All makt åt medierna - eller ge folk vad folk vill ha
Beställ recensionsexemplar
Bok i originalformat skickas ca 3 veckor före recensionsdatum. Önskar du PDF-korrektur eller har frågor kontakta mediakontakten nedan.
Du har ännu inte behörighet att beställa böcker från detta förlag. Kontakta press@bonnierforlagen.se om du vill utöka din behörighet.
Vill du beställa recensionsexemplar?
Logga inUtgivningsdag: 2001-04-24
Recensionsdag: 2001-04-24
Mediakontakt: Bonnierförlagens Press
Just nu, i början av 2000-talet, håller ett nytt världskrig på att inledas. Den här gången handlar striden om makten över våra tankar. På ena sidan står yttrandefriheten och på den andra ett litet antal extremt mäktiga mediekonglomerat som i praktiken vill privatisera yttrandefriheten och avskaffa demokratin. Under de senaste 20 åren har i stort sätt all mediemakt koncentrerats i ett fåtal händer. De femtio dominerande mediebolagen har ägnat 80- och 90-talet åt att köpa upp varandra så att det idag bara finns nio stycken extremt mäktiga mediejättar kvar. Dessa giganter är huvudägare av den samlade globala medieindustrin och deras omsättning är i vissa fall lika stor som ett mindre lands bruttonationalproduktion. Bolagen är transnationella och saknar i praktiken egna hemländer. Robert W. McChesney är en av världens främsta massmedieforskare och är verksam vid institutionen för kommunikationsforskning vid University of Illinois.
Detaljerad fakta
Recensionsdag: 2001-04-24 Översättare: Hans O Sjöström Originalutgåvans titel: Rich Media, Poor Democracy Omslagsformgivare: Conny Lindström Antal sidor: 369 Mått: 163 x 235 x 30 mm Vikt: 800 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789175883922 (2001-04-24)