Bokförlaget Forum, 2025-04-24

Foto: Ola Kjelbye

Dödshjälp i Nederländerna och gråzon i Sverige – vad pågår?

Eva F Dahlgren har samlat berättelser och intervjuer om döende och dödshjälp under fem års tid – en sorts existentiell resa med en saknad farmor som fiktivt sällskap. Det är också en faktisk resa till Nederländerna för att undersöka: Är de ute på ”det sluttande planet”? Och till gråzonen i svensk sjukvård: Hur förkortar man ett outhärdligt lidande – särskilt vid platsbrist?

Eva F Dahlgren:

– Nej, jag ska inte skriva en debattbok för eller emot dödshjälp, tänkte jag när jag började mitt projekt. Skälet var enkelt – jag var inte säker på vad jag tyckte. Utgångspunkten var min farmors svårt sjuka väninna, som officiellt dog av ”skottskada själfmord” 1919, men enligt släktingar ombads farmor att utföra det som ett barmhärtighetsmord. Jag tar också avstamp i min farfars historia. Går det att gardera sig mot att legaliserad dödshjälp blir ett sätt för samhället att göra sig av med människor som rasbiologerna på sin tid klassade som ”undermåliga”?

Eva F Dahlgren har intervjuat läkare och andra som arbetar med dödshjälp i Nederländerna, det land som har längst erfarenhet av en legalisering. Hon har också intervjuat vårdpersonal och närstående till svårt sjuka i Sverige. Dödshjälp är förbjudet, men vad pågår här? En mängd röster får komma till tals, både för och emot dödshjälp. Flera länder har infört eller är på väg att tillåta dödshjälp. Ska Sverige följa efter?

Eva F Dahlgren:

– Läsaren får själv dra sin slutsats. Men jag har blivit övertygad om att jag är för en legalisering. Och jag är rätt säker på att det kommer även i Sverige. Men hur ska det göras? Den debatten kan den här boken gärna bidra till.

Om jag vore en hund handlar om hur vi lever våra liv och hur vi avslutar dem. Det blev en livsbejakande reportagebok om döden.

Om Eva F Dahlgren

Eva F Dahlgren är författare, journalist och hedersdoktor i medicin vid Uppsala universitet. Hennes skrivande rör sig ofta runt människans förhållande till vetenskap, teknik och modernitet och har resulterat i en rad uppmärksammade böcker, som Farfar var rasbiolog och Fallna kvinnor. Hon tilldelades Wahlström & Widstrands litteraturpris 2012 för att hon "med skönlitterär intensitet dokumenterat en fascinerande nutidshistoria med anknytning till hennes släktkrets".

För mer information eller frågor:

Julia Knave, julia.knave@bonnierforlagen.se