Möt våra förläggare

Johanna Gustavsson

Sedan 2022 ansvarar jag för Bokförlaget Forums översatta skönlitterära utgivning. Jag brinner för att hitta de stora utländska fenomenen – men också för att upptäcka nya röster och berättelser som våra svenska författare sällan skriver. Bokförlaget Forum har ett rikt arv på den översatta sidan där vi har varit förlag för både Nobelpristagare och skandalomsusade kioskvältare. Den bredden är det både roligt och inspirerande att få förvalta och bygga vidare på.

Som förläggare har jag till exempel köpt de svenska rättigheterna till romanerna Dit floden för dig av Shelley Read, När jorden brister av Clare Leslie Hall och Bröllopsgästerna av Alison Espach samt till Hildur-serien av den finska fenomenförfattaren Satu Rämö och Liv Jensen-serien av den danska deckardrottningen Katrine Engberg. Jag är numera också förläggare för flera av våra mest älskade författarskap, såsom Toni Morrison, Doris Lessing, Delia Owens, Kate Morton, Elly Griffiths, Peter Robinson, Lucy Dillon, Jesmyn Ward och George R. R. Martin.

Innan jag började på Bokförlaget Forum bodde jag i nästan tio år i New York, där jag arbetade som litterär scout på ett av världens ledande scoutingkontor. På så sätt har jag alltid arbetat med en fot i den internationella litteraturvärlden – och att nu få fortsätta göra det som förläggare här på Bokförlaget Forum är ett drömjobb.

johanna.gustavsson@forum.se

Johanna Gustavsson

John Häggblom

Jag har alltid älskat böcker. Böckernas värld har hjälpt mig att fly verkligheten, förstå verkligheten och fördjupa mig i verkligheten. Förutom litteraturstudier på universitetet har jag bland annat gått en regissörsutbildning och läst dramaturgi.

Min resa i förlagsvärlden började som redaktör, då jag hade förmånen att arbeta med projekt som Viveca Stens Morden i Sandhamn och Fredrik Backmans hyllade debutroman En man som heter Ove. Som förläggare har jag bland annat glädjen att arbeta med Camilla Läckbergs Fjällbackaserie, liksom med Lisa Ridzén, vars debutroman Tranorna flyger söderut belönades med Årets Bok 2024.

Min förhoppning är att de böcker jag jobbar med ska gripa tag i läsarna, få dem att skratta, gråta, bli rädda, lyckliga eller förbannade. Jag älskar när en bok jag varit förläggare för berör ett flertal läsare – och förhoppningsvis får de böcker jag arbetar med bli lika viktiga för andra som de böcker var som formade mig till den läsare och förläggare jag är idag.

john.haggblom@forum.se

John Häggblom

Eva Kruk

Jag gillar processen med att göra en bok väldigt mycket. Mitt jobb är aldrig enformigt, aldrig tråkigt. Varje nytt bokprojekt bjuder på en bukett människor som alla får bidra med det som just de är bäst på – text, grafisk form, fotografi eller illustration. Och jag får ansvara för att sätta ihop den här buketten.

För mig har det alltid varit självklart att det är just fackböcker och framför allt illustrerade sådana jag vill jobba med. Jag älskar att se hur text och form tillsammans blir till någonting större. Och med min bakgrund som både journalist och formgivare är det kanske inte så konstigt.

Jag gör böcker inom de flesta ämnen. Några böcker och samarbeten som betytt mycket för mig är: Säker stil-böckerna av Ebba von Sydow och Emilia de Poret, Mathias Dahlgrens Hemkunskap, Paul Svenssons Grönsaker A-Ö, Olia Hercules Mamusia, Hanna Wendelbos Odla blommor, stickböcker med Maja Karlsson och Ivar Asplund, modedesignern Ann Ringstrands syböcker och sist men inte minst Neneh Cherrys memoarbok Tusen trådar.

eva.kruk@bonnierfakta.se

Eva Kruk

Åsa Lindström

Från det att jag upptäckte läsning på allvar när jag var runt tio år gammal och fullständigt plöjde böcker av författare som Maria Gripe, Ulf Stark och Michael Ende har jag varit fast – och ibland får jag nypa mig i armen för att förstå att jag har lyxen att i mitt yrkesliv få vara kvar i böckernas värld.

Jag har arbetat i vårt fina förlagshus länge och innan jag började som förläggare provade jag på att jobba med bland annat pocketutgivning, PR och kommunikation och som redaktör. Som förläggare för både skön- och facklitteratur har jag förmånen att få varva romaner och spänningslitteratur med vad vi brukar kalla för sakprosa: biografier och livsberättelser, reportageböcker och andra sorters fackböcker.

