Bokförlaget Forum, 2025-05-15

Foto: Gabriel Liljevall

Nadim Ghazale – finalist till Raoul Wallenbergpriset 2025

Nadim Ghazale är en av finalisterna till Raoul Wallenbergpriset 2025 – ett pris som uppmärksammar personer som i Raoul Wallenbergs anda verkar för allas lika värde och motverkar främlingsfientlighet, rasism och diskriminering. Pristagaren presenteras den 27 augusti, på Raoul Wallenbergs dag – Sveriges nationella dag för civilkurage och medmänsklighet.

Nadim Ghazale i ett pressmeddelande:

– Drivkraften med mitt arbete bottnar i en grundläggande ilska över något som jag ser är djupt fel och som enkelt kan rättas till, men som ändå inte rättas till. Det är egentligen det jag vill försöka förändra.

Som tidigare polis, och numera föreläsare och samhällsdebattör, har Nadim Ghazale i många år arbetat för att bygga broar mellan människor och stärka tilliten till samhället. Genom att lyfta frågor om integration, trygghet och gemenskap – särskilt inom Sveriges miljonprogram – har han blivit en viktig röst i samtalet om hur vi skapar ett inkluderande samhälle.

Från krigets Libanon till Sveriges gator – Nadim Ghazales berättelse

I sin bok berättar Nadim om hur han som sjuåring flydde med sin familj från kriget i Libanon. Tre decennier senare har han blivit en av Sveriges mest välkända poliser – en som kämpar mot grov brottslighet, men också mot fördomar, rasism och utanförskap.

Men bakom uniformen finns frågor och motsägelser. Varför har han valt att inte lära sina barn arabiska? Hur påverkar barndomens flykt dagens val?

Min väg från flykting till hela Sveriges polis berättelsen om en livsresa – om att bära skuld och ilska, om att möta misstänksamhet på väg till jobbet, om att nekas boende på grund av sitt namn, och om det slumpartade ögonblicket som ledde honom in i polisyrket – ett yrke som nästan kostade honom livet. Det är en bok om försoning. Om att våga tro på ett bättre liv i framtiden  – och om det magiska ordet ”välkommen”.