Bokförlaget Forum, 2026-04-23

Foto: Thron Ullberg

Nu utkommer Kristina Ohlsson med sin första roman utanför spänningsgenren

Efter en rad enormt framgångsrika spänningsromaner om second hand-handlaren August Strindberg är Kristina Ohlsson nu aktuell med Bortom broarna, en bok i en för henne ny genre. I centrum står Henrik Ekblom, August Strindbergs bästa vän, en framgångsrik finansman som lever sitt liv i Gamla stan i Stockholm tills sjukdom och kärlek tvingar honom att ompröva allt.

Du blev Sveriges mest sålda författare 2025. Hur påverkade det dig i arbetet med Bortom broarna?

Foto: Thron Ullberg

Inte alls. Att vara Sverige mest sålda författare är ofattbart roligt och stort, något som gör mig evinnerligt glad att tänka på, men det letar sig inte in i mitt skrivande eller i vilka beslut jag fattar om min utgivning. Skrivande kommer inifrån. Att överge den drivkraften och kompassen är ett bra sätt att bli en av Sveriges minst lästa författare.

Med Bortom broarna ger du dig in i en ny genre, vad lockade dig att göra det?

Jag ville få möjligheten att fördjupa relationerna mellan karaktärerna och få skriva mer om kärlek. I spänningsromanerna måste kriminalgåtan styra handlingen, och jag längtade efter en friare form. I stället för brott och straff skriver jag här om sådant som kan gör ont i livet: obesvarad kärlek, åldrande föräldrar och oron över om man verkligen använder sin korta stund på jorden till något meningsfullt.

Vad gjorde att du ville låta finansmannen Henrik Ekblom, August Strindbergs bästa vän, stå i centrum för romanen?

Jag har länge varit både förtjust i och nyfiken på Henrik! Han och jag är ungefär lika gamla och bor båda i Stockholm, men där upphör alla likheter. Han har varit slarvig i nästan alla relationer utom den till August, och jag ville utforska vad som händer när han inser att det gjort honom ensam. Och så ville jag så gärna att han skulle få upptäcka förälskelsens starka kraft, att han skulle börja värdera kvinnor på ett bättre sätt än jag tror att han hittills gjort i livet.

Varför ville du skriva Bortom broarna, efter fem framgångsrika böcker i Strindbergserien?

Jag har skrivit hela livet, och för mig styrs skrivandet mycket mindre av framgång än av lust. Jag tror starkt på att ju roligare författaren har när hen skriver, desto roligare blir det för läsaren – entusiasm smittar. Bortom broarna är ett av de mest lustfyllda projekt jag har arbetat med på många år, och den känslan var efterlängtad. Det betyder absolut inte att jag har svalnat inför Strindbergserien, men just nu längtade jag efter något annat.

Fem snabba med Kristina

Vilken plats skriver du bäst på?

Vid mitt skrivbord hemma eller på kontoret.

Vad kan du nörda ner dig i fullständigt?

Husvård! Som husägare är jag ett slukhål för kunskap om uppvärmning och ventilation och annat ganska osexigt.

Vilken bok önskar du att du själv hade skrivit?

Boktjuven av Markus Zusak.

Vad får dig att skratta?

Det välformulerade och underfundiga. Men också ganska barnsliga saker som ett klipp på Instagram med någon som snubblar över sin gräsklippare. Det beror på hur trött jag är när jag tittar.

Om du fick boka en resa i morgon, vart skulle du åka?

Var som helst där solen garanterat skiner och jag kan bada i saltvatten!

Om Kristina Ohlsson

Kristina Ohlsson tillhör landets absolut mest lästa författare, och har sedan debuten med kriminalromanen Askungar 2009 nått stora framgångar, såväl i Sverige som internationellt. Hennes böcker har rosats av kritiker och upprepade gånger nominerats i olika kategorier av BookBeats deckarpriser, Stora ljudbokspriset och Adlibrispriset. Tre av hennes kriminalromaner har även nominerats till årets deckare av Svenska Deckarakademin. År 2025 blev hon Sveriges mest sålda författare.

Boktips