Förvandlerskan

Författare: Charlotta Larsson
Köp boken

Utgivningsdag: 2015-01-07
Recensionsdag: 2015-01-21

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Förvandlerskan är en suggestiv och atmosfärisk roman om livslögner, saknad och en gåtfull Kvinnoby. Den inleds i Wien på 1980-talet där Vera har en lycklig barndom. Men hela hennes tillvaro slås i kras när det uppdagas att hennes pappa lever ett dubbelliv med två familjer. Fadern väljer sin andra familj, och hålet efter honom kan aldrig fyllas. Veras mamma skriver en avhandling om upptäcktsresande kvinnor under 1800-talet och försvinner allt mer in i sina studier. Särskilt då hon kommer en häpnadsväckande historia på spåren: det ska ha funnits en okänd by i Ryssland befolkad av bara kvinnor. Modern samarbetar med historieprofessorn Sarah Beth som bor i ett hus vid Hägersjön i Sverige. Hon bestämmer sig för att ta med sig Vera och åka dit. Sarah Beths dotter Paula är till en början avståndstagande, men långsamt växer en vänskap fram mellan flickorna. När deras mammor ger sig av på en forskningsresa till Ryssland och försvinner spårlöst, omkullkastas Veras liv återigen. Tretton år senare väntar Vera barn och inser att hon bara har levt ett halvt liv sedan modern försvann. I sitt sökande efter svar beger hon sig ut på en resa som för henne genom Europa till Sankt Petersburg via Stockholm och slutligen ut i den ryska vildmarken. Tillsammans med Paula söker hon efter den Kvinnoby som kanske bara är en saga, och efter sanningen om vad som egentligen hände deras mödrar.

”Larsson är bra på atmosfärer, gåtfulla laddningar, barnets övergivenhetsrädsla och leda. Särskilt skimrande är avsnitten från Sverige, i huset beläget vid Hägersjön där de båda döttrarna lämnas åt sig själva. ... Stämningen påminner om Fredrik Edfeldts poetiska film Flickan ... Berättelsen är thrillerbetonad och för tankarna till Jane Campions dramaserie Top of the lake ... Romanen är plågsam läsning för alla som släpar på separationsångest och hämmande familjegåtor. En stark debut.”
Aftonbladet  

 ”En filmisk miljö präglad av en märklig vildvuxenhet som för tankarna till såväl Monika Fagerholm som Ulla Isaksson. ... En mångbottnad känsla av mystik och förlust genomsyrar Larssons tonsäkra förstlingsverk. Kvinnofällor och frigörelse då och nu gestaltas på ett ytterst livaktigt sätt. Svaren är aldrig givna. Språket fångar nyanserna liksom kondenserat: stramt och lyriskt.”
Göteborgs-Posten

”Berättelsen lämnar öppet för tolkningar. Den kan läsas ur feministiskt perspektiv, eller ur psykologiskt. Vi befinner oss för sjutton i det Wien där Freud en gång gått. Parallellt finns en kosmopolitisk atmosfär av flanörroman med gassig ljusskärpa på gatorna och människorna runt antikaffären. ... Charlotta Larsson, född 1972, debuterar självsäkert med en alldeles färdig, gripande och sällsam roman. Vänta inte en sekund med att läsa den.”
Arbetarbladet

”Charlotta Larssons debutroman Förvandlerskan är en fantastisk berättelse. Veras barnperspektiv är skickligt och konsekvent genomfört, likaså temat om barnets ensamhet. Men åh, vad jag hela tiden önskar mig mer! För det finns ett slags amerikansk storslagenhet över berättelsen i Förvandlerskan, som inte riktigt kommer fram i den vackert sparsmakade prosan på knappa 200 sidor. ... som debutroman lovar den mer, det är helt klart.”
Borås Tidning

