Kalle Linds första roman — kärlek, svek och medelålderskris
En storasyster och en lillebror i varsin livskris. Idag utkommer Kalle Linds första egna roman som utspelar sig Malmö. Systrar, bröder och andra problem är en berättelse om syskonskapet, vardagen, ångesten, kärleken och familjen: den ursprungliga, den valda, den som kallas bonus. Och om en pappa som svek och en son som aldrig skulle göra som han.
Så här beskriver Kalle Lind själv sin bok:
När man blir medelålders blir man självupptagen.
En stor del av min tid som frilansande kulturarbetare har handlat om att kartlägga vad andra gjort. Jag har skrivit biografier, poddat om bortglömda nöjesfenomen, skrivit oändliga mängder artiklar om kuplettkungar och scendomptörer.
Plötsligt började jag tänka: men jag då? Mitt liv då? Det jag har omkring mig? Är inte det också värt att skildra? Medelåldersångest, medelklassneuroser, medelmåtteproblem?
Jag kom fram till att det bara fanns ett sätt att vara hundra procent sann: genom att hitta på.
Romanen Systrar, bröder och andra problem handlar om en lillebror och en storasyster i varsin livskris. Jag har ingen storasyster så det som händer har inte hänt. Åtminstone inte i den ordningen.
Men i skydd av fiktionen har jag kunnat deala med allt det som jag annars bara tar hos terapeuten. Man skulle faktiskt kunna påstå att hela den här berättelsen tillkommit för att avlasta min stackars terapeut. Det är kanske inget helt sant påstående, men lika sant som den här romanen.

Foto: Gabriel Liljevall
Tack och förlåt.
Om Kalle Lind
Kalle Lind kallar sig diversearbetare i kulturbranschen. Han har skrivit runt tjugo böcker och i de flesta genrer: facklitteratur, personporträtt, krönikor, TV-manus, sketcher och scenföreställningar. Kalle har även skrivit skönlitterärt tidigare, men Systrar bröder och andra problem är hans första egna roman.
Systrar, bröder och andra problem släpps idag. Boken kommer även ut som ljudbok med Sissela Benn som uppläsare.