När det gäller skönlitteratur har jag äran att vara förläggare för flera oerhört skickliga och framgångsrika författare som Niklas Natt och Dag, Carin Hjulström, Anders och Anette de la Motte och Åsa Hellberg. Att få jobba med människor som verkligen bottnar i ett ämne och med böcker som kan göra skillnad på riktigt tycker jag är otroligt meningsfullt och intressant, exempel på den sortens projekt är åklagaren Lisa dos Santos Augustprisnominerade bok Älskade bror, journalisten Sara Recabarrens Irans döttrar och polisen Nadim Ghazales Från flykting till hela Sveriges polis. På fackbokssidan har jag jobbat med en rad självbiografier där man kan lyfta fram Lasse Berghagens bok Hej livet! som ett extra minnesvärt projekt.

Åsa Lindström

Andreas Lundberg

Jag minns bokryggarna. Det identiska fingeravtrycket på var och en av dem. Min resa in i böckernas värld började där, vid farsans bokhylla, fylld med volymer från bokklubben Bra Deckare. Resan tog mig via litteraturstudier till ett jobb som inköpare på BTJ i Lund. Där öppnades mina ögon för förlagsvärlden. För drygt 20 år sedan klev jag in på Bokförlaget Forum, en smula nervös för vad jag skulle ha att tillföra denna värld, som jag inbillade mig var fylld av språkpoliser och smakdomare. Men jag välkomnades med öppna armar. Min praktikplats blev ett vikariat som snart blev ett jobb som redaktör.

Jag är kvar på förlaget än idag, nu i rollen som förläggare med fokus på svensk skönlitteratur. Som redaktör har jag bland annat jobbat med Niklas Natt och Dag, Fatima Bremmer, Magnus Härenstam, Kalle Lind och Christian Unge. Bland författare jag varit både redaktör och förläggare för kan Eva F Dahlgren, Conny Palmkvist, Mons Kallentoft och Stefan Ahnhem nämnas. Jag är numera också förläggare för bland annat Mattias Edvardsson, Simona Ahrnstedt och Sofia Lundberg.

Som förläggare lockas jag av den breda, kvalitativa berättelsen. Jag har en viss fäbless för spänningsgenren, det ska inte förnekas. (Intrycken från farsans bokhylla består.) Men jag har även en preferens för historier som befinner sig på gränsen mellan genrer, som utmanar regelverken och förnyar uttrycken. Underhållning förvisso, men också med en udd och egenart som gör att de går igenom bruset.

andreas.lundberg@forum.se

Andreas Lundberg

Martin Ransgart

Jag har arbetat som förläggare i femton år och sedan 2022 är jag även publicistisk chef för den samlade fackboksutgivningen på Forum. Det är en utgivning som går på djupet, höjden och bredden, vilket passar mig. Jag jobbar och har jobbat med alla möjliga typer av fackböcker när det kommer till ämnen, alltifrån sakprosa som berörande berättelser, drabbande levnadsöden och grävande reportageböcker till illustrerade böcker där formgivning och estetik är omistlig.

Jag gillar berättelser, kunskap och just böcker – inte minst hantverket bakom dem, själva tillblivelsen av dem. Genom åren har jag varit förläggare för böcker av Fatima Bremmer, Lisa Röstlund, Björn Natthiko Lindeblad, Cecilia Düringer, Zlatan, Markoolio, Bo Mossberg, Lars Jonsson, Gustav och Marie Mandelmann, Kalle Lind, Jamie Oliver, Sara Lövestam, Zeina Mourtada och Ellinor Sirén för att nämna några. Och så världens bästa och mest säljande fågelbok – Fågelguiden.

martin.ransgart@bonnierfakta.se

Martin Ransgart

Cecilia Viklund

Jag älskar ord, värme och koriander – och beundrar människor som gör gott för andra. Jag har jobbat i bokbranschen i över 20 år och har framför allt gjort böcker inom hälsa, tillsammans med författare som Anders Hansen, Maria Borelius, Michael Mosley och Emma Frans.

Det riktigt fina med mitt jobb är att jag får sträcka ut handen lite varstans där jag hittar något intressant, så jag varvar gärna hälsoböckerna med biografier, drabbande levnadsöden, humor och hundar. Bland annat.

Kanske är den gemensamma nämnaren att jag allra helst jobbar med böcker som på något sätt kan hjälpa läsare att må bättre. Om det är genom fysisk hälsa, mindre ångest, mer skratt eller mer hopp och medmänsklighet är mindre noga. Några personer jag är extra stolt över att ha fått förtroendet att förlägga biografier för är Annie Lööf, Karin Adelsköld och Morgan Alling.

