Det onda hjärtat

Författare: Lesley Horton
Provläs

Utgivningsdag: 2009-03-20
Recensionsdag: 2009-03-20

Mediakontakt: Isabella Falkowska

Dianne Ingleby blir skjuten i ett parkeringshus på väg hem från en födelsedagsfest. Polisen frågar sig om inte kulan egentligen var ämnad för hennes make, den hårdföre byggmästaren Maurice Ingleby. Han har gott om fiender och det sägs att han stöder det invandrarfientliga BNP, British National Party.Diannes efterlämnade dagbok blir till stor hjälp för kriminalkommissarie John Handford under hans jakt på mördaren.Handford tycker sig se spår som leder till en ung kvinna som Dianne Ingleby besökte i sin egenskap av volontär vid Brottsofferjouren. Men det gäller att hitta henne.Det onda hjärtat är den fjärde boken i serien om kommissarie Handford och hans pakistanske kollega Ali.

Lesley Horton arbetade i många år som lärare i en skola där majoriteten av eleverna hade muslimskt ursprung, och det var då hennes starka intresse för invandrarfrågor väcktes. Hennes kriminalromaner utspelar sig i Bradford – en stad präglad av rasoroligheter och motsättningar mellan olika befolkningsgrupper.Av Lesley Horton har på svenska tidigare utgivits En härva av skuld, Förbjuden mark och Djävulen i spegeln.

"Horton har en annorlunda berättarteknik, ett fascinerande sätt att bygga upp - och avsluta - en story. Det onda hjärtat är läsvärd, både som kriminalhistoria och som en brittiskt tidsdokument. Spännande, intressant och välformulerat!" Vestmanlands Läns Tidning

"Horton kan få ihop inte bara spännande berättelser utan också dramer som ger insikter i det mångkulturella samhällets svåra villkor." Östran

"Horton är både modig, medveten och insatt. Det onda hjärtat är precis lika spännande och komplex som debuten." Arbetarbladet

Recensionsdag: 2009-03-20 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Jan Järnebrand Originalutgåvans titel: The Hollow Core Originalutgåvans utgivningsår: 2006 Omslagsformgivare: Reklambyrå AB Imperiet Thema-kod: Deckare Antal sidor: 350 Mått: 143 x 214 x 30 mm Vikt: 492 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789185419098 (2009-03-20)

Det onda hjärtat

Författare: Lesley Horton
Provläs