Carola Häggkvist berättar för första gången sin historia – släpper självbiografin Jag är Carola
Den 8 september, i samband med sin 60-årsdag, släpper Carola Häggkvist självbiografin Jag är Carola. För första gången berättar en av Sveriges mest älskade och omskrivna artister sin egen historia – om livet i rampljuset och bakom kulisserna, in i de mest personliga rummen av hennes liv.
I över fyra decennier har Carola varit en av Sveriges i särklass största stjärnor. Sedan det sensationella genombrottet med Främling 1983 har hon blivit en självklar del av Sveriges kulturella arv och har sedan dess levt ett liv i offentlighetens blickfång. Nu öppnar hon dörren till ett liv som länge skildrats av andra – och berättar själv om människan bakom artisten.

Jag är Carola är en personlig och öppen berättelse om livet i strålkastarnas sken, om uppväxten, männen som ville styra hennes karriär, om kärleken hon fann och miste, och barnet som förändrade allt. Hårdbevakad och omskriven tar hon nu tillbaka rätten till sitt liv och berättar med egna ord, genom sina dagböcker, handskrivna citat och bilder som aldrig tidigare har visats, om triumfer och misslyckanden, om stunder av glädje och av sorg. Om passionen, drivet, tron – och livet bakom rampljuset.
– Jag har burit på den här berättelsen länge. Många känner artisten Carola, men väldigt få känner människan bakom. Nu vill jag berätta min historia som den faktiskt var – med både ljus och mörker, svek och tro. Också om min kärlek till musiken och livet, även när det gör ont, säger Carola Häggkvist.
Jag är Carola är en gripande självbiografi som ger en unik inblick i ett liv som levts inför hela svenska folket. Boken låter för första gången läsaren komma nära människan bakom ikonen som fascinerat Sverige i decennier, skriven av Carola Häggkvist tillsammans med Desirée Stattin Drakenberg.
Utgivningsdag: 8 september 2026.
Som en förlängning av självbiografin kommer Carola i höst att åka ut på en omfattande Nordenturné med debutboken i fokus. Tillsammans med pianisten Will Oaks kommer Carola att ge över 30 konserter i Sverige, Norge, Finland, Island och Färöarna. Biljetterna släpps på fredag 14 augusti klockan 17.00 och finns att köpa via Carola.com eller lokala återförsäljare.
Turnéplan “Jag är Carola – en musikalisk unik livsberättelse”
9/10 - S:t Petrus och S:t Paulus kyrka, Botkyrka
10/10 - Västerås Konserthus Västerås
11/10 Kalmarsalen, Kalmar
16/10 - S:t Johannes kyrka, Malmö
17/10 - Annedalskyrkan, Göteborg
18/10 - Jönköping Konsert & Kongress, Jönköping
24/10 - Åhaga,Borås
25/10 - Örebro Konserthus, Örebro
29/10 - Idunteatern,Umeå
30/10 - Tonhallen, Sundsvall
31/10 - Louis De Geer, Norrköping
1/11 - Växjö Konserthus, Växjö
4/11 - Magasinet, Falun
5/11 - Folkets Hus, Östersund
7/11 - Järvsö kyrka, Järvsö
8/11 - Uppsala Konsert & Kongress, Uppsala
10/11 - Oslo Konserthus, Oslo (NO)
12/11 - Folkets Hus Kulturhuset, Trollhättan
13/11 - Vara Konserthus, Vara
14/11 - Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm
15/11 - Halmstad Teater, Halmstad
20/11 - Aurora Kultur & Kongress, Kiruna
21/11 - Sara Kulturhus, Skellefteå
22/11 - Kulturens Hus, Luleå
25/11 - Lívdin, Hoyvík (Färöarna)
28/11 - Wisby Strand, Visby
30/11 - Harpa, Reykjavik (IS)
12/12 - Clarion Sea U, Helsingborg
13/12 - Grieghallen, Bergen (NO)
14/12 - Kuppelhallen, Stavanger (NO)
18/12 - Löfbergs Arena, Karlstad (med Wermland Operas orkester)
19/12 - Gävle Konserthus, Gävle
20/12 - Kulturhuset, Helsingfors (FI)

/https%3A%2F%2Fwww.bonnierforlagen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F4%2F2023%2F02%2FForum-logo-ny-vit.png)