”Debuterande Charlotta Larsson har skrivit en intensiv roman om ett försvinnande. ... Vackert och skirt, med många undertoner utan att bli pretentiöst. En stämning som hos Christine Falkenland.”
Tara,  betyg 4 av 5

”En stillsam roman där spänningen stegras till närmast thrillerartade mått.”
Damernas Värld, betyg 4 av 5

”Det här är en roman som i hög grad bärs av sin handling - Larsson skriver flyhänt och säkert, men språket fungerar framför allt som ett dramaturgiskt verktyg. ... ’Förvandlerskan’ /är/ en de väntandes bok, för dem som lämnades kvar.”
Helsingborgs Dagblad

”Det är en stark berättelse, med karaktärer som berör. Språket är välavvägt, drivet i den spännande handlingen, men även poetiskt ...”
BTJ

”Larsson är bra på atmosfärer, gåtfulla laddningar, barnets övergivenhetsrädsla och leda. Särskilt skimrande är avsnitten från Sverige, i huset beläget vid Hägersjön där de båda döttrarna lämnas åt sig själva. ... Stämningen påminner om Fredrik Edfeldts poetiska film Flickan ... Berättelsen är thrillerbetonad och för tankarna till Jane Campions dramaserie Top of the lake ... Romanen är plågsam läsning för alla som släpar på separationsångest och hämmande familjegåtor. En stark debut.”
Aftonbladet 

”En filmisk miljö präglad av en märklig vildvuxenhet som för tankarna till såväl Monika Fagerholm som Ulla Isaksson. ... En mångbottnad känsla av mystik och förlust genomsyrar Larssons tonsäkra förstlingsverk. Kvinnofällor och frigörelse då och nu gestaltas på ett ytterst livaktigt sätt. Svaren är aldrig givna. Språket fångar nyanserna liksom kondenserat: stramt och lyriskt.”
Göteborgs-Posten

”Berättelsen lämnar öppet för tolkningar. Den kan läsas ur feministiskt perspektiv, eller ur psykologiskt. Vi befinner oss för sjutton i det Wien där Freud en gång gått. Parallellt finns en kosmopolitisk atmosfär av flanörroman med gassig ljusskärpa på gatorna och människorna runt antikaffären. ... Charlotta Larsson, född 1972, debuterar självsäkert med en alldeles färdig, gripande och sällsam roman. Vänta inte en sekund med att läsa den.”
Arbetarbladet 

”Charlotta Larssons debutroman Förvandlerskan är en fantastisk berättelse. Veras barnperspektiv är skickligt och konsekvent genomfört, likaså temat om barnets ensamhet. Men åh, vad jag hela tiden önskar mig mer! För det finns ett slags amerikansk storslagenhet över berättelsen i Förvandlerskan, som inte riktigt kommer fram i den vackert sparsmakade prosan på knappa 200 sidor. ... som debutroman lovar den mer, det är helt klart.”
Borås Tidning

”Debuterande Charlotta Larsson har skrivit en intensiv roman om ett försvinnande. ... Vackert och skirt, med många undertoner utan att bli pretentiöst. En stämning som hos Christine Falkenland.”
Tara, betyg 4 av 5

”En stillsam roman där spänningen stegras till närmast thrillerartade mått.”
Damernas Värld, betyg 4 av 5

”Det här är en roman som i hög grad bärs av sin handling - Larsson skriver flyhänt och säkert, men språket fungerar framför allt som ett dramaturgiskt verktyg. ... ’Förvandlerskan’ /är/ en de väntandes bok, för dem som lämnades kvar.”
Helsingborgs Dagblad

Visa mer

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-01-21 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Platser: Sankt Petersburg, Stockholm, Ryssland Tidsperioder: 1980-talet, 1990-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137142586 (2015-01-07); E-bok, epub2, 9789137142593 (2015-01-07)

