Hunger och törst

Svensk måltidshistoria från överlevnad till statusmarkör
Författare: Richard Tellström

Utgivningsdag: 2015-08-26
Recensionsdag: 2015-09-09

I början av 1900-talet var kosten i det närmaste ett nödvändigt ont. Idag uppfattar en förkrossande majoritet minsta kanelbulle som en angelägenhet för hela världen. Richard Tellström försöker svara på varför vi egentligen är så fixerade vid vad, hur och när vi äter – och ger oss nya halsbrytande perspektiv på vårt förhållande till det mest mänskliga av alla kulturuttryck: måltiden.
Det är måltiden som gör oss människor till just människor. Varje dag, genom hela livet, uttrycker vi vår kulturella tillhörighet med det vi äter. Det är våra livsmedelsval som visar varifrån vi kommer, vad vi är medvetna om och vilken karriär vi gjort. Men vi mörkar och småljuger också om vad vi äter, helst lyfter vi fram de mest tilltalande bitarna.
Richard Tellström är mannen bakom de mathistoriska kunskaperna i tv-succéerna ”Historieätarna” och ”Landet Brunsås”. I den här boken berättar han historien om vår svenska vardagsmatkultur, från småhärsket fläsk till tacopaj, och om måltidens betydelse för våra relationer. Följ med och förstå resan som har gjort oss till homo gastronomicus.

"Måltidsforskaren Richard Tellström, bekant från SVT:s Historieätarna, anlägger i nya boken Hunger och törst ett analytiskt, bitvis närmast psykoanalytiskt, perspektiv på den svenska matkulturen. I Tellströms ögon är mat kultur och borde behandlas så. I väntan på ett ”matkulturdepartement” granskar han det mer eller mindre reflekterade bruket av mat som kommunikationsmedel inom politiken." Arena

"Bildande! Hunger och törst, svensk måltidshistoria av Richard Tellström. Undertiteln Från överlevnad till statusmarkör är talande. Bildande läsning om nordbors förhållande till mat och dryck." DI Weekend

"Svenskarna äter, skriver och pratar om mat som aldrig förr. Med utgångspunkt från detta har Richard Tellström skrivit en uppslagsrik och intressant bok." Aftonbladet

"Richard Tellströms fokus är brett och blir historiskt, politiskt, psykologiskt och, ja faktiskt, filosofiskt. En av hans bärande teser är att det vi lägger på tallriken inte bara är mat. Istället är det, menar han, vårt släktursprung, samhällsutvecklingen inklusive oss själva och allt det vi står för... en underhållande historielektion med många personliga reflektioner."Borlänge Tidning

"Tallriken som samtidsspegel - maten är vårt facit. Måltidsforskaren Richard Tellström är en av de bärande personerna i Historieätarna, som programmets expert. Nyligen utkom han själv med boken Hunger och törst - Svensk måltidshistoria, med mångfasetterade resonemang kring den svenska matkulturen och dess förändring över tid." Jönköpings Posten

"Hunger och törst innehåller även en mängd matanekdoter som är såväl intressanta som roliga att kunna briljera med. Visste du att ordet öltält kommer från Malmöfestivalen? Eller att första gången det åts färskpotatis i Sverige var i Skåne runt 1900? Innan dess åts potatisen nästan rutten och det fanns på 1800-talet bara ett ord för potatissmak, ämt eller änt, som är den smak en potatis har precis innan den är för rutten för att ätas. För den som är intresserad av mat och dryck är Hunger och törst ypperlig att sätta tänderna i. Tellström diskuterar maten i förhållande till andra kulturformer, förmedlar mathistoria och ger en hel del tankeväckande perspektiv på den mat vi i Sverige äter idag." Dagens Bok

"Roande är att läsa om hur vår politiska uppfattning styr vårt brödval eller om matkulturens könsuppdelning både vad gäller
ätande och matlagande. Det här är en bok som både kan provocera och ge aha-upplevelser... detta är en utmärkt lektion i
vad maten egentligen betyder för oss; igår, idag och i framtiden." BTJ

"Hunger och törst är en bok för alla med intresse för måltidens historia och matkultur. Det finns mycket att lära och en hel del kanske du upptäcker som du inte tänkt på under lång tid.” Per Axel Nordfeldt, Svenska Kockars förening

Recensionsdag: 2015-09-09 Genre: Historia och arkeologi Thema-kod: Socialhistoria och kulturhistoria Format (utgivningsdatum): Inbunden, 9789137143446 (2015-08-26); E-bok, epub2, 9789137143460 (2015-08-26)

Hunger och törst

Författare: Richard Tellström

Utgivningsdag: 2015-08-26