våra dagar. Det handlar om längtan efter kärlek, om hat, övergrepp och ond, bråd död, men också om dråpliga små figurer mitt bland allt det svåra, svarta.    Privatdetektiven och f.d. polisen Jackson Brodie utreder tre olika fall. Ett handlar om femåriga Olivia som försvann en sommarnatt i Cambridge 1970. Hon är yngst av fyra systrar som alla fruktar sin far, matematikern.    Ett annat fall handlar om artonåriga Laura, som knivmördas av en man på sin fars advokatbyrå. Mördaren är fortfarande okänd och på fri fot. Ett tredje om spårlöst försvunna Tanya, nu tjugofem, som växte upp hos farföräldrarna sedan mamman hade dödat Tanyas far med ett yxhugg i huvudet.    Detektiv Jackson, själv bittert skild och far till en älskad åttaårig flicka, börjar utreda fallen, som på märkliga och fantastiska vis knyts samman och vävs ihop. Han blir god vän med Olivias nu medelålders systrar Amelia, snörpig nucka, och Julia, mansslukande skådespelerska, och lär känna Lauras far Theo och Tanyas moster …    Här utspelas många absurda och roliga scener i snabbt tempo, men under skratten och komiken bultar smärtan, dunkar ett oroligt hjärta. Ett genomgående tema i De vilseförda är föräldrakärleken, men också dess motsats, ett annat människors utsatthet. Världen är galen, flickor måste skyddas, ingenstans är man trygg – inte förrän i graven.    Atkinson är rak och ren och allvarlig i sin skildring av sorg och vanmakt, men så slår stämningen om och blir nästan farsartat uppsluppen. För här brusar också en stark och fri vind, ett löfte om att ett bättre liv väntar, att det är dags att bryta upp. Romanen kan läsas på många olika nivåer, även som en sorts deckare, och den är rafflande och häpnadsväckande ända till det överraskande slutet, då mysterierna är lösta, gåtorna har fått svar och vi har lärt oss att ingenting är vad det synes vara. De vilseförda är en fascinerande, spännande och välskriven roman, full av smärta, sorg och humor. Skickligt hopvävd intrig, bländande språk och intressanta, roliga, fasansfulla och rörande människoöden gör den till en stor läsupplevelse.Kate Atkinson är född i York och bosatt i Edinburgh med sina två döttrar. Hennes debutroman I museets dunkla vrår blev en litterär sensation och utsågs till årets bok i Storbritannien. Den översattes till många språk och blev en stor framgång även i Sverige. Forum har också gett ut hennes romaner Mänsklig krocket och Känslomässigt udda.

Recensionsdag: 2005-04-06 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Lena Torndahl Originalutgåvans titel: Case histories Originalutgåvans utgivningsår: 2004 Omslagsformgivare: Paul Eklund Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt, Deckare Antal sidor: 283 Mått: 162 x 235 x 24 mm Vikt: 633 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137126142 (2005-04-06)

De vilseförda

Författare: Kate Atkinson

Utgivningsdag: 2005-04-06