Förvandlerskan

Författare: Charlotta Larsson
Köp boken

Utgivningsdag: 2015-01-07
Recensionsdag: 2015-01-21

Mediakontakt: Bonnierförlagens Press

Förvandlerskan är en suggestiv och atmosfärisk roman om livslögner, saknad och en gåtfull Kvinnoby. Den inleds i Wien på 1980-talet där Vera har en lycklig barndom. Men hela hennes tillvaro slås i kras när det uppdagas att hennes pappa lever ett dubbelliv med två familjer. Fadern väljer sin andra familj, och hålet efter honom kan aldrig fyllas. Veras mamma skriver en avhandling om upptäcktsresande kvinnor under 1800-talet och försvinner allt mer in i sina studier. Särskilt då hon kommer en häpnadsväckande historia på spåren: det ska ha funnits en okänd by i Ryssland befolkad av bara kvinnor. Modern samarbetar med historieprofessorn Sarah Beth som bor i ett hus vid Hägersjön i Sverige. Hon bestämmer sig för att ta med sig Vera och åka dit. Sarah Beths dotter Paula är till en början avståndstagande, men långsamt växer en vänskap fram mellan flickorna. När deras mammor ger sig av på en forskningsresa till Ryssland och försvinner spårlöst, omkullkastas Veras liv återigen. Tretton år senare väntar Vera barn och inser att hon bara har levt ett halvt liv sedan modern försvann. I sitt sökande efter svar beger hon sig ut på en resa som för henne genom Europa till Sankt Petersburg via Stockholm och slutligen ut i den ryska vildmarken. Tillsammans med Paula söker hon efter den Kvinnoby som kanske bara är en saga, och efter sanningen om vad som egentligen hände deras mödrar.

”Larsson är bra på atmosfärer, gåtfulla laddningar, barnets övergivenhetsrädsla och leda. Särskilt skimrande är avsnitten från Sverige, i huset beläget vid Hägersjön där de båda döttrarna lämnas åt sig själva. ... Stämningen påminner om Fredrik Edfeldts poetiska film Flickan ... Berättelsen är thrillerbetonad och för tankarna till Jane Campions dramaserie Top of the lake ... Romanen är plågsam läsning för alla som släpar på separationsångest och hämmande familjegåtor. En stark debut.”
Aftonbladet  

 ”En filmisk miljö präglad av en märklig vildvuxenhet som för tankarna till såväl Monika Fagerholm som Ulla Isaksson. ... En mångbottnad känsla av mystik och förlust genomsyrar Larssons tonsäkra förstlingsverk. Kvinnofällor och frigörelse då och nu gestaltas på ett ytterst livaktigt sätt. Svaren är aldrig givna. Språket fångar nyanserna liksom kondenserat: stramt och lyriskt.”
Göteborgs-Posten

”Berättelsen lämnar öppet för tolkningar. Den kan läsas ur feministiskt perspektiv, eller ur psykologiskt. Vi befinner oss för sjutton i det Wien där Freud en gång gått. Parallellt finns en kosmopolitisk atmosfär av flanörroman med gassig ljusskärpa på gatorna och människorna runt antikaffären. ... Charlotta Larsson, född 1972, debuterar självsäkert med en alldeles färdig, gripande och sällsam roman. Vänta inte en sekund med att läsa den.”
Arbetarbladet

”Charlotta Larssons debutroman Förvandlerskan är en fantastisk berättelse. Veras barnperspektiv är skickligt och konsekvent genomfört, likaså temat om barnets ensamhet. Men åh, vad jag hela tiden önskar mig mer! För det finns ett slags amerikansk storslagenhet över berättelsen i Förvandlerskan, som inte riktigt kommer fram i den vackert sparsmakade prosan på knappa 200 sidor. ... som debutroman lovar den mer, det är helt klart.”
Borås Tidning

”Debuterande Charlotta Larsson har skrivit en intensiv roman om ett försvinnande. ... Vackert och skirt, med många undertoner utan att bli pretentiöst. En stämning som hos Christine Falkenland.”
Tara,  betyg 4 av 5

