Första intrycket

Hur ditt beteende påverkar andra Ann Demarais, Valerie White
Köp boken

Utgivningsdag: 2006-01-18
Recensionsdag: 2006-01-18

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Varje dag står vi inför möten med nya människor. Det kan vara en arbetsintervju, ett affärsmöte, en träff eller kön i väntrummet. Nästan omedelbart bestämmer vi oss för vad − och framför allt om − vi tycker om en annan person. Om vi vet hur vårt beteende påverkar andra kan vi göra ett positivare intryck. ”Han såg mig inte i ögonen.” ”Hon log inte en enda gång under hela kvällen.” ”Han skrattade hela tiden, undrar om jag sa något dumt?” ”Varje gång han sa något drog han handen genom håret.” ”Hon var lite ytlig, en sådan där som tycker ’allt är fantastiskt’.” Dessa kommentarer är typiska exempel på ett första intryck av en person. De flesta undrar ibland vad andra människor tycker om dem. Och varför andra beter sig som de gör. Först förklarar författarna på ett lättbegripligt sätt psykologin bakom detta. Därefter går de igenom de sju grundprinciperna som formar det första intrycket: tillgänglighet, visa intresse, ämnet för det första samtalet, berätta om sig själv, samtalets dynamik, självbild och sexuell attraktion. Slutligen beskriver de hur man reviderar den självbild man presenterar.     Med humor berättar de om vilken dråplig eller rentav olycklig verkan ett till synes obetydligt beteende kan ha. De förklarar vilken betydelse kroppsspråk, självuppfattning, öppenhet, livssyn och sexuell dragningskraft har för hur vi uppfattas i sociala sammanhang. Mänskliga relationer är något mycket invecklat och än svårare är det att upptäcka de subtila nyanserna i sitt eget uppträdande.      Därför är det viktigt att dels utröna hur man ser på sig själv, dels hur detta påverkar hur andra trivs i ens sällskap. Om man känner sig nervös och spänd kommer man att upplevas som sådan. Men vad man kanske inte vet är att detta även får andra att känna sig spända. Och detta obehag förknippar de med dig.     Nästa steg är att fokusera på den andre. Det innebär att visa intresse, få denne att känna sig väl till mods och att öppna sig. Att vara lyhörd inför situation och person är a och o för ett positivt första intryck.     I varje avsnitt återkommer sammanfattande frågor som leder till större självinsikt. Med hjälp av checklistor kan man ta reda på vilka som är ens starka respektive svaga sidor. Resonemangen varvas med exempel från författarnas verksamhet som dejtingkonsulter. Ann Demarais och Valerie White är båda fil.dr i psykologi. Boken bygger på deras erfarenheter som grundare av First Impressions i New York. Det är ett företag som arrangerar fingerade första träffar med uppföljningsmöten. En träff kan ha karaktär av affärsmöte, vänskaplig relation eller dejt, allt efter kundernas önskemål. Därefter gör konsulten en genomgång av sina intryck av personen. Författarna har rönt stor framgång bland både företagskunder och privatpersoner.

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-01-18 Översättare: Margareta Torfgård Hallgren Originalutgåvans titel: First Impressions Originalutgåvans utgivningsår: 2004 Omslagsformgivare: Johan Petterson Thema-kod: Antal sidor: 256 Mått: 143 x 220 x 22 mm Vikt: 490 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137122281 (2006-01-18)

Första intrycket

Hur ditt beteende påverkar andra Ann Demarais, Valerie White
Köp boken

Utgivningsdag: 2006-01-18
Recensionsdag: 2006-01-18

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Varje dag står vi inför möten med nya människor. Det kan vara en arbetsintervju, ett affärsmöte, en träff eller kön i väntrummet. Nästan omedelbart bestämmer vi oss för vad − och framför allt om − vi tycker om en annan person. Om vi vet hur vårt beteende påverkar andra kan vi göra ett positivare intryck. ”Han såg mig inte i ögonen.” ”Hon log inte en enda gång under hela kvällen.” ”Han skrattade hela tiden, undrar om jag sa något dumt?” ”Varje gång han sa något drog han handen genom håret.” ”Hon var lite ytlig, en sådan där som tycker ’allt är fantastiskt’.” Dessa kommentarer är typiska exempel på ett första intryck av en person. De flesta undrar ibland vad andra människor tycker om dem. Och varför andra beter sig som de gör. Först förklarar författarna på ett lättbegripligt sätt psykologin bakom detta. Därefter går de igenom de sju grundprinciperna som formar det första intrycket: tillgänglighet, visa intresse, ämnet för det första samtalet, berätta om sig själv, samtalets dynamik, självbild och sexuell attraktion. Slutligen beskriver de hur man reviderar den självbild man presenterar.     Med humor berättar de om vilken dråplig eller rentav olycklig verkan ett till synes obetydligt beteende kan ha. De förklarar vilken betydelse kroppsspråk, självuppfattning, öppenhet, livssyn och sexuell dragningskraft har för hur vi uppfattas i sociala sammanhang. Mänskliga relationer är något mycket invecklat och än svårare är det att upptäcka de subtila nyanserna i sitt eget uppträdande.      Därför är det viktigt att dels utröna hur man ser på sig själv, dels hur detta påverkar hur andra trivs i ens sällskap. Om man känner sig nervös och spänd kommer man att upplevas som sådan. Men vad man kanske inte vet är att detta även får andra att känna sig spända. Och detta obehag förknippar de med dig.     Nästa steg är att fokusera på den andre. Det innebär att visa intresse, få denne att känna sig väl till mods och att öppna sig. Att vara lyhörd inför situation och person är a och o för ett positivt första intryck.     I varje avsnitt återkommer sammanfattande frågor som leder till större självinsikt. Med hjälp av checklistor kan man ta reda på vilka som är ens starka respektive svaga sidor. Resonemangen varvas med exempel från författarnas verksamhet som dejtingkonsulter. Ann Demarais och Valerie White är båda fil.dr i psykologi. Boken bygger på deras erfarenheter som grundare av First Impressions i New York. Det är ett företag som arrangerar fingerade första träffar med uppföljningsmöten. En träff kan ha karaktär av affärsmöte, vänskaplig relation eller dejt, allt efter kundernas önskemål. Därefter gör konsulten en genomgång av sina intryck av personen. Författarna har rönt stor framgång bland både företagskunder och privatpersoner.

Ladda ner omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2006-01-18 Översättare: Margareta Torfgård Hallgren Originalutgåvans titel: First Impressions Originalutgåvans utgivningsår: 2004 Omslagsformgivare: Johan Petterson Thema-kod: Antal sidor: 256 Mått: 143 x 220 x 22 mm Vikt: 490 g Format (utgivningsdatum): Kartonnage, 9789137122281 (2006-01-18)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare