Men hur som helst ...

Författare: John Cleese

Utgivningsdag: 2014-11-24
Recensionsdag: 2014-12-03

Mediakontakt: Annelie Eldh

John Cleese är en av världens mest berömda komiker som har uppnått ikonisk status i världen efter framgångarna med Monty Python och Pang i bygget. Och med filmer som Life of Brian, Meningen med livet och En fisk som heter Wanda Cleese inledde sin komikerbana som medlem i Cambridge Footlights Revue då han studerade juridik vid Cambridge Han blev erbjuden arbete som manusförfattare på BBC Radio där han fick arbeta med flera olika program, det mest uppmärksammade var som sketchförfattare för The Dick Emery Show. Cleese både medverkade i och skrev manus till den satiriska tv-serien The Frost Report med David Frost som programledare 1966-67. Det är nu han träffar de framtida Monty Python medlemmarna Graham Chapman, Eric Idle, Terry Jones och Michael Palin. Det var under den här tiden som dessa utvecklade sina unika skrivarstilar. Värt att veta: John Cleese far hette ursprungligen "Cheese" i efternamn, men i samband med militärinryckning och för att han var trött på att mobbas för namnet bytte han till "Cleese". Värt att veta: 2005 fick John Cleese en art i släktet lemurer, Avahi cleesei, uppkallad efter sig som tack för hans skyddsprojekt för lemurer. Värt att veta: John Cleese medverkade hösten 2009 i en serie svenska reklamfilmer åt elektronikkedjan Elgiganten, eftersom han enligt egen utsago, behövde dra in pengar till sina exfruar dyra underhåll.

"John Cleeses memoarer är hur som helst ett saftigt stycke humorhistoria och en känslig skildring av en komikers tillblivelse i en, enligt honom själv, fruktbart disharmonisk miljö. Fortsättning följer förhoppningsvis." Göteborgs Posten

"En engelsk stil där humorn är snustorr och halsbrytande i det pyttelilla formatet med underdrift-knorrar, men hela tiden ytterst korrekt. Prosan tillhör självklart en personlighet som ägnar sig åt anekdoter, ögonblicksbilder och träffsäkra, hastiga små personporträtt – inte åt samhällsanalyser, avslöjande djupdykningar i relationer eller utelämnande introspektion. Men den starkt selektiva, knappt privata självbiografin ger oss ändå nycklar till förståelsen av Cleese, både som Python och som person... Vi förstår att själva urkällan för hans humorådra hittas i skolans obegripliga tillika meningslösa morgongudstjänster, samt i det huvudsakliga motivet för engelsmän att umgås, med typisk Cleese-ironi, nämligen ambitionen att undvika göra varandra generade." Aftonbladet

"Mellan raderna i Men hur som helst... finns en känslomässigt handikappad brittisk gentleman som under resans gång fått mod att visa sig naken. Skrattet han delar med sig av har också förlängt hans eget liv. Det är underhållande läsning med eller utan de gamla vapenbröderna i Monty Python." Dala-Demokraten

"Cleese är en mycket skicklig författare och hans bok är hejdlöst roligt skriven. Han funderar även över humor som konstform... Boken är underhållande, ger upphov till flera gapskratt och är sammanfattningsvis mycket läsvärd." BTJ

"Underhållande om komedijätte!" Metro

"När en gigant som John Cleese beskriver hur han formades som komiker är det med stort intresse jag tar del av hans tankar. Tidvis är det utomordentligt underhållande... hans tankar om vad som är förutsättningar för att bli en kreativ och rolig person är mycket intressanta. Jag hade gärna läst mycket mer om arbetet med Monty Python, men letar man i boken hittar man många andra guldkorn i konsten att vara rolig." Nerikes Allehanda

"Jag är inte besviken på John Cleese kortbiografi." Johan Croneman, Dagens Nyheter

"På ett befriande självdistanserat sätt beskriver Cleese utan försköning sin uppväxt, skolgång och hur han kom i kontakt med teaterlivet. Han berättar också att han främst ser sig som manusförfattare, även om flera av hans gestalter blivit närmast kultförklarade genom åren. Men nog är det underhållande läsning, skriven av en av vår tids största komiker." Skaraborgs Läns Allehanda

"Det starkaste med boken är hans skildring av barn och ungdomen... Cleese verkar ha gjort upp med det mesta, ser med humor och distans på det som i dåtid säkert var jobbigt." Filipstads Tidning

"Boken är ett stycke kulturhistoria över humorgenrens framväxt. Här finns mängder av människor, uppsättningar och stycken för den som är intresserad. Men också en del tips och visdomar. Som att alltid placera det roliga sist i meningen, annars går det förlorat." ETC

"Jag skrattar högt åt biografins många roliga anekdoter och kan både höra och se John Cleese fram mig. Läsaren bjuds på mer eller mindre trovärdiga förklaringar till hur John Cleese blev en av humorhistoriens största stjärnor och hur Monty Python-gänget formerades."Arbetarbladet

"Han berättar öppenhjärtigt om sina problem med nära relationer, som han anser beror på en överdriven och undfallande artighet som grundlades under barndomen. Men hur som helst - boken fyller i en mängd vita fläckar, vilket är mumma för oss fans som redan har läst allt om Python." Sydsvenskan

"Underhållande om komedijätte!" Metro

"Boken är ett stycke kulturhistoria över humorgenrens framväxt. Här finns mängder av människor, uppsättningar och stycken för den som är intresserad. Men också en del tips och visdomar. Som att alltid placera det roliga sist i meningen, annars går det förlorat." ETC

Recensionsdag: 2014-12-03 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Översättare: Marianne Mattsson Originalutgåvans titel: So, Anyway... Originalutgåvans utgivningsår: 2014 Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Antal sidor: 350 Mått: 161 x 234 x 31 mm Vikt: 718 g Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137141640 (2014-11-24); Storpocket, 9789137145488 (2015-05-18); Pocket, 9789175034744 (2015-10-15)

Men hur som helst ...

Författare: John Cleese

Utgivningsdag: 2014-11-24