”En stillsam roman där spänningen stegras till närmast thrillerartade mått.”
Damernas Värld, betyg 4 av 5

”Det här är en roman som i hög grad bärs av sin handling - Larsson skriver flyhänt och säkert, men språket fungerar framför allt som ett dramaturgiskt verktyg. ... ’Förvandlerskan’ /är/ en de väntandes bok, för dem som lämnades kvar.”
Helsingborgs Dagblad

”Det är en stark berättelse, med karaktärer som berör. Språket är välavvägt, drivet i den spännande handlingen, men även poetiskt ...”
BTJ

”Larsson är bra på atmosfärer, gåtfulla laddningar, barnets övergivenhetsrädsla och leda. Särskilt skimrande är avsnitten från Sverige, i huset beläget vid Hägersjön där de båda döttrarna lämnas åt sig själva. ... Stämningen påminner om Fredrik Edfeldts poetiska film Flickan ... Berättelsen är thrillerbetonad och för tankarna till Jane Campions dramaserie Top of the lake ... Romanen är plågsam läsning för alla som släpar på separationsångest och hämmande familjegåtor. En stark debut.”
Aftonbladet 

”En filmisk miljö präglad av en märklig vildvuxenhet som för tankarna till såväl Monika Fagerholm som Ulla Isaksson. ... En mångbottnad känsla av mystik och förlust genomsyrar Larssons tonsäkra förstlingsverk. Kvinnofällor och frigörelse då och nu gestaltas på ett ytterst livaktigt sätt. Svaren är aldrig givna. Språket fångar nyanserna liksom kondenserat: stramt och lyriskt.”
Göteborgs-Posten

”Berättelsen lämnar öppet för tolkningar. Den kan läsas ur feministiskt perspektiv, eller ur psykologiskt. Vi befinner oss för sjutton i det Wien där Freud en gång gått. Parallellt finns en kosmopolitisk atmosfär av flanörroman med gassig ljusskärpa på gatorna och människorna runt antikaffären. ... Charlotta Larsson, född 1972, debuterar självsäkert med en alldeles färdig, gripande och sällsam roman. Vänta inte en sekund med att läsa den.”
Arbetarbladet 

”Charlotta Larssons debutroman Förvandlerskan är en fantastisk berättelse. Veras barnperspektiv är skickligt och konsekvent genomfört, likaså temat om barnets ensamhet. Men åh, vad jag hela tiden önskar mig mer! För det finns ett slags amerikansk storslagenhet över berättelsen i Förvandlerskan, som inte riktigt kommer fram i den vackert sparsmakade prosan på knappa 200 sidor. ... som debutroman lovar den mer, det är helt klart.”
Borås Tidning

”Debuterande Charlotta Larsson har skrivit en intensiv roman om ett försvinnande. ... Vackert och skirt, med många undertoner utan att bli pretentiöst. En stämning som hos Christine Falkenland.”
Tara, betyg 4 av 5

”En stillsam roman där spänningen stegras till närmast thrillerartade mått.”
Damernas Värld, betyg 4 av 5

”Det här är en roman som i hög grad bärs av sin handling - Larsson skriver flyhänt och säkert, men språket fungerar framför allt som ett dramaturgiskt verktyg. ... ’Förvandlerskan’ /är/ en de väntandes bok, för dem som lämnades kvar.”
Helsingborgs Dagblad

Visa mer

Ladda ner omslag

Ladda ner 3D-omslag

Detaljerad fakta

Recensionsdag: 2015-01-21 Genre: Skönlitteratur och relaterande ämnen Platser: Sankt Petersburg, Stockholm, Ryssland Tidsperioder: 1980-talet, 1990-talet Thema-kod: Skönlitteratur: allmänt Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137142586 (2015-01-07); E-bok, epub2, 9789137142593 (2015-01-07)

Sök bland våra böcker och författare

Sök bland våra böcker och författare