Bokförlaget Forum, 2026-10-01

Foto: Gabriel Liljevall

Caroline Säfstrand tar steget mot en större roman inspirerad av det verkliga nässelsällskapet Nellorna

Efter framgångarna som feelgoodförfattare är Caroline Säfstrand aktuell med Nässelkvinnorna, en roman om familjehemligheter, vänskap och försoning som sträcker sig över flera decennier. Boken markerar ett nytt steg i hennes författarskap och har inspirerats av det verkliga nässelsällskapet Nellorna, som arbetar för att bevara och sprida kunskap om brännässlans kulturhistoria och användningsområde.

I början av 1960-talet samlas Karin, Della, Vilhelmina och Annika regelbundet i en stuga i Sinarpsdalen för att skapa allt från teer till tyger av brännässlor. En kväll knackar en kvinna i desperat behov av hjälp på dörren och deras tillvaro förändras för alltid.

Flera decennier senare vakar fotografen Vera vid sin mammas sjukbädd när någon lämnar en bukett brännässlor tillsammans med budskapet: "Allt är förlåtet." I sökandet efter sanningen vävs dåtid och nutid samman i en berättelse om kärlek, lojalitet och hemligheter som gått i arv.

För många läsare är Caroline Säfstrand känd för sina prisbelönta feelgoodromaner. Med Nässelkvinnorna tar hon nu steget mot en större underhållningsroman med historiska inslag, inspirerad av författare som Hannah Richell och Kristin Hannah.

Romanens fiktiva Nässelsällskap har inspirerats av den gemenskap och fascination för brännässlans möjligheter som finns hos det verkliga sällskapet Nellorna. Under arbetet med boken har Caroline haft kontakt med trädgårdsprofilen Eva Robild, som är medlem i sällskapet.

Caroline Säfstrand:

– Idén har funnits i bakhuvudet sedan många år tillbaka då jag under mina år som journalist intervjuade sällskapet. Efter att ha skrivit min tolfte roman dök plötsligt meningen när livet bränns kan nässlor läka upp i huvudet och jag förstod att det var dags för historien att komma till liv.

Med sina teman om familjehemligheter, relationer och moraliska vägval är Nässelkvinnorna en roman som bjuder in till samtal och lämpar sig väl för bokcirklar.

Caroline Säfstrand skriver berörande berättelser om familjehemligheter, relationer och vänskap. 2023 utsågs hon till Årets feelgood för Sanningen om ostrondykerskan. Hennes böcker har översatts till flera språk och hon bor i Helsingborg.

Nässelkvinnorna ges ut den 7 januari.

Mediakontakt:

Marie Jungsand, marie.jungsand@bonnierforlagen.se