Terapi, droger och rock'n'roll
Författare: Mick Wall
Provläs

Utgivningsdag: 2011-09-07
Recensionsdag: 2011-09-07

Mediakontakt: Anna-Karin Korpi-Öhlund

Metallica var för 1980-talets heavy metal det Led Zeppelin var för 1970-talets hårdrock eller det Sex Pistols var för punken. De låg ständigt i fronten för utvecklingen inom metal och gav upphov till thrash metal – de fick oräkneliga efterföljare, bland andra Slayer, Anthrax och Megadeth. De var de sista av rockens riktiga giganter.
Med sina 100 miljoner sålda skivor världen över når Metallica också långt utöver den egna genrens gränser och öppnade en helt ny publiks öron för den tunga hårdrocken.
Mick Wall har skrivit den definitiva biografin över Metallica, både djupgående och utredande, men också kritiskt granskande. Han berättar historien om hur den tennisspelande kassettbandssamlaren Lars Ulrich gjorde sina pojkrumsdrömmar till världsomspännande verklighet tillsammans med värstingen James Hetfield. Hela vägen från den tragiska bussolycka i Sverige 1986 som tog basisten Cliff Burtons liv – en händelse som traumatiserade och formade bandet i lika hög grad – via den prisbelönta dokumentärfilmen Some Kind of Monster från 2004 – som i skrämmande detalj visade hur illa det var på väg att gå – till deras status som rocklegender och svåröverträffade publikdragare i dag.

"Missa inte att den brittiske musikjournalisten Mick Walls 500 sidor långa biografi över Metallica ges ut på svenska. I Metallica: terapi, droger och rock'n'roll får du veta hur Lars Ulrich startade sitt hårdrocksimperium med James Hetfield och deras resa fram till i dag." Barometern

"Mick Wall, en av Englands mest renommerade rockjournalister, har skrivit en läsvärd biografi över Metallica, bandet vars historia innehåller i stort sett allt: död, gruppterapi, missbruk, hat, vänskap, envishet, girighet och briljant hårdrock. Wall är en utmärkt skribent som skrivit flera rockbiografier och kan hårdrockshistorien bättre än de flesta. Han känner medlemmarna i Metallica sedan länge men stryker dem inte medhårs. Sammantaget är detta en lysande biografi som också belyser den extrema hårdrockens framväxt." BTJ

"På närmre femhundra sidor beskriver den duktige musikjournalisten Mick Wall bandets hela historia i både med- och motgångar. Uppskattar att han aldrig verkar linda in sina åsikter utan tvekar inte alls att vara varken starkt kritisk eller översvallande beroende på vad han skriver om. Kort och gott beskriver boken allt man kan tänkas vilja veta om bandet Metallica. 4/5" ICON

"Ett stort plus delas ut för att de tidiga åren avhandlas såpass grundligt att även den som anser sig veta det mesta säkerligen kan hitta ett och anna tguldkorn att ta del av." Nya Kristinehamns-Posten

"
Mick Wall, en av Englands mest renommerade rockjournalister, har skrivit en läsvärd biografi över Metallica, bandet vars historia innehåller i stort sett allt: död, gruppterapi, missbruk, hat, vänskap, envishet, girighet och briljant hårdrock. Wall är en utmärkt skribent som skrivit flera rockbiografier och kan hårdrockshistorien bättre än de flesta. Han känner medlemmarna i Metallica sedan länge men stryker dem inte medhårs. Sammantaget är detta en lysande biografi som också belyser den extrema hårdrockens framväxt." BTJ

"Det spelar ingen roll om jag kan rabbla Metallicas historia i sömnen, kommer det en ny bok av en respekterad författare som varit med i smeten så köper jag den...när Wall detaljerat redogör för hur den socialt helt missanpassade James Hetfield och rikemansbarnet Lars Ulrich hamrar fram grunderna till vad som skulle komma att bli Metallica i ett garage i Los Angeles kan jag inte lägga boken åt sidan. Åt helvete med krig, kungahus och världsproblem. När hårdrockens historia berättas framför mina ögon släcks allt annat ned." Nya Wermlands Tidningen

"Wall följer Metallica från starten, via de svåra perioderna till nutid då Metallica är ett av världens största band. Givetvis kryddat med åtskilliga beskrivningar av så kallat rock’n’roll-liv med brudar, droger och sönderslagna hotellrum."Nerikes Allehanda

"Känns som den ultimata biografin över ett av världens största och viktigaste band alla kategorier...Bra skit: Gediget researcharbete, unika intervjuer, initierade sidospår och en rak och, som det känns, uppriktig beskrivning utan att förgylla det som är brunt." Hela Gotland.se

"Musikjournalisten Mick Wall utger denna biografi om Metallica för att vara den definitiva. Här får man hela klabbet av rocklegenderna i djupgående, kritiska texter." Yourlife

"Mick Wall har skrivit både djupt, brett och även med kritisk distans om hårdrockbandet Metallica som slog igenom på 1980-ta-let. Över 100 miljoner sålda plattor har bandet en publik i vitt skilda världsdelar. De gjorde den tunga hårdrocken till mainstreamkultur. Personliga tragedier och stora motgångar har också kantat deras väg." Dalademokraten

"En biografi med det mest grundliga researcharbetet. Bäst är Wall när han orädd raljerar över den självuppfyllde trummisen Lars Ulrich, eller i kärnfulla iakttagelser av exempelvis James Hetfield: "Den levande inkarnationen av trollkarlen från Oz - ett litet, hastigt klappande hjärta som gömde sig bakom en stor skrämmande fasad." Sydsvenska dagbladet

Recensionsdag: 2011-09-07 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Hjalmar Manfred Svensson Originalutgåvans titel: Enter Night: A Biography of Metallica Originalutgåvans utgivningsår: 2010 Omslagsformgivare: Pär Wickholm Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 490 Mått: 160 x 234 x 37 mm Vikt: 796 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789137136905 (2011-09-07); Pocket, 9789172322561 (2012-05-11)

Metallica

Terapi, droger och rock'n'roll
Författare: Mick Wall