Caroline Säfstrand: "Det känns lite som en egen värld, och att få kliva in i den, om så bara för en stund, är ljuvligt."
Caroline Säfstrand skriver berörande och underhållande romaner som ofta kretsar kring familjehemligheter, trassliga relationer och läkande vänskap. Mitt löfte till dig är den tredje och avslutande delen i den löst sammanhållna serien Hemligheternas ö som inleddes av Låt mig berätta allt och följdes av Min sista önskan. Vi fick en pratstund med Caroline om hyllningar och om platsen där serien utspelas.
Hej Caroline! Samtliga tre delar i serien "Hemligheternas ö" har fått högsta betyg 5/5 av Bibliotekstjänsten BTJ. Det måste vara någon form av rekord! Vad tror du själv är det som gör att de här berättelserna når fram så starkt?
Kraften ligger nog i karaktärerna, att som läsare få svepas med i deras utmaningar och möjligheter när djupa hemligheter nystas upp. Jag får ofta höra att karaktärerna stannar kvar hos läsaren långt efter att de läst ut boken, och att de till och med inspirerat läsare till egna förändringar i livet. Det är stort!
Serien utspelar sig på Ven – en plats som nästan blir en karaktär i sig. Vad betyder miljön för berättelsen, och vad är det med just Ven som inspirerar dig?
Det blir en speciell dynamik på en plats där drygt 350 personer bor året om, men tusentals besökare åker till under sommaren. Naturen är magisk och skiftande med slingrande grusvägar genom rapsfält och branta stup ner i havet (sk backafall). Ön är bara 7,5 kvm stor i yta men här finns många egenodlare och konstnärer som sätter sin unika prägel. Det känns lite som en egen värld, och att få kliva in i den, om så bara för en stund, är ljuvligt.
Många läsare letar efter något som både underhåller och berör. Hur tänker du själv kring den balansen i ditt skrivande – och finns det något särskilt du tycker att bibliotekarier kan lyfta fram när de rekommenderar dina böcker till olika läsare?
Det är precis det jag vill med mina böcker. Man brukar säga att man skriver det man vill läsa – och jag vill svepas med i berättelser som går djupt in i hjärtat, som inte väjer för det mörka och svåra i livet men alltid bär en ram av det hoppfulla. Jag vill känna nyfikenhet och spänning och jag vill gråta och skratta med människorna på sidorna. Det har sagts om mina böcker att de inte bara är berättelser utan livsresor som inspirerar och läker. Det är fint.
Förutom att skriva romaner håller du också skrivkurser och inspirationsföreläsningar. Vad betyder skrivandet för dig personligen – och vad brukar du lyfta fram som viktigast för den som vill ta steget och börja skriva själv?
Jag brukar dela in livet i före och efter jag skrev min första roman. För mig har bokskrivandet aldrig bara varit en hobby, eller som nu ett yrke – det är en livsstil. Jag lever och andas med mina karaktärer! Det viktigaste för den som vill skriva en bok är egentligen att skriva – och det är svårare än man tror. Man måste röja en hel del hinder i vägen – praktiska som mentala – för att verkligen komma igång och löpa hela linan ut. Så ställ dig först frågan varför boken inte redan är skriven, röj hinder, och börja skriv!
Om mitt löfte till dig
Bea var bara arton år när hennes mamma försvann spårlöst. I decennier har frågan om vad som egentligen hände hängt över henne. Den enda ledtråd hon har är ett gammalt vykort från den italienska staden Lucca. Borde hon försöka hitta svaret nu, innan det är för sent?
Även den unga frisören Julia söker svar och riktning. Hon har lite oplanerat återvänt till en av barndomens lyckliga platser: den idylliska ön Ven mitt emellan Sverige och Danmark. Men när semestersäsongen är över och höstmörkret smyger sig på är ön en annan. Kanske var inte ens de där minnena så ljusa som hon trott?
Under en stormig kväll flätas de två kvinnornas liv samman vid det branta backafallet. Ett möte som öppnar upp helt nya dörrar i jakten på sanningen.
Om Caroline Säfstrand
Caroline Säfstrand tilldelades utmärkelsen Årets feelgood på Feelgoodfestivalen 2023 för Sanningen om ostrondykerskan och hennes böcker ges ut i en rad andra länder, bland annat Tyskland och USA. Caroline bor i Helsingborg med sin familj.