Det jag älskar allra mest i bokprocessen är de där första mötena med en författare, när man tillsammans börjar skönja något stort och sakta men säkert ser mönster och vägen framåt för både berättelsen och texten. De stunderna är rent beroendeframkallande för mig – och bland det roligaste jag vet.

cecilia.viklund@bonnierfakta.se

Cecilia Viklund

Robert Wangeby

Rastlös mångsysslare i den gyllene medelåldern, som efter sejourer som journalist, universitetslärare, studioproducent och halvtaskiga författarförsök, fann mitt hem i Bonnierhuset. Föddes gammal, börjar närma mig min biologiska ålder. Som förläggare på Forum tjusas jag av det frisinnade och frispråkiga arv som vi har att förvalta. Fint eller fult, högt eller lågt, är mig egalt. Det viktigaste är berättelsen och läsandet.

På Forum har jag äran att jobba med en spretig skara författare och genrer, alldeles som jag vill. Romance, som serierna Ellens val och Kunglig kärlek, true crime med Joakim Palmkvist, samt krim och deckare tillsammans med bland annat Christian Unge, Emma Olofsson och paret Grimwalker.

En sak som få nog vet om är att jag därtill är förläggare för en rad norska långserier som har blivit digitala ljudbokssuccér. Den digitala bokvärlden ligger mig nära och utgör en stor del av titlarna jag ansvarar för under utgivningslinjen Forum Studios. Som förläggare drömmer jag om att en samtidens arvtagare till Sture Dahlström ska höra av sig och att vi tillsammans välter landets alla kiosker.

robert.wangeby@forum.se

Robert Wangeby

Linnea von Zweigbergk

”Blod! Inget tvivel om den saken!” Så inleddes boken jag läste som nioåring, och eftersom jag aldrig har varit sorten som dras mot läskigheter blev jag skeptisk. Jag läste ändå några rader till och insåg att blodet kom från att huvudpersonen hade skurit sig när han vässade en penna. Boken handlade visserligen om en detektiv, mästerdetektiven Kalle Blomkvist, men blodigare än den där droppen från fingret blev det aldrig. Där och då fick Astrid Lindgren mig att inse att en bok inte bara skildrar ett händelseförlopp, det handlar minst lika mycket om hur det skildras.

Jag tycker om att hitta författare verkligen kan och brinner för sitt ämne, eller med någon som bär på en stark berättelse – och gärna med känsla för att leka med orden. Som exempelvis Henrik Wahlström, Märta Stenevi och Johan-Mathias Sommarström. Och ibland vill man bara ha kul, som med Arga bibliotekstanten. Jag har ett ganska kort avstånd mellan hjärta och hjärna. Och jag tänker fortfarande på Astrid Lindgren och berättarteknik.

linnea.von.zweigbergk@forum.se

Linnea von Zweigbergk

Ebba Östberg

Sedan 2022 är jag publicistisk chef för den skönlitterära utgivningen på Bokförlaget Forum, och får därmed ansvara för hela vår fantastiska lista. Tillsammans med förläggarna formar jag morgondagens utgivning, fylld av starka läsupplevelser och ny lägereldsläsning. Jag brinner för just lägereldsläsningen – läsupplevelserna som delas av riktigt många människor. Böcker som påverkar, berör och underhåller. Att låta läsarna kika in i någon annans liv och att öppna dörrar till nya världar. Under mina drygt 15 år som förläggare har jag jobbat med nästan alla sorters vuxenböcker: romance, deckare, självhjälp, träningsböcker, bloggromaner, kändisbiografier, naturguider – you name it.

Under senare år har jag haft fullt fokus på skönlitteratur och har som förläggare exempelvis varit med sedan starten både i Viveca Stens succé med Åremorden och i Anders de la Mottes hyllade Askerserie. När Camilla Läckberg och Henrik Fexeus hittade på sin hisnande trilogi om Vincent & Mina var det med mig som förläggare. Och ibland hittar jag en utländsk pärla, som när jag blev golvad av Caroline Darians starka bok Och jag slutade kalla dig pappa.

2017 startade jag vårt romanceimprint Lovereads och köpte in författarskap som Colleen Hoover och Julia Quinn till förlaget. Sedan dess har Lovereads gått från ett småskaligt projekt till ett fullfjädrat förlag med såväl listettor som debutanter – och romance som genre har etablerat sig med eftertryck på den svenska marknaden.

ebba.ostberg@forum.se

Ebba Östberg