Flyktfåglar

Författare: Charlotte Cerps

Utgivningsdag: 2012-10-05
Recensionsdag: 2012-10-19

Gripande roman om tre unga människor i andra världskrigets LettlandAnna känner hur marken vibrerar när milismännen passerar hallonsnåret där hon gömmer sig. Det är gryning den 14 juni 1941, dagen då Sovjet deporterar tiotusentals balter till läger i öst. Anna och hennes familj lyckas undkomma och flyr till en släktgård i byn Kaltene vid Rigabuktens strand. I skuggan av kriget tillbringar Anna, Aleks och Vilma sina sista barndomssomrar i byn. Anna njuter av friheten vid havet och svärmar på ett oskyldigt vis för grannpojken Aleks. Hennes kusin Vilma, naturbarnet med strupen full av sång, upplever däremot kärleken på riktigt. Sexton år gammal träffar hon läkarstudenten Valdis, och fastän de är så unga är de övertygade om att deras kärlek kommer att vara för evigt. Livet är förhållandevis idylliskt trots det pågående kriget och dess vedermödor, men sommaren 1944 förändras allt. Stalins trupper driver bort tyskarna och ockuperar återigen Lettland. De tre ungdomarna skingras. Annas familj flyr i en öppen båt över havet till Sverige och bygger upp ett nytt liv i väntan på att de ska kunna återvända till hemlandet.Aleks blir enrollerad i tyska armén endast arton år gammal. Efter år i krigsfånge- och flyktingläger lyckas han slutligen ta sig till Sverige där han upptäcker att Anna inte längre är den lilla taniga grannflicka han minns.Vilma gifter sig med Valdis, föder en dotter och stannar i Lettland för att vara närmare sin man vid fronten. Ett ödesdigert beslut som efter kriget leder dem ända till Sibirien där de skiljs åt. Vilma kämpar under omänskliga förhållanden för sin och sina barns överlevnad. Det är först när hon möter pälsjägaren Sergej som livet blir lättare. Rent av lyckligt. Men en dag, strax efter att hon och Sergej fått en dotter, står Valdis utanför deras dörr ...Flyktfåglar är en spännande historisk roman, fylld av kärlek, dramatik och kamp för överlevnad. Dessutom en efterlängtad pusselbit i exilbalternas historia med anknytning till Sverige.
"Flyktfåglar är hennes debutroman. Den väller över av känsla. Exotisk romantik blommar i de deporterades tajgaskogar medan kärleken tar sig andra uttryck i det Europa som andra världskriget skjutit i sank. ... Lika dramatisk är scen efter scen i romanen, som till exempel när Anna tillsammans med föräldrarna och en äldre syster och bror är på flykt sedan brodern deserterat och genom tillfälligheter i sista stund hamnar i samma fiskebåt mot Sverige. ... Charlotte Cerps bok är en spännande roman om romantiska gestalter i ofärdstid. Där ges oavbrutet utrymme till lek och riter, sång och dans, förälskelse och vänskap medan mänskorna slåss för sina liv. Och kanske är det den sanna bilden av tillvaron. Hur som helst hävdar denna älskvärda berättelse om en fasansfull epok tesen att människan är okuvbar."Nya Wermlands Tidning
"Det är en ledigt skriven roman om det öde som låg i beredskap för Lettland under och efter kriget. ... Upptakten till romanen är bra, i många stycken rafflande ..."Svenska Dagbladet"Charlotte Cerps beskriver på en okonstlad prosa de sista somrarna i ett vänligt barndomslandskap, en svunnen värld, människorna där och den sträva, öppna naturen vid havet. Den inlevelse hon lägger i dagen tyder på en framtid för hennes författarskap även utan dokumentärt underlag. Hon skildrar det historiska förloppet ur de små, vanliga människornas synvinkel och gör det mycket allmänmänskligt begripligt."Nerikes Allehanda

Recensionsdag: 2012-10-19 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Originalutgåvans utgivningsår: 2008 Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137133768 (2008-09-03); E-bok, epub2, 9789137140100 (2012-10-05)

Flyktfåglar

Författare: Charlotte Cerps

Utgivningsdag: 2012-10-05