Bröderna Sisters

Författare: Patrick DeWitt

Utgivningsdag: 2013-04-30
Recensionsdag: 2013-05-15

Mediakontakt: Annelie Eldh

Hermann Kermit Warm ska dö. Den gåtfulle Commodore har bestämt det och bröderna Eli och Charlie Sisters ska verkställa ordern. Men deras väg från Oregon city till guldgrävarnas tillhåll i Sacramento kantas av svårigheter och Eli börjar tvivla på sitt yrkesval. Och vem är det egentligen de jobbar för? Warm visar sig vara något helt annat än vad han utmålats som.En färgstark, rolig och krutdoftande hyllning till westerngenren och en gripande skildring av det starka bandet mellan två bröder.
”Om Cormac McCarthy hade humor skulle han ha kokat ihop en historia som den här – en blodig och rolig western berättad med ett stilsäkert språk.”Los Angeles Times
”En fest i korta, slagkraftiga kapitel.”Boston Globe
”Sprudlar av vitalitet och svulstig energi.” Glasgow Herald
”Berättandet är fantastiskt, varje kort kapitel som en egen historia. … Bröderna är en blandning av Helan och Halvan och Butch Cassidy och Sundance Kid (med en touch av Don Quijote och Sancho Panza, för att understryka den höga litterära nivån). DeWitt har säkerställt en plats för ännu ett oförglömligt par i den fiktiva floran.”The Sunday Telegraph
”DeWitt har skrivit en genreöverskridande berättelse som är spännande, rolig och – kanske lite överraskande – rörande.”Publishers Weekly

”Det här är en bok som inte liknar någon annan … Den är väldigt filmisk … en väldigt, väldigt spännande bok … Det är korta, korta kärnfulla kapitel som nästan är som små noveller. Det händer något, ett möte i varje kapitel, som flätas ihop väldigt sinnrikt på slutet … På ett djupare plan kan man säga att det är ett utforskande av det amerikanska … en bra och oväntad berättelse där man ger små porträtt som gnistrar som diamanter av människor som är avvikande … Han är en god observatör vad det gäller människor …i de flesta romaner finns det svackor någonstans men här är varje kapitel som sagt som en novell … ” Betyg 4 av 5
Yukiko Duke i Gomorron Sverige
Yukiko Duke i Gomorron Sverige

”... efter en skrockande genomläsning, där jag följde de två bröderna Eli och Charlie, där den förstnämnde är den som hela tiden för ordet, ända till slutet av en vindlande, våldsam resa från Oregon till guldfälten i Kalifornien och tillbaka igen sträcker jag händerna i luften och ger mig. Vit flagg. Kapitulation. ... rejält underhållande. Som en Coenfilm.”
Helsingborgs Dagblad

”Det är en western, och berättelsen är både underhållande och rappt skildrad. ... Patrick deWitt är begåvad och hans berättelse är rolig, svart och otäck. ... I sina bästa stunder är deWitt makalös: det mörka, det humoristiska och grunden i en mänsklig relation som är skev men förståelig. ... En udda, oväntad och märklig läsupplevelse.”
Skånska Dagbladet

”Det är en läsvärd bok. En udda, oväntad och märklig läsupplevelse.”
Norra Skåne

”Kanadensaren Patrick deWitts andra roman, Bröderna Sisters, är full av litterära referenser, metakommentarer och anakronismer. Liksom Cervantes bygger han sin berättelse på en döende genre som han rådbråkar och håller fram som en tragikomisk narrspegel. Historien är en odyssé i westernmiljö.”
Göteborgs-Posten

”Bröderna Sisters är egentligen en pikareskroman där skratt och spänning ständigt varvas och kilas ihop med filosofiska resonemang, vackra naturbeskrivningar och levande bilder av små samhällen som ännu inte civiliserats. Romanen har därtill drag av road-movie, även om man tar sig fram med hjälp av hästar."
Barometern

”Minnesvärd westernlitteratur från senare år är det inte gott om, men Patrick DeWitt har gjort en rejäl insats för att blåsa nytt liv i genren.”
Norran

”... det finns tusen sidospår och boken är smockfull av våldsamheter och bisarra figurer. Skratt och spänning varvas ständigt och kilas ihop med filosofska resonemang och vackra naturbeskrivningar.”
Nerikes Allehanda

Recensionsdag: 2013-05-15 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Översättare: Hjalmar Manfred Svensson Originalutgåvans titel: The Sisters Brothers Originalutgåvans utgivningsår: 2011 Omslagsformgivare: Dan Stiles Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Antal sidor: 379 Mått: 145 x 220 x 28 mm Vikt: 564 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137137919 (2013-04-30)

Bröderna Sisters

Författare: Patrick DeWitt

Utgivningsdag: 2013-04-30