I stalkerns grepp – nu berättar My Martens hela historien
Ett handskrivet brev blev början på elva år av terror. I självbiografin I stalkerns grepp berättar My Martens hur en stalker systematiskt försökt förstöra hennes liv – och om kampen för att få stopp på förföljelsen. Men det är också en berättelse om att gång på gång resa sig ur spillror och återta sitt liv.
I stalkerns grepp har utgivningsdag 2 oktober.
Den uppmärksammade TV4-dokumentären ”Vad är det för hemskt My Martens gjort egentligen?” blev en vändpunkt i My Martens liv, men den berättade bara en liten del av historien. I sin självbiografi delar My för första gången med sig av hela sin dramatiska livsresa. Läsaren får också följa med bakom kulisserna i tv-teamets jakt på stalkern och veta vad som hände sen – efter dokumentärens dramatiska slutscener då teamet till sist avslöjade Mys plågoande.
My Martens:
– I elva år har jag levt i en mardröm där någon systematiskt har försökt rasera mitt liv. Stalkern har stått utanför min dörr, lämnat handskrivna brev i min brevlåda, skickat anonyma meddelanden och gjort upprepade anmälningar till olika myndigheter – men hela tiden lyckats dölja sin identitet. Jag började misstänka människor omkring mig och visste inte vem jag kunde lita på. Det gör någonting med en människa att leva så, år efter år.
I boken får vi följa My från den turbulenta uppväxten och ungdomen till åren som en av Sveriges mest kända bloggare. Utåt levde My ett glamouröst influencerliv, men bakom fasaden fanns kändisskapets baksidor: konflikter, svek från bloggkollegor och en nätmobbning som till slut gick helt över styr. Vid den här tiden inleddes också den anonyma förföljelse som under de kommande elva åren åt sig in i varje del av Mys liv – och skapade rädsla, stress och en paranoia som bit för bit bröt ner henne.
My Martens:
– Jag har varit rädd för att berätta, eftersom det kanske skulle trigga stalkern och göra situationen ännu värre. Men jag vet att jag inte är ensam. Jag vill belysa vad långvarig förföljelse gör med en människa – men också visa de systembrister som gör att en förföljare kan fortsätta år efter år. Om min berättelse kan bidra till större förståelse och i förlängningen bättre skydd för utsatta, då känns det otroligt viktigt att jag berättar.
I stalkerns grepp är skriven tillsammans med journalisten Anna Flodberg.
Om författarna
My Martens är entreprenör, hälsoinspiratör och profil inom träning och hälsa. Hon driver eget gym och har under många år byggt sitt varumärke kring träning, hälsa och livsstil. Som personlig tränare, kostrådgivare och coach arbetar hon både fysiskt och digitalt och har en stor och lojal följarskara i sina sociala kanaler.
Anna Flodberg är journalist, bokredaktör och författare. Hon har under många år arbetat på olika livsstils- och hälsomagasin. Hon har, tillsammans med Ann-Charlotte Runnvik, skrivit boken Med hjärtat i handen och nerverna utanpå – orka livet som npf-förälder (2022).
Mediakontakt: press@bonnierforlagen.se

/https%3A%2F%2Fwww.bonnierforlagen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F4%2F2023%2F02%2FForum-logo-ny-vit.png)