Passera denna natt

Författare: Johan Kinde

Utgivningsdag: 2014-09-03
Recensionsdag: 2014-09-17

När sångaren och låtskrivaren Johan Kinde drabbas av en djup depression börjar han rannsaka sig själv och går igenom de händelser och beslut som har lett fram till det avgrundsdjupa, svarta hål som öppnar sig framför honom. Är hans önskan att dö starkare än skälen att fortsätta leva? Lider han av samma sjukdom som hans far en gång gjorde? Kommer han kunna passera denna natt?I dag har Johan Kinde fyllt femtio och bor i Stockholms innerstad, när han inte är på resande fot. Han är fortfarande ensamstående. Passera denna natt är en smärtsamt uppriktig och vemodig självbiografi. En universell berättelse om en människas kamp för att övervinna sina djupaste tvivel och finna de glimtar av ljus som gör livet värt att leva.

"Jag älskar bokens biografiska delar. De om förgrundsfiguren i den svenska New romantics-vågen som älskade musik så mycket på ett sätt som ingen kunde förstå. Jo, jag förstår! Turnéerna beskrivs som en ren odyssé i skörlevnad, det var orgier, som en skolresa utan lärare och han skulle kunna ha haft Riche eller Caféet i Stockholm som poste restanteadress. Han flög på alkoholens ångor och berömmelsens smickrande vind... Johan Kinde är en extraordinär stilist." Göteborgs-Posten

"En lustfylld nedstigning i helvetet, ledsagad av en utsökt välformulerad ciceron... Alla nätter i extas ligger bakom honom nu, allt sökande efter ögonblickets spänning och begärets dunkla mål är förbi... Det är skamlöst underhållande, även när det är som sorgligast... Det här är en enda lång monolog, från en ordkonstnär som älskar att lägga ut texten kring alla tänkbara ämnen. Johan Kinde får gärna berätta något nytt nästa gång. Vad det än blir kommer det att vara läsvärt." Östgöta Correspondenten

"Passera denna natt är en smärtsamt och vemodig självbiografi. En universell berättelse om en människas kamp för att övervinna sina djupaste tvivel och finna de glimtar av ljus som gör livet värt att leva... Det ångerfyllda känns uppriktigt och det får monologen att växa... Och ibland, som i Kindes analys av sig själv och det utsvävande liv han valde att leva, sluts cirklar. I Passera denna natt domineras prosan av talspråket. Det fungerar. Bäst och stundtals gripande, när sonen berättar om sin far. Här fångas det mänskliga som allra starkast. " Dala-Demokraten

"En så bra beskrivning av en depression och av en mani. Däremellan lite stilistiska svackor men det köper jag när innehållet är så intressant. Och det är spännande fram till sista sidan... Det är den pågående monologen i Johan Kindes huvud som är den stora behållningen. Hans självrannsakan är djup och ärlig." Alba.nu

"Johan Kindes andra litterära verk är ett imponerande steg i en oväntad riktning. Den rekommenderas inte bara till Lustans Lakejer-fantaster, utan till alla som någon gång grubblat över existentiella frågor." Zeromagazine

"Lustans viktigaste låtar är nu tre decennier gamla, men Johan Kinde, som är aktuell med den starka och självutlämnande boken Passera denna natt, tillhör de musiker som åldras med värdighet." Metro

"Med Passera denna natt lyfter Johan Kinde upp ett känsligt ämne ur skuggan och förhoppningsvis vågar vi, med hjälp av starka berättelser som denna, snart att prata än mer öppet om depression och självmord." Skaraborgs Allehanda

"Boken utspelar sig både i nutid, där natten ska klaras med hjälp av vin och sömntabletter, och i dåtid, där episoder från förr varvas med den senaste kärleksrelationen med en yngre flicka. Uppbrottet från henne har framkallat avgrunden författaren står framför, och han inser att han har samma problem med manodepressivitet som sin far. Beskrivningen av en hyperaktiv människa med utsvävande livsstil, med fester, sprit och ohämmat sex, blir till en uppgörelse med föräldrar och bakgrund. Miljöerna är trovärdiga och stilen, fullspäckad med kraftuttryck, talspråklig." BTJ

"En självbiografi om att välja livet och som tar avstamp i den gamle Lustan Lakejer-profilens djupa depression. En vemodig och smärtsamt uppriktig historia där frågan om huruvida hans önskan att leva är större än den att dö är. Men en historia med ljusglimtar också. Kinde må ha passerat 50 men är med Passera Denna Natt återigen högaktuell." Gaffa

"En lustfylld nedstigning i helvetet, ledsagad av en utsökt välformulerad ciceron... Alla nätter i extas ligger bakom honom nu, allt sökande efter ögonblickets spänning och begärets dunkla mål är förbi... Det är skamlöst underhållande, även när det är som sorgligast... Det här är en enda lång monolog, från en ordkonstnär som älskar att lägga ut texten kring alla tänkbara ämnen. Johan Kinde får gärna berätta något nytt nästa gång. Vad det än blir kommer det att vara läsvärt." Östgöta Correspondenten

"En självbiografi om att välja livet och som tar avstamp i den gamle Lustan Lakejer-profilens djupa depression. En vemodig och smärtsamt uppriktig historia där frågan om huruvida hans önskan att leva är större än den att dö är. Men en historia med ljusglimtar också. Kinde må ha passerat 50 men är med Passera Denna Natt återigen högaktuell." Gaffa

Recensionsdag: 2014-09-17 Genre: Biografier och litteraturvetenskap Thema-kod: Biografi och prosa (ej fiktion) Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137142562 (2014-09-03); E-bok, epub2, 9789137142579 (2014-09-03)

Passera denna natt

Författare: Johan Kinde

Utgivningsdag: 2014-09-03