Carin Hjulström är tillbaka med nya spänningsserien Morden på Kullaberg som utspelar sig vid Kullahalvöns branter
Efter framgångarna med Säbyholms-böckerna lanserar Carin Hjulström en ny spänningsserie. Fallhöjd är den första delen i Morden på Kullaberg och följer den grävande journalisten Meja Romare. Hennes prisade tv-reportage får oväntat tragiska konsekvenser, hon flyr från sitt liv i Göteborg och hamnar i ett gammalt torp på Kullahalvön. Där dras hon in i ett fall som får henne att återvända till det hon försökt lämna bakom sig, i en berättelse om skuld, sanning och att börja om.
Carin Hjulström är journalist, programledare och en av Sveriges mest lästa feelgood- och spänningsförfattare med snart en och en halv miljoner sålda exemplar.
Med den nya serien förflyttar sig Carin Hjulström till en mörkare spänningsberättelse där både yttre och inre drivkrafter får ta större plats. I Fallhöjd utforskar hon vad som händer när tillvaron rämnar och vad som krävs för att bygga upp något nytt, när riktning och identitet inte längre är självklar.

Berättelsen rör sig i en miljö där kontrasterna är starka. Kullabergs dramatiska landskap, med sina mäktiga skogar, stigar, stup och öppna hav, ramar in en tillvaro präglad av både utsatthet och möjlig nystart.
Carin Hjulström:
– Jag hade aldrig varit vid Kullaberg innan jag träffade min sambo, som har ett släkthus i Arild. Som gammal orienterare ville jag direkt ut i naturreservatet. Genom Naturpasset, där den lokala orienteringsklubben har satt ut 40 kontroller som man tar i sin egen takt, har jag utforskat platser och miljöer som inte ens min sambo, som bott där sedan han var barn, hade sett. Naturen är så mäktig och dramatisk, och jag såg tidigt scener framför mig till en kommande bok, inte minst vid de spektakulära branterna.
Hjulström har en bakgrund som journalist och programledare, och har arbetat nära grävande redaktioner. Arbetet med huvudkaraktären Meja Romare har också sin grund i egna erfarenheter.
Carin Hjulström:

– Jag växte upp med en stark känsla av att inte riktigt höra hemma. I området där jag bodde kände jag mig ofta som en udda fågel, också i hur jag såg på världen, och med en återkommande känsla av ensamhet. När mina föräldrar skilde sig rasade mitt skyddsnät. Pappa försvann ur mitt liv under många år och min mamma mådde inte bra. När min bror, som jag delade lägenhet med, flyttade till Stockholm stod jag ensam kvar. Den erfarenheten av ensamhet och att alltid tvingas hitta sin egen väg har följt mig, och det är en känsla jag velat utsätta min huvudkaraktär Meja Romare för.
Boken har utgivning den 10 juni. Den kommer också som ljudbok och läses in av Marie Richardson.
Carin Hjulström är förutom författare även journalist, manusförfattare och programledare. Hon har lett många tv- och radioprogram och skrivit i en mängd tidningar. Hösten 2009 bokdebuterade hon med Finns inte på kartan. En rad omtyckta romaner har därefter avlöst varandra och vunnit en stor och trogen läsarskara. Carin har blivit känd för sina varma, humoristiska och mycket mänskliga berättelser med teman som sträcker sig från brutala politiska mord till cosy crime. Hennes böcker har snart sålt i en och en halv miljoner exemplar.
För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, 0733 338840 eller e-post: magdalena@highlandpr.se

/https%3A%2F%2Fwww.bonnierforlagen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F4%2F2023%2F02%2FForum-logo-ny-vit.png)