Bokförlaget Forum, 2022-12-05

Foto: Peter Knutson

Simona Ahrnstedt skildrar startskottet för kvinnokampen i ny historisk roman

Sveriges största romanceförfattare är tillbaka. I den nya, maffiga romanen Ett otänkbart öde, vrider Simona Ahrnstedt tiden tillbaka till 1884, en tid för rasande kvinnokamp – och förbjuden kärlek.

Simona Ahrnstedt:

– Det här är en tid när kvinnokampen föds, det är så viktigt att lyfta fram de modiga kvinnorna som banat väg för rättigheter vi idag tar för givna: myndighet, jämställdhet och frihet säger .

Romanen kretsar kring Alexandra Rosenbielke och hennes osannolika öde i en tid när telefon, elektricitet och rinnande vatten är nyheter men kärleken lika livsomvälvande som i alla tider.

När läsaren möter Alexandra har hon skickats långt hemifrån, hon är förnedrad efter en skandal hon själv har orsakat. Atle Falk, en man med ett mörkt förflutet, skickas för att hämta hem henne.

Deras möte får känslorna att explodera, men Alexandras fina Stockholmsfamilj kommer göra allt för att stoppa deras kärlek.

– Mina läsare och lyssnare har verkligen bönat om att jag ska skriva en historisk roman till och det har varit så roligt att återvända till slottet Wadenstierna, som löpt som en röd tråd genom mina historiska romaner, säger författaren själv.

Foro: Peter Knutson

Om Simona Ahrnstedt

Simona Ahrnstedt har hyllats för sina romantiska feelgoodböcker världen över och är en pionjär i sin genre. Hennes romaner utkommer i dag i 23 länder, bland annat USA, Tyskland och hela Norden. I Sverige har hon sålt över en miljon exemplar. Simona var även den som tog den omåttligt populära serien Familjen Bridgerton till Sverige.

Ett otänkbart öde utkommer den 21 mars 2023.

Recensionsexemplar och intervjuförfrågningar:

Marie Jungsand, Mediekontakt, marie.jungsand@bonnierforlagen.se, +46 76 542 80 74 Mobil