Bokförlaget Forum, 2026-04-16

Foto: Markus Gårder

Stefan Olafsson belönas med utmärkelsen Årets Jurist 2025

Stefan Olafsson har tilldelats utmärkelsen Årets Jurist 2025. Priset delades ut under Dagens Juridiks gala Legal Awards, som ägde rum den 15 april på Bygget i Stockholm. Under kvällen uppmärksammades flera framstående aktörer i branschen, däribland Årets Jurist, Advokaternas Advokat, Årets Affärsjuridiska byrå och Årets Humanjuridiska byrå.

Stefan Olafsson:

– Jag brukar säga att det senaste året alltid är det bästa i mitt liv. 2025 var inget undantag. Det var året då jag och Gustav Gelin släppte boken Uteliggaren som blev advokat, då mina föreläsningar kom igång på allvar och då jag blev vuxen och trygg i advokatrollen. Igår kväll belönades allt detta med utmärkelsen Årets Jurist vid Legal Awards, galan som anordnas av Dagens Juridik. Tusen tack alla som nominerat och röstat på mig - tänk att en gammal kåkfarare kan ta över ett så ärofyllt pris av självaste rikspolischefen!

Från hemlöshet och missbruk till framgångsrik advokat

Stefan Olafssons livsresa är anmärkningsvärd. Under tio år levde han som hemlös i ett tungt missbruk, där han försörjde sig genom stölder och inbrott. Han sov i portuppgångar och soprum och vistades återkommande på häkten och anstalter. En avgörande vändpunkt kom en sen kväll i maj, när han mötte Heidi, en kvinna i 80-årsåldern, på Östermalm i Stockholm. Mötet blev starten på en lång resa mot ett nytt liv – fritt från droger och kriminalitet.

Vägen till juristlinjen och rollen som försvarsadvokat

Efter att ha tagit sig ur missbruket började Stefan Olafsson studera juridik. Idag arbetar han som brottmålsadvokat och rör sig i samma rättssalar och häkten där han tidigare befann sig som klient – nu i rollen som försvarare. Hans bakgrund ger honom ett unikt perspektiv i yrket och har bidragit till att göra honom till en uppskattad och framgångsrik advokat.

Boken Uteliggaren som blev advokat

Stefan Olafsson berättar sin livsresa i boken Uteliggaren som blev advokat, skriven tillsammans med journalisten Gustav Gelin. Boken berättar hela historien om vägen från hemlöshet och missbruk till ett nytt liv inom juridiken.

Föreläsare med fokus på förändring och bemötande

Stefan Olafsson är född 1973 och uppvuxen i Nyköping. Idag är han drogfri och verksam som brottmålsadvokat. Vid sidan av sitt arbete är han också en uppskattad föreläsare, där han inspirerar till positiv förändring och delar med sig av sina erfarenheter kring bemötande och livsval.