Äntligen tant

Författare: Anna Eriksson

Utgivningsdag: 2012-10-24
Recensionsdag: 2012-11-07

Mediakontakt: Annelie Eldh

Nu är det tanten inom oss som bejakas, hon som vet var skåpet ska stå. Illustratören Anna Eriksson har bedrivit tantspaning och tecknat en satirisk men kärleksfull bok om hur det är att vara tant nuförtiden. Tecknade fyrfärgsillustrationer varvas med korta humoristiska texter där tanten som självutnämnd expert guidar oss genom årets olika säsonger. Vi får följa henne när hon röjer loss och detoxar. Frossar i tulpaner. Lär ut vanligt vettigt trottoarhyfs. Gillrar flugfällor. Går en nybörjarkurs i att paddla havskajak. Plockar svamp. Går med i bokcirkel. Firar jul. Bär broddar och mamelucker. Är det egentligen en tantfälla att mangla? Äter tanten semlor innan självaste Fettisdagen? Hur många tantpoäng får du själv på ett år? Gör tant-testet!Äntligen tant bjuder på en härlig kompott av gamla och nytantiga traditioner, vanor och ovanor, tips på kläder efter väder, recept, klassiskt tantiga utflyktsmål, vardagsglamour och en massa viktigt, tantigt kunnande.

"Med humor lotsas vi genom ett tantigt år... Man skrattar, man nickar instämmande och man underhålls av att läsa denna roliga och mysiga bok...Det är en bok att trivas med för läsare i alla åldrar." Dagbladet Sundsvall

"Äntligen tant! är en bok att skratta gott åt...jag inbillar mig att Anna Ericsson är precis som tanten i boken - med rödvin, chips och fjäderboa till Melodifestival-uppladdningen. Och med godisskålen uppäten INNAN ungarna ringer på dörren för att få Halloween godis …Man har inte roligare än man gör sig. Anna Ericsson är en supertalang när det gäller att rita roliga illustrationer!" Tidningen Kulturen

"Äntligen tant är en snygg och praktisk handbok för alla som vill bli tanter. Den är kul, rakt på och full av smarthet...den kombinerar praktik och lagom djup (det vill säga superdjup men ändå jordnära) livsfilosofi. Inuti ett färgglatt och coolcharmigt illustrerat fodral." Dagensbok.com

"Äntligen tant är lite som ett manifest. Som att den visar att det går att förena trevliga, fina, chicka, mysiga saker, med praktiska grejer – och med en sorts vardagspolitisk peppig inställning. Den är full av okej och acceptans, utan att vara mesig. Den är hård och principfast utan att vara konservativ. Den är full av energi, och den smittar av sig... Jag kommer att titta till i tantkalendern med jämna mellanrum, för att ha den som en tanthand att hålla i när jag funderar på hur jag ska klara av vardagen, eller vad jag ska göra för att pigga upp mig (gå på kurs! vinterbada! dricka kaffe! sno pelargonskott!)."Dagensbok.com

”Detta är en trevlig liten bok som i kåserade form ger praktiska och uppmuntrande råd för hur man ska förhålla sig som tant. De fina illustrationerna är livfulla och texterna innehåller mycket värme och humor.” BTJ

"Den kan rekommenderas om man inte har en fullfjädrad, rådgivande tant i bekantskapskretsen. Här finns de viktiga tipsen om mat, fläckar, fruktflugor och allt annat som kan lösa upp vardagens bekymmer. Läsaren får följa tanten under ett år och boken avslutas med ett snabbtest för att se hur många tantpoäng man kan samla ihop. Allt är skrivet med glimten i ögat och som en stor hyllning till tanten, både urtanten och hon som bytt fruklänningen mot streachande jeans." Nya Kristinehamns Posten

"Lite rolig läsning fick jag, när jag bläddrade i Anna Erikssons bok Äntligen tant. Rolig läsning, skojiga bilder och hög igenkänningsfaktor, minsann." Blekinge Läns Tidning

"Äntligen tant
är lite som ett manifest. Som att den visar att det går att förena trevliga, fina, chicka, mysiga saker, med praktiska grejer – och med en sorts vardagspolitisk peppig inställning. Den är full av okej och acceptans, utan att vara mesig. Den är hård och principfast utan att vara konservativ. Den är full av energi, och den smittar av sig... Jag kommer att titta till i tantkalendern med jämna mellanrum, för att ha den som en tanthand att hålla i när jag funderar på hur jag ska klara av vardagen, eller vad jag ska göra för att pigga upp mig (gå på kurs! vinterbada! dricka kaffe! sno pelargonskott!)."Dagensbok.com

Recensionsdag: 2012-11-07 Genre: Livsstil, hobby och fritid Thema-kod: Humor Antal sidor: 128 Mått: 141 x 220 x 13 mm Vikt: 340 g Format (utgivningsdatum): Danskt band, 9789137138169 (2012-10-24)

Äntligen tant

Författare: Anna Eriksson