Churchill

Författare: John Pearson

Utgivningsdag: 2004-08-04
Recensionsdag: 2004-08-04

Winston Churchill var oerhört fäst vid sin berömda släkt. För honom var den en källa till stolthet och inspiration. Bland hans förfäder fanns imponerande personligheter som den store fältherren John Churchill, förste hertig av Marlborough, och släktgodset Blenheim Palace är ett av Englands mest magnifika slott. Men i denna familj fanns också ett mörkt arv som varje generation tycktes föra vidare.     Åtminstone sju av Churchills förfäder led av kroniska depressioner, hans egen far dog utbränd och sinnesjuk, två av hans egna barn blev svårt alkoholiserade och ett annat begick självmord. Bland hans nära släktingar fanns många udda personligheter, till exempel Clare Sheridan som var Trotskijs älskarinna och Unity Mitford som stod Hitler nära. Och trots att Churchill hävdade att han levde i ett lyckligt äktenskap hotade hans hustru mer än en gång att lämna honom.      Den aristokratiska familjen präglades av både genialitet och galenskap. Genom Jon Pearsons fängslande skildring, som nu kommer i nyutgåva, ser vi Winston Churchill ur ett nytt perspektiv. Vi får tillgång till de dolda motiv som styrde hans handlande och en förståelse för den psykologiska sanningen bakom en av vår tids stora legender.John Pearson, engelsk författare, har skrivit flera romaner och biografier, bland annat om Edvard VII av England och Ian Fleming. Han har särskilt intresserat sig för märkliga familjehistorier och skildrat gansterbröderna Kray (i The Profession of Violence, belönad med Edgar Allan Poe-priset), de excentriska syskonen Sitwell, hertigarna av Devonshire och huset Windsor.

”Boken erbjuder intressant läsning för all som vill få reda på de dolda motiv som kan styra en så handlingskraftig man.” Folkbladet”Boken ger en fängslande skildring av en av vår tids stora personligheter.” Upsala Nya Tidning”Den tränger betydlig djupare än de officiella biografierna och ger därigenom en mycket mer nyanserad bild av den store statsmannen.” Norrköpings Tidningar ”John Pearson blottlägger en mentalitet som behärskade den styrande eliten i Europa …” Nerikes Allehanda

Recensionsdag: 2004-08-04 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Hans Dahlberg Originalutgåvans titel: Citadel of the Heart Originalutgåvans utgivningsår: 1991 Omslagsformgivare: Anders Timrén Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 502 Mått: 165 x 235 x 38 mm Vikt: 892 g Format (utgivningsdatum): Flexband, 9789137124865 (2004-08-04)

Churchill

Författare: John Pearson

Utgivningsdag: 2